آفتاب

پیشنهاد سازمان ملل برای استقرار 12 هزار نیروی صلح‌بان در آفریقای مرکزی

پیشنهاد سازمان ملل برای استقرار 12 هزار نیروی صلح‌بان در آفریقای مرکزی

دبیرکل سازمان ملل برای احیای ثبات و امنیت در جمهوری آفریقای مرکزی پیشنهاد استقرار 12 هزار نیروی حافظ صلح را در این کشور ارائه کرد.

دبیرکل سازمان ملل برای احیای ثبات و امنیت در جمهوری آفریقای مرکزی پیشنهاد استقرار 12 هزار نیروی حافظ صلح را در این کشور ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به 15 عضو شورای امنیت این سازمان مشخص کرد که تشکیل و اعزام یک هیات متشکل از نیروهای حافظ صلح بایستی مورد توجه قرار گیرد تا در مرحله نخست از غیرنظامیان در بحبوحه افزایش ناآرامی‌ها و درگیری‌ها حفاظت شود.

بان کی مون همچنین نسبت به مقیاس ضرورت‌ها و نیازها در جمهوری آفریقای مرکزی هشدار داد و گفت: تنها در بهترین شرایط ممکن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بیشتر از شش ماه دیگر نمی‌توانند در این کشور بمانند چرا که این عملیات زمان و هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

هدف از اعزام این نیروها تمدید حمایت از روند انتقال سیاسی به ویژه احیای اختیار دولت در کشور و سازماندهی انتخابات است.

این نیروه مسئول تامین امنیت برای کاروان‌های کمک رسان، احترام به حقوق بشر و بازگرداندن یک چهارم از 6 / 4 میلیون بی‌خانمان و آوره به این کشور آفریقایی هستند.

بان کی مون در گزارش خود به اعضای شورای امنیت افزود: پیش‌بینی می‌شود که تقویت عملیات حافظان صلح با 10 هزار سرباز و 1820 پرسنل ارتش صورت گیرد و آن‌ها از حمایت‌های حمل و نقل و ترانزیت و لجستیکی به همراه پشتیبانی هوایی از طریق هلیکوپتر بهره‌مند شوند. نیروهای پلیس و ارتش بایستی توانایی این را داشته باشند تا از حملات شبه نظامیان جلوگیری به عمل آورند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین نگرانی عمیق خود را به خاطر وخامت اوضاع در این کشور آفریقایی ابراز داشت و به نیروهای فرانسه و اتحادیه آفریقا گفت که تمام تلاش خود را برای احیای ثبات در این کشور به کار ببرند.

اتحادیه آفریقا هم اکنون 6000 نیرو و فرانسه 2000 سرباز در آفریقای مرکزی دارد.

بان کی مون افزود: با وجود حضور فعال و موثر این نیروها و استقرار کنونی نیروهای امنیت بین‌المللی، همچنان اوضاع نامساعد است و تعداد این نیروها کافی نیست.

شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون باید تا آخر ماه جاری میلادی بر روی پیش نویس قعطنامه‌ای کار کند تا به واسطه آن به پیشنهاد بان کی مون برای استقرار نیروهای حافظ صلح چراغ سبز نشان بدهد یا خیر.

کاترین سامباپانزا، رئیس‌جمهوری موقت آفریقای مرکزی اعلام کرده که در صورت عدم حمایت و کمک گسترده از جانب جامعه بین‌الملل برقراری سریع ثبات در این کشور امکان پذیر نیست.

انتهای پیام

کد N161043

وبگردی