آفتاب

بازگشت پر قدرت شیخ حمد بن جاسم به عرصه سیاسی قطر

بازگشت پر قدرت شیخ حمد بن جاسم به عرصه سیاسی قطر

فارس نوشت:

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه عربستانی «العرب» چاپ لندن، منابع آگاه نزدیک به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تأکید کردند که در پی افزایش دامنه اختلاف‌های شیخ حمد بن خلیفه امیر پیشین قطر با پسرش شیخ تمیم که امیر فعلی قطر است وزیر خارجه پیشین این کشور که با روی کار آمدن شیخ تمیم کنار گذاشته شده بود به قدرت باز خواهد گشت.

بر اساس این گزارش شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه و نخست وزیر پیشین قطر که بعد از حدود 22 سال فعالیت سیاسی سال گذشته از قدرت کنار گذاشته شده بود، قرار است بدون داشتن پست دولتی به عرصه سیاسی قطر بازگردد.

این منابع تأکید کردند که شیخ حمد امیر پیشین قطر در حال تقویت ارتباطات خارجی خود است تا زمینه را برای مخالفت و کارشکنی با سیاست‌های خارجه جدید پسرش در قبال برخی کشورهای عربی و تعهداتی که شیخ تمیم در نشست‌های اخیر در کویت،ریاض و پاریس به آنها تن داده را فراهم کند.

روزنامه العرب به نقل از این منبع آگاه گزارش داد که اخیرا نیز حمد بن جاسم در تلاش برای جذب حمایت پاکستان از اخوان المسلمین مصر و قرار گرفتن در کنار ترکیه و قطر به این کشور پیشنهادهای مالی فراوانی داده که با مخالفت این کشور روبه رو شده است.

بر این اساس حمد بن جاسم همچنین در دیداری غیر رسمی با «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در نیویورک از وی خواسته که با جانبداری از اخوان المسلمین با حکومت فعلی مصر مقابله کند که به گزارش این روزنامه این تلاش نیز ناکام مانده است.

به نظر می‌رسد در پی اینکه امیر پیشین قطر، شیخ تمیم را متهم به کم کاری در حمایت از اخوان المسلمین مصر کرده، شکافی در سیاست خارجه این کشور ایجاد شده که زمینه را برای بازگشت تیم قدیمی شیخ حمد به عرصه سیاسی دوحه را فراهم می‌کند.

شیخ حمد همچنین از تعهدهای اخیر پسرش به کویت و عربستان و وعده تلاش برای کاهش تنش‌های ایجاد شده در روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت عصبانی شده است.

قرار است امروز وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نشستی داشته باشند که بازنگری در روابط با کشورهای عربی شورای همکاری در پی رفتارهای اخیر قطر یکی از موضوعات مهم در دستور کار جلسه امروز خواهد بود.

این نشست به ریاست شیخ صباح خالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت بعد از سفرش به مصر، قطر و در آستانه نشست اتحادیه عرب که قرار است در 25 مارس جاری برگزار شود، صورت می‌گیرد.

در پی برکناری مرسی در 30 ژوئن امیر قطر که از حامیان اصلی اخوان المسلمین در مصر به شمار می‌رفت قدرت را به شیخ تمیم واگذار کرد و وزیر خارجه این کشور نیز از قدرت برکنار و به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کرد.

قطر بعد از روی کار آمدن شیخ تمیم و در سایه تلاش‌های عربستان برای تبدیل شدن به قدرت اول در میان کشورهای عربی بار دیگر به حاشیه رفت و این مسئله زمینه ساز تلاش قدرت مردان پیشین این کشور برای بازگشت به عرصه سیاسی دوحه شده است.

5252

کد N160808

وبگردی