آفتاب

نتانیاهو: درمورد امنیت اسرائیل مصالحه نمی کنم

نتانیاهو: درمورد امنیت اسرائیل مصالحه نمی کنم

تهران-ایرنا- ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با ˈباراک اوباماˈرییس جمهوری آمریکا گفت: هرگز در مورد امنیت اسرائیل مصالحه نمی کنم.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، در حالی که دیدار سه ساعته بعدازظهر دوشنبه نتانیاهو و اوباما در کاخ سفید تحت الشعاع بحران اوکراین قرار داشت، آنها در نشست خبری کوتاه بعد از دیدار از درگیری لفظی صریح جلوگیری کردند اما نشانی از کاهش اختلاف ها در مورد موضوعات حساس دیپلماتیک از جمله مذاکرات به اصطلاح صلح اسرائیل- فلسطین و مذاکرات هسته ای ایران نیز در سخنان شان دیده نشد.

بر اساس این گزارش، اوباما در نشست خبری نتانیاهو را مطمئن کرد که آمریکا به ممانعت از دست یافتن ایران به بمب اتمی کاملا متعهد است با آنکه نتانیاهو به اظهارنظرهای پیشین خود در مورد ایران و برنامه هسته ای اش ادامه داد.

مذاکرات به اصطلاح صلح اسرائیل و فلسطین از دیگر مسائل مطرح در این نشست خبری بود. اوباما با هشدار در این مورد که زمان برای مذاکرات صلح به میانجی گری آمریکا رو به اتمام است از نتانیاهو خواست برای پیشرفت روند مذاکرات تصمیم های لازم را بگیرد؛ اما نتانیاهو در پاسخ وی گفت: مردم اسرائیل می خواهند من در برابر انتقادها و فشارها با قوت بایستم.

وی ادامه داد: اسرائیل سهم خود را برای پیشبرد مذاکرات انجام داده است و متاسفانه باید بگویم فلسطینی ها به تعهد خود عمل نکردند.

اوباما نیز گفت: بر اساس برنامه زمان بندی که ما برای این مذاکرات تدوین کرده ایم، زمان رو به اتمام است.

من باور دارم تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین میسر است، هر چند دشوار بوده و به مصالحه دو طرف نیاز دارد.

فلسطینی ها ساخت و سازهای اسرائیل را در کرانه باختری مهم ترین مانع بر سر راه صلح می دانند.

نتانیاهو در مقابل به اوباما گفت : تاریخ یهود نشان می دهد بهترین راه برای تضمین امنیت، ایستادگی با قدرت است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی وارد واشنگتن شد که اوباما پیش از آن هشدار داده بود اگر مذاکرات به اصطلاح صلح به شکست بیانجامد، آمریکا سخت تر خواهد توانست با انزوای بین المللی تل اویو مقابله کند.

نتانیاهو که برای شرکت در کنگره سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک به آمریکا رفته، قرار است امروز(سه شنبه) در این کنگره سخنرانی کند.

ˈاریک کانتورˈعضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان و رهبر اکثریت این مجلس همزمان با حضور نتانیاهو در کنگره به وی گفت که از مطالبات او برای برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل توسط فلسطینی ها حمایت می کند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N161175

وبگردی