آفتاب
تحولات آسیا/

ژاپن هم به صف منتقدین اقدامات مسکو در اوکراین پیوست/ ورود زیردریایی هسته ای آمریکا به کره جنوبی

ژاپن هم به صف منتقدین اقدامات مسکو در اوکراین پیوست/ ورود زیردریایی هسته ای آمریکا به کره جنوبی

پیوستن ژاپن به صف منتقدین اقدامات مسکو در اوکراین، واکنش سازمان ملل به حمله در چین و ورود یک فروند زیردریایی هسته ای آمریکا به کره جنوبی از جمله خبرهای مرتبط با قاره آسیا به شمار می رود.

ژاپن

به نوشته خبرگزاری فرانسه، همزمان با اختلافات توکیو و مسکو بر سر جزایر شمالی هوکایدو، وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه ای اعتراض خود را به اقدام مسکو در ارسال نیروهای نظامی به اوکراین بیان کرد و آن را عامل افزایش تنش ها در منطقه و ناقض صلح و ثبات جهانی توصیف کرد.

خبر دیگر اینکه زمین لرزه ای به قدرت 6/6 ریشتر ساعت 5:11 دقیقه امروز دوشنبه بخش هایی از جنوب ژاپن را لرزاند و منشا آن در 120 کیلومتری زیر زمین نزدیک سواحل جزیره اوکیناوا اعلام شد.

خبرگزاری کیودو از گفتگوهای مقامات صلیب سرخ کره شمالی و ژاپن درباره ربوده شدن چند ژاپنی از سوی کره شمالی در دهه 70 و 80 در روز دوشنبه در شهر شنیانگ چین پس از دو سال وقفه خبر داد.

هند

خبرگزاری هند از سفر مانموهان سینگ نخست وزیر هند به میانمار با هدف شرکت در نشست سران کشورهای عضو ابتکار خلیج بنگال (بیمستک) و به منظور گسترش همکاریها در زمینه حمل و نقل، تجارت و گردشگری و اقتصادی با کشورهای بنگلادش، سریلانکا، تایلند، میانمار بوتان و نپال خبر داد.

چین

به نوشته شینهوا، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن حمله افراد مسلح با قمه به ایستگاه قطار در جنوب غرب چین و ابراز امیدواری درباره محاکمه عاملان این حمله تاکید کرد که هیچ توجیهی برای کشتار غیرنظامیان در این حمله وجود ندارد.

شی جینپینگ رئیس‌ جمهوری چین پس از این حمله دستور بازداشت و محاکمه عاملان این حمله را صادر کرد و خواستار مقابله نیروهای امنیتی با عملیات تروریستی و تامین امنیت بیشتر جان شهروندان شد.

در پی این حمله پلیس وارد عمل شده و شماری از ضاربین را دستگیر کرد. یک منبع آگاه به خبرنگار شینهوا گفت بیش از 60 نفر برای مداوا به مراکز درمانی انتقال داده شده اند که حال شماری از آنها وخیم است.

به گفته شاهدان عینی مردان مهاجم در حالی که پوشش سیاه به تن داشتند با قمه و چاقو به مردم حمله کرده و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده اند. گفتنی است تحقیقات پلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد.

شبه جزیره کره

یونهاپ نیز از ورود یک فروند زیردریایی هسته ای آمریکا به بندر بوسان کره جنوبی و شرکت در رزمایش مشترک دو کشور خبر داد.

مالزی

خبرگزاری فرانسه از سفر نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به امارات متحده عربی در اواسط ماه مارس جاری (اواخر اسفند ماه) با هدف گسترش  روابط دوجانبه کشور خبر داد.

کد N159925

وبگردی