آفتاب

رابرت فورد: مقصر ناکامی در پایان جنگ سوریه دولت دمشق است

رابرت فورد: مقصر ناکامی در پایان جنگ سوریه دولت دمشق است

سفیر بازنشسته آمریکا در سوریه از جنگ داخلی این کشور در اولین اظهارات خود پس از بازنشستگی از سمتش ارزیابی ضعیفی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از کریستین ساینس مانیتور، رابرت فورد، سفیر بازنشسته آمریکا در سوریه در اولین اظهار نظر خود پس از کناره‌گیری از این سمت به ناکامی که در جنگ داخلی سوریه به وجود آمده، پرداخت و مقصر اصلی آن را بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور و حامیان بین‌المللی وی دانست.

وی در کنفرانس خبری در دانشگاه توفتز در ایالت ماساچوست ارزیابی ضعیفی از جنگ سوریه و وضعیت داخلی در این کشور داشت و هشدار داد که شورشیان از هم پاشیده،‌ حضور القاعده در سوریه و نگرانی اقلیت‌ها در این کشور موارد لازم برای ادامه‌دار شدن و طولانی‌تر شدن جنگ مذکور هستند.

این سفیر بازنشسته و با سابقه افزود: گروه‌های مختلف القاعده با یکدیگر می‌جنگند و هم‌اکنون از هم پاشیده شده‌اند. من درباره سوریه نظر خوبی ندارم.

اظهارات رابرت فورد درباره سوریه و جنگ داخلی در این کشور هفت موضوع اصلی داشت که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

-این خطای دولت اسد است

فورد مقصر اصلی ناکامی در دو دور مذاکرات صلح ژنو را مستقیما دولت دمشق دانسته و به اظهار نظرهای شخصی اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اشاره کرد و گفت: علت اصلی این بن‌بست به نظر من دولت سوریه است. اخضر الابراهیمی که چندین دهه تجربه درباره مذاکره برای تشکیل دولت‌های انتقالی و آتش‌بس را دارد، کاملا مشخص کرده که مشکل اصلی کجاست. وی گفته که ناکامی در دو دور مذاکرات صلح ژنو به بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل بازمی‌گردد که رهبری تیم مذاکره‌کننده دولت این کشور را بر عهده داشت.

من به شخصه بخشی از جزئیات این مساله را برای شما بازگو می‌کنم. اکثر این مذاکرات پشت درهای بسته و به صورت غیرعلنی برگزار شد؛ جاییکه دولت سوریه تقصیرها را به گردن مخالفان انداخت و علنا گفت که آنها نماینده نیستند.

-و البته مخالفان به حل مساله کمکی نمی‌کنند

رابرت فورد گفت: پایگاه حمایتی علویان سوری که اقلیتی در این کشور محسوب می‌شوند و بشار اسد نیز جز آنها است بیش از آنچه که به نظر می‌آید، متزلزل است. آنچه که علوی‌ها و سایر اقلیت‌های سوریه را از فرار بازداشته، نگرانی عمده آنها از قتل‌عام توسط تروریست‌های خارجی در صورت سقوط اسد است. تنها مخالفان هستند که می‌توانند این نگرانی را کاهش دهند.

سفیر بازنشسته آمریکا در سوریه گفت: مخالفان سوری اقدامات سختی را برای متمایز کردن خودشان از عناصر القاعده انجام می‌دهند. آنها تنها مخالفانی هستند که علیه دولت اسد برخواستند. هر چه زودتر مخالفان این کار را انجام دهند و خودشان را از عناصر القاعده جدا کنند، پایگاه حمایتی اسد سریعتر متزلزل می‌شود.

-گروه‌های مسلح باید در مذاکرات حضور داشته باشند حتی جهادی‌ها

روابط آمریکا با گروه‌های مسلح مخالف سوری عمیق‌تر شده است. چهار نماینده از این گروه‌ها که گروه‌های تروریستی نیستند، فورد در بیان این مساله به شدت دقت دارد، در کنفرانس ژنو 2 حضور داشتند البته فورد به این گروه‌ها اشاره‌ای نکرد و افزود، ایالات متحده معتقد است که اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. رضایت به مذاکره از سوی گروه‌هایی چون جبهه اسلامی، مورد حمایت عربستان به دست آمده است.

وی افزود: شما نمی‌توانید مذاکره‌ای جدی داشته باشید که گروه‌های مسلح در ‌آن حضور نداشته باشند. این یک جنگ است و تمامی طرف‌های درگیر باید در مذاکره صلح حاضر باشند. علاوه بر این گروه‌های حامی دولت سوریه نظیر ارتش این کشور و سایر نیروها شامل حزب‌الله و سپاه ایران نیز باید در این مذاکرات حضور داشته باشند.

-ایران نیز باید در مذاکرات حضور می‌یافت

رابرت فورد با اعلام اینکه پرداختن به مساله دعوت از ایران برای حضور در مذاکرات ژنو 2 یک اقدام نامناسب محسوب می‌شود، به یکسری مسائل اشاره کرد که باعث شد دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس پس گرفته شود و یکی از این علل تهدید مخالفان سوری در تحریم و عدم شرکت در این کنفرانس بود. ایران بیش از هر کشور دیگری بر سوریه تاثیر و نفوذ دارد و به نفعش است که اسد بر قدرت باقی بماند و عدم حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو باعث نتیجه‌ای قابل ملاحظه همانند آنچه که جامعه بین‌الملل خواهان آن است، نمی‌شود. بنابراین لازم است که این مساله در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

-آیا آمریکا می‌تواند از نیروی نظامی در سوریه استفاده کند؟

آمریکا سال گذشته میلادی تهدید کرد که در پی به دست آمدن نتایجی مبنی بر استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی به این کشور حمله کند اما در پی توافق میان سوریه و حامی این کشور، مسکو آمریکا این کار را نکرد و به جای ‌آن تصمیم گرفت تا تسلیحات شیمیایی و خطرناک سوریه را منهدم کند.

رابرت فورد در ادامه گفت: درمورد تصمیمی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اتخاذ می‌کند، مطمئن نیستم اما می‌دانم که این مساله به مذاکراتی بستگی دارد. در صورتی که ما از نیروی نظامی علیه سوریه استفاده کنیم و جنگ داخلی در این کشور پایان نیابد، مردم می‌گویند: این نیروها در این جا چه می‌کردند. آنها تنها باعث افزایش تنش شدند.

-اسد نباید برای انتخابات ریاست جمهوری ژوئن نامزد شود

سفیر بازنشسته آمریکا در سوریه در ادامه به این مساله اشاره کرد: بشار اسد، سوری‌ها را مطمئن کرده که برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده ژوئن 2014 نامزد می‌شود اما این اقدام نباید صورت گیرد. یک فرد نباید کشوری را به گروگان بگیرد بنابراین اسد نباید برای این انتخابات نامزد شود. سوریه آماده برگزاری انتخابات در تابستان سال جاری میلادی نیست چرا که 9 میلیون تن بی‌خانمان هستند و هیچ پیش زمینه‌ای برای برگزاری انتخابات آزاد ندارند.

-دست آخر استان‌هایی تحت کنترل گروه‌های محلی مسلح باقی می‌ماند

رابرت فورد در اظهارات خود به این مساله اشاره کرد که سوریه کم کم و به تدریج در حال فروپاشی است. فقدان یک قدرت در استان رقه و دیرالزور احساس می‌شود. دست آخر استان‌های دوفکتو که برخی از آنها توسط گروه‌های مسلح محلی کنترل می‌شود، باقی می‌ماند.

فورد می‌گوید: به طور حتم سوریه دیگر آن کشوری نیست که من در سال 2010 به آن وارد شود.

انتهای پیام

کد N160205

وبگردی