آفتاب
سمینار روابط حسن همجواری ایران و عراق

یک مقام وزارت خارجه: خط تالوگ هنوز میان ایران و عراق نهایی نشده است

یک مقام وزارت خارجه: خط تالوگ هنوز میان ایران و عراق نهایی نشده است

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: همکاری میان ایران و عراق در زمینه‌های مختلف می‌تواند به موازنه منطقه‌یی کمک کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا عنایتی، مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه در سمینار "روابط حسن همجواری جمهوری اسلامی ایران و عراق" که عصر دوشنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار کرد: معاهده 1975 به طور جدی برای اجرایی شدن مدنظر وزارت خارجه بوده و هست.

او گفت: میله گذاری در خشکی بر مبنای این قرارداد انجام گرفته و آخرین میله‌گذاری‌ها هم صورت گرفته است و ما کار را نهایی کرده‌ایم.

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه تاکید کرد: طرف عراقی به لحاظ سیاسی و اعلامی از این که قرارداد 1975 را اجرا کند، ابایی ندارد و به نظر می‌آید عراق از نگرانی‌هایی که ممکن است در داخل کشورش به آن‌ها دامن زده شود، عبور کرده است.

عنایتی گفت: در سفری که ظریف به عراق داشت، زیباری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد که هیات مذاکره‌کننده عراق به موجب قرارداد 1975 مذاکره می‌کند. ممکن است بحث‌های حقوقی وجود داشته باشد اما در این که دو طرف قرارداد را پذیرفته‌اند، شکی نیست. هم‌چنین در دیدار اخیر زیباری از ایران، در مذاکرات تصریح کرد که براساس قرارداد 1975 کار را پیش می‌برند و این مساله در کابینه عراق نیز مطرح شده است. در عین حال ممکن است صداهای مخالف هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مذاکرات درباره مرزهای آبی براساس قرارداد 1975 مطرح است که مصداق آن اروند رود است.

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: در بحث مرز آبی دو موضوع وجود دارد، یکی بحث خط تالوگ است و دیگری بحث CBC یا کمیته هماهنگی مشترک.

عنایتی تاکید کرد: طرف عراقی به موجب متنی که تنظیم شده است، تشکیل CBC را پذیرفته و لای‌روبی اروند را هم همین‌طور. البته اشکال کوچکی از سوی عراق مطرح شد مبنی بر این که یادداشت تفاهمی اگر قرار باشد امضا شود، از نظر آن‌ها سندی الزام‌آور است و باید هیات وزیران دولت عراق آن را تایید کند.

او خاطرنشان کرد: در عین حال در چارچوب مذاکرات هنوز خط تالوگ نهایی نشده است.

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه در ادامه سخنانش تصریح کرد: حوزه‌های همکاری میان ایران و عراق به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجزاء مختلف و نزدیک به یکدیگر هستند به طوری که ما شاهد همکاری گسترده میان دو کشور هستیم.

عنایتی درباره این که همکاری به نفع دو کشور است یا رقابت؟ گفت: در حوزه رقابتی شاید عناصری وجود داشته باشد اما چندان معنا پیدا نمی‌کند و حوزه‌های زیادی را دربرنمی‌گیرد.

وی گفت: در حوزه درون دینی، ایران و عراق نقطه چالش‌برانگیز ندارند برخلاف آن چه در ارتباط ایران و عربستان وجود دارد.

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی نیز براساس آن چه ایران در سیاست خارجی‌اش تعریف کرده است، رویکردی برون‌نگرا و منطقه‌یی دارد اما عراق این‌گونه نیست. همان‌طور که در گذشته هم عراق برای خود نقش دروازه‌بان در حوزه سیاست خارجی قائل بود و امروز هم با توجه به مسائل و مشکلات داخلی، در حوزه رقابت با ایران تعریف نمی‌شود و سیاست خارجی عراق امروز درون‌نگرا است.

عنایتی با بیان این که انرژی و نفت می‌تواند مهم‌ترین حوزه رقابتی ایران و عراق باشد، گفت: ذخایر مشترک دو کشور در سطحی مساوی است، اما روند تولید نفت عراق حاکی از آن است که در آینده میزان تولیدش به شش میلیون بشکه در روز خواهد رسید. هم‌چنین عراق به دنبال خیز برداشتن برای دبیرکلی اوپک است و این رفتارها نشان می‌دهد عراق رقابت نزدیکی در آینده در حوزه نفت با ایران خواهد داشت. در عین حال عناصر رقابت میان دو کشور به طور حداقلی است و علایق دو طرف کندکننده رقابت‌ها هستند و به همکاری‌های بیش‌تر می‌انجامد.

مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: همکاری میان ایران و عراق در زمینه‌های مختلف می‌تواند به موازنه منطقه‌یی کمک کند.

انتهای پیام

کد N160074

وبگردی