آفتاب
وزیر ورزش و جوانان:

برای انقلاب از آبروی خود هم خواهیم گذشت/ فعالیت در جبهه فرهنگی از جنگ سخت‌تر است

برای انقلاب از آبروی خود هم خواهیم گذشت/ فعالیت در جبهه فرهنگی از جنگ سخت‌تر است

محمود گودرزی با اشاره به اینکه امروز وظيفه ما سنگين­­ تر شده است، گفت: در جبهه فرهنگي آماده بودن، جنگيدن و مبارزه كردن پيچيده ­­تر است. اميد كه در تشخيص عمل صالح زمانمان، درك شرايط و موقعيت­­هاي حساس كنوني و اطاعت از رهبري و حمايت دولت دچار تزلزل نشويم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و یکی از رزمندگان حاضر در عملیات خیبر در جمع همرزمان خود گفت: پس از پیروزی انقلاب نزدیک به سه سال عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودم که با شروع جنگ تحمیلی همچون بقیه سربازان امام خمینی (ره) به جبهه حق علیه باطل شتافتم.

گودرزی ادامه داد: به خاطر دارم عملیات خیبر در سوم اسفندماه سال 1362 با رمز یا رسول اله (ص) در جزایر مجنون انجام شد و بنده هم بعنوان یکی از بسیجیان داوطلب در تیپ حبیب ابن مظاهر (که هسته اولیه لشگر سیدالشهداء بود) به فرماندهی شهید حمید گلکار توفیق داشتم در کنار رزمندگان حضور داشته باشم.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در حقیقت عملیات خیبر  نخستین عملیات بزرگ آبی- خاکی ایران در دوران دفاع مقدس بود، گفت: این عملیات در سه مرحله توسط رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و عملیات خیبر که به آزادسازی منطقه ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در منطقه طلاییه انجمید، موجب افزایش عزم بین المللی برای کنترل ایران و جلوگیری از شکست ارتش متجاوز صدام شد.

وی افزود: با توجه به این که عراق تجارب زیادی در نبرد خشکی بدست آورده بود، ایران بر آن شد تا تاکتیک های جدیدی را در مقابله با دشمن به کار گیرد. بر همین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اثنای عملیات والفجر مقدماتی با تشکیل یک قرارگاه، منطقه هور را انتخاب کرده و در پی آن و بمنظور بر هم زدن معدله نظامی جنگ به نفع جمهوری اسلامی، عملیات خیبر را با توجه به موقعیت جغرافیایی، از سمت شرق دجله و داخل هورالهویزه و از سمت شمال العزیز و از جنوب قرنه- طلاییه که از دو نوع طبیعت متفاوت خشکی و هور تشکیل شده است، طراحی و اجرا  کرد.

گودرزی همچنین ادامه داد: دشمن با حضور سریع در منطقه که با اعلام آماده باش در مرکز استان عماره و انتقال یگان هایش همراه بود، با قوای زرهی و اجرای آتش، فشار زیادی بر این محور وارد می کرد؛ لذا، یگان های قرارگاه های نصر و حدید به ناچار به جزیره شمالی برگشتند. از این پس، جزیره، محور کنش و واکنش دو طرف درگیر بود. برای خارج شدن از این وضع نگران کننده، سپاه تصمیم گرفت بار دیگر تمام توان خود را برای باز کردن محور طلائیه به کار گیرد.

وی با اشاره به حضور آیت اله هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ افزود: آیت الله هاشمی به سرعت خود را به سنگر فرماندهی سپاه رساند. پس از نشست فرماندهان عملیات با آقای هاشمی، برای خارج شدن از بن بست، حمله مجدد از محور طلائیه تشخیص داده شد تا شاید با باز شدن راه زمینی، گره عملیات گشوده شود. در 10 اسفند 1362 حمله مورد نظر آغاز شد. اما مشکل عبور از زمین های آب گرفته مانع بزرگی بود.

وزیر ورزش و جوانان گفت: با وجود تلاش فراوان یگان های سپاه، به دلیل مقاومت نیروهای عراقی و آتش بسیار شدید آنها، باز هم حمله نیروهای خودی در محور طلائیه ناکام ماند. نیروهای دشمن که در آغاز حمله مجبور شدند برخی مواضع خود را ترک کنند و عقب بروند، با فرا رسیدن روز، پاتک های پیاپی خود را آغاز کردند و سرانجام، مانع پیشروی لشکر 14 امام حسین (ع) و لشکر 27 حضرت رسول (ص) شدند.

گودرزی با اشاره به خاطره ای از روزهای عملیات خیبر گفت: در یکی از اولین روزهای عملیات، در منطقه کوشک و طلائیه آتش سنگینی میان رزمندگان ما و دشمن پدید آمد. در بیسیم درخواست کمک و مهمات کردند.
بچه ها جلو کمک نیاز دارند .دشمن به پشت خاکریز رسیده و معبر را زدند. عراقی ها ما را دیده و تیراندازی شروع شد. بچه ها زخمی شدند و بیسیم قطع شد. متوجه شدیم که متأسفانه اوضاع خوب نیست.

وی ادامه داد: در میان هور در منطقه ای جاده بسیار تنگ و باریک می شد. به همراه شهید نادعلی رستمی و اسماعیل رفیعی همراه با خودروی وانت لندکروز که عقبش پز از خرج آر پی جی و تعدادی دبه آب بود و برای کمک به خط گذاشته بودیم راه افتادیم. شدت حملات هوایی و بمباران دشمن به حدی بود که دو طرف جاده (هور) به صورت آبشار و فواره به آسمان پرتاب می شد. هر لحظه احتمال می رفت یکی از این خمپاره ها به ماشین اصابت کرده و با توجه به حمل قبضه و خرج آر پی جی، ماشین منفجر شده و انفجار شدیدی منطقه را تحت تأثیر قرار می داد. در آن لحظات به عینه و در فاصله ای چند متری گلوله سرخ پرتاب شده از لوله تانک دشمن را دیدیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تمام تلاشمان این بود که این مهمات را به خط برسانیم، ادامه داد: مردد بودیم که جلو برویم یا به عقب برگردیم. مجروحان و شهیدان زیادی داده بودیم بلافاصله طبق دستور به عقب برگشتیم تا بتوانیم گردان خود را بازسازی کنیم. در آن هنگام شهيد نادعلي رستمي كه همواره بشاش و بذله­­­گو بود و در بدترين شرايط خونسرد و آرام بود مرتب جمله  امام (ره) را تكرار مي كرد كه: "جنگ جنگ است و عزت و شرف ما در گرو همين مبارزه است". همچنين عنوان مي كرد: ما سر را در طبق اخلاص گذاشته و دو دستي تقديم امام كرده­­­ايم . هدف اداي تكليف است و اطاعت از امام (ره).

گودرزی با تاکید بر اینکه واقعاً شهدا جانشان را دادند و آنهايي كه مانده­­اند بايد براي حفظ آبروي نظام و آرمانها و امام و مقام معظم رهبري از جان و مال و حتي آبرو بگذرند و همه را در طبق اخلاص بگذارند، افزود:
حاج ابراهيم همت، اكبر زجاجي، حميد باكري، حميد گلكار و .... براستي از جان و آبروي خود گذشتند و پرچم پر افتخار پاسداري از دين و ايمان را بردوش كشيدند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز وظيفه ما سنگين­­ تر شده است، گفت: در جبهه فرهنگي آماده بودن، جنگيدن و مبارزه كردن پيچيده ­­تر است. اميد كه در تشخيص عمل صالح زمانمان، درك شرايط و موقعيت­­هاي حساس كنوني و اطاعت از رهبري و حمايت دولت دچار تزلزل نشويم.

کد N161568

وبگردی