آفتاب

معاون وزیر امور خارجه: ایران بدون پیش شرط در نشست ژنو شرکت می کند

معاون وزیر امور خارجه: ایران بدون پیش شرط در نشست ژنو شرکت می کند

مسکو - ایرنا- حسین امیرعبداللهیان معاون خاورمیانه و آفریقای عربی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همان طور که بارها اعلام و تاکید کرده ایم، ایران بدون پیش شرط حاضر به شرکت در گفت و گو های نشست ژنو برای حل مسایل سوریه است.

امیرعبدالهیان که برای دیدار و گفت و گو با مقام های ارشد روس به مسکو سفر کرده است، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: ما همواره بر ضرورت حل و فصل مسایل سوریه از راه گفت و گو و دیپلماسی تاکید کرده ایم و معتقدیم که این تنها راهکار برون رفت از وضعیت فعلی در این کشور است.

وی در خصوص دور آتی نشست ژنو درباره مساله سوریه و نگاه ایران به آن اظهار داشت: هنوز تاریخ دقیق دور بعدی گفت و گو های نشست ژنو تعیین نشده با این همه به نظر ما آمریکا و طرف های دیگر مساله سوریه برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ژنو باید واقع بین باشند.

وی با اشاره به اینکه نمی توان با تهدید و فشار از خارج مساله سوریه را حل کرد، گفت: مساله مهم دیگر این است که در نشست ژنو باید آن دسته از معارضان سوری شرکت کنند که نماینده واقعی مردم این کشور باشند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تشریح کرد: اما تاکنون چنین نبوده است و معارضانی که به اسم مردم سوریه در نشست ژنو حاضر شده اند، به دشواری نماینده تنها 3 درصد مردم این کشور می باشند.

وی اضافه کرد: البته ما گفت و گوهای ژنو را پیگیری می کنیم و دوست داریم نسبت به آن خوشبین باشیم، اما آنچه خوش بینی درباره نتایج این نشست را تضمین می کند، رفتار درست و عقلانی طرف های مذاکره است.

وی تاکید کرد: گفت و گوهای ژنو درباره مساله سوریه در دور سوم آن به طور حتم باید با اصطلاح خطاهای گذشته برگزار شود. یکی از خطاها این بود که آمریکایی ها تا امروز می خواسته اند تنها با فشار و زور خواسته های ناحق خود را به پیش ببرند، اما باید به این واقعیت باید توجه داشت که دیپلماسی شتاب زده در قبال مساله سوریه پاسخگو نیست.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: مساله سوریه تنها از راه حل سیاسی قابل حل است و گفت و گوهای مربوط به آن در ژنو نیز باید با شرکت نمایندگان واقعی مردم این کشور صورت گیرد. نمایندگانی که تاکنون به اسم معارضان در این نشست ها شرکت کرده اند، فاقد پایگاه مردمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر صحبت از تشکیل دولت ائتلافی از سوی نمایندگان معارضان و تاکید بر آن قبل از توقف حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها در سوریه حرف نابجایی می باشد و بدیهی است که هر گونه اقدام شتاب زده و تحمیلی در این نشست ها غیرقابل تحقق است.

وی با اشاره به نقش فعال ایران برای کمک به حل و فصل مسایل سوریه افزود: ما از ماه های گذشته نشست های فشرده ای با برخی مقام های اروپایی و سوری داشته ایم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران موضوع ارسال کمک های انسان دوستان به سوریه را بسیار مهم می داند، ادامه داد: سوریه دفتری را تحت عنوان جذب کمک های انسان دوستانه در دمشق دایر کرده است و نسبت جذب و توزیع کمک های بشردوستانه به مردم این کشور در اقصی نقاط آن اقدام می کند.

وی اضافه کرد: معتقدیم برخی قطعنامه های (سازمان ملل) با هدف فشار بر دولت قانونی و مردمی سوریه صادر می شوند، اما کمک های انسان دوستانه به سوریه مساله بسیار مهمی است که حکومت این کشور نیز با جدیت آن را دنبال می کند.

وی با اشاره به تلاش مذبوحانه برخی کشورها برای حل مساله سوریه از راه ارسال سلاح و تجهیزات به تروریست ها و تکفیری ها اظهار داشت: طرفداران این رویکرد در سه سال گذشته با حمایت از تروریسم در سوریه خسارات جانی و مالی فراوانی را به مردم این کشور وارد کرده اند.

امیرعبداللهیان افزود: این در حالی است که تنها راهکار برون رفت از وضعیت جاری در سوریه، انجام گفت و گو های ملی فراگیر و مردم سالارانه با حضور نمایندگان واقعی مردم این کشور می باشد.

وی در خصوص خودداری کشورمان از شرکت در گفت و گو های ژنو درباره سوریه و چشم انداز آن اضافه کرد:هنوز تاریخ دقیق مرحله سوم گفت و گوها تعیین نشده است وما نیز به دلیل اعلام شرط های غیرمنطقی در دورهای قبلی آن شرکت نکردیم.

وی با اشاره به حمایت کشورمان از حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز بحران سوریه گفت: معتقدیم که گفت و گوها درباره این مساله واقع بینانه نیست و به همین دلیل نمی توان در کوتاه مدت انتظار نتایج مثبت را داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از دید ما طرف های موثر در بحران سوریه نباید برای پیشبرد گفت و گوهای حل و فصل مسایل این کشور محدودیت و شرط ایجاد کنند، بلکه مردم سوریه باید در مسیر مردمسالارانه درباره سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند و گفت و گو های ملی به معنای واقعی آن شکل بگیرد.

حسین امیرعبدالهیان معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفت و گو با همتایان روس خود به روسیه سفر کرده است.

اروپام/518/1547
کد N159960

وبگردی