آفتاب

معترضان ساختمان کنگره ملی لیبی را به آتش کشیدند

معترضان ساختمان کنگره ملی لیبی را به آتش کشیدند

همشهری آنلاین: معترضان لیبیایی یکشنبه شب به ساختمان کنگره ملی لیبی، که عالی ترین نهاد سیاسی کشور به شمار می آید، یورش برده و به شماری از اعضای آن حمله کردند.

جهان > آفریقا- همشهری آنلاین:
معترضان لیبیایی یکشنبه شب به ساختمان کنگره ملی لیبی، که عالی ترین نهاد سیاسی کشور به شمار می آید، یورش برده و به شماری از اعضای آن حمله کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، که دهها معترض لیبیایی با حمله به ساختمان کنگره ملی لیبی در طرابلس این محل را به اشغال خود درآورده اند.

به گفته سخنگوی کنگره ملی لیبی دو تن از نمایندگان عالی ترین نهاد سیاسی لیبی نیز به ضرب گلوله رخمی شده اند.نماینده کنگره ملی لیبی بر اثر اصابت گلوله زخمی شد

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، این حمله بدنبال یورش تظاهرکنندگان خشمگین به مقر کنگره ملی لیبی صورت گرفت.

براساس این گزارش، معترضان لیبیایی یکشنبه شب به ساختمان کنگره ملی لیبی، که عالی ترین نهاد سیاسی کشور به شمار می آید، یورش برده و به شماری از اعضای آن حمله کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی النباء ، عمر حمیدان، سخنگوی کنگره ملی لیبی، اظهار داشت دهها نفر از معترضان ساختمان کنگره ملی لیبی را اشغال کرده و ضمن تخریب خودروی برخی از اعضای آن، به نمایندگان حمله ور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، یک عضو کنگره نیز اظهار داشت تظاهرکنندگان، که بیشترشان را جوانان و افراد مسلح به چاقو و چماق تشکیل می دادند، با سر دادن شعار استعفا بدهید، استعفا بدهید ، ساختمان کنگره را اشغال کردند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل لیبی، مشکلات این کشور عمدتا بعداز انتخابات کنگره شروع شد و خیلی از احزاب و گروه هایی که تصورشان بر این بود می توانند حاکمیت مطلق را در لیبی داشته باشند وقتی با آرای مردم مواجه شدند به این نتیجه رسیدند که خیلی جایگاهی که در ذهنشان داشتند در بین مردم ندارند.

به همین دلیل دو حزب عمده یعنی اخوان و جریان ائتلاف ملی که در واقع تصورشان بر این بود می توانند رای مطلق را داشته باشند، نتوانستند در حکومت نفوذ کنند.

انتخابات کنگره ملی نشان داد که مردم بیشترین آرا را دارند و نه احزاب و جریاناتی که به هر شکلی در لیبی شکل گرفته اند حال چه با بیرون ارتباط داشته باشند نا نداشته باشند.

این کارشناسان تاکید دارند که تحولات مصر و دیگر کشورهای همسایه لیبی نیز به نوعی در رخدادهای اخیر دراین کشور تاثیر دارد.

مسوولان لیبی حمله به مقر کنگره ملی این کشور را محکوم کردند

مسوولان سیاسی و نظامی لیبی، حمله دیشب به مقر کنگره ملی این کشور را محکوم کردند.

شبکه الجزیره روز دوشنبه اعلام کرد: ریاست و اعضای کنگره ملی، ریاست ستاد ارتش و دولت لیبی حمله به مقر کنگره ملی این کشور را محکوم کردند. مقام های مسوول در لیبی تاکید کردند که حمله به نهادهای قانونی، امنیت ملی لیبی را تهدید می کند.

تظاهر کنندگان معترض که سلاح سرد و گرم به همراه داشتند، دیشب به سالن جلسات کنگره ملی، بالاترین نهاد قانون گذاری موقت لیبی حمله کردند. آنان به ادامه برگزاری جلسات کنگره معترض بودند.

مهلت دوره انتقالی پس از انقلاب لیبی و مدت تعیین شده برای فعالیت کنگره ملی و دولت موقت به پایان رسیده، اما با توجه به اینکه هنوز قانون اساسی دایمی در این کشور تدوین و به همه پرسی گذاشته نشده، کنگره ملی تصمیم گرفت تا تابستان آینده بکار خود ادامه دهد.

قرار است تا دو هفته آینده نتایج انتخابات اعضای کمیته 60 نفری تدوین قانون اساسی این کشور اعلام شود. این در حالی است که از چند هفته مانده به پایان مهلت فعالیت کنگره ملی، برخی گروه های مسلح تهدیدها علیه نمایندگان کنگره ملی و دولت موقت را آغاز و اعلام کردند که اگر اعضای کنگره ملی استعفا ندهند، به مقر کنگره حمله می کنند.

در روزهای گذشته هم تظاهراتی در برخی شهرهای لیبی در اعتراض به ادامه کار کنگره ملی برگزار و تعدادی از تظاهر کنندگان دستگیر شدند.

حمله دیشب به مقر کنگره ملی در اعتراض به این بازداشت ها هم بود. دستکم سه نماینده کنگره ملی در جریان این حمله مجروح شدند. سالن نشست های کنگره هم به آتش کشیده و مدارک و اسناد موجود در آن نابود شد.

پس از حمله معترضان، هرج و مرج بر ساختمان کنگره ملی حاکم شد. واحدهایی از ارتش و پلیس که در محل حاضر بودند، از بیم درگیری و ریخته شدن خون افراد بی گناه در درگیریهای این کنگره دخالت نکردند.

از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی و پیروزی انقلاب لیبی تا کنون اصلی ترین مشکل این کشور وجود گروه های مسلحی است که خود را به هیچ قانونی پایبند نمی دانند. آنان معتقدند که با توسل به سلاح می توانند خواسته های خود را محقق کنند. وجود این گروه های مسلح موجب ناامنی در مناطق مختلف لیبی مخصوصا طرابلس پایتخت و بنغازی در شرق کشور شده است.

گروه های مسلحی که خواستار کنار رفتن دولت و کنگره ملی هستند، هیچ راه حلی برای پر کردن خلأ سیاسی ناشی از کنار رفتن این دو نهاد اصلی در این کشور ارایه نکرده اند.

کد N160012

وبگردی