آفتاب

سرمایه 50 میلیونی امیرمنصور آریا چند برابر شد؟

سرمایه 50 میلیونی امیرمنصور آریا چند برابر شد؟

پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردتومانی بیش از همه با نام «امیرمنصور آریا» و البته «محمودرضا خاوری» گره خورده است؛...

به گزارش آفتاب به نقل از شرق، پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردتومانی بیش از همه با نام «امیرمنصور آریا» و البته «محمودرضا خاوری» گره خورده است؛ پرونده‌ای که در آن انواع وام‏‌ها به کمک «آریا» آمده تا ظرف مدت کوتاهی به‌ثروتی قابل‌توجه دست یابد. حالا جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس سوالی از وزیر دادگستری طرح کرده که در آن، درباره حکم نهایی پرونده این فرد و برخی دارایی‌های به‌جامانده از او پرسیده شده است.
«کریمی‌قدوسی» پیش از این ‌بارها درباره موضوع پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردتومانی، مسوولانی را به مجلس فراخوانده و بیش از همه بر نقش برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم در این پرونده فساد تاکید داشت. او پیش از این به «شرق» خبر داده بود که ۱۰ نماینده در ارتباط با همین پرونده به دادگاه احضار شده و در ‌‌نهایت نقش سه نماینده در این پرونده به اثبات رسیده است. او تاکید دارد «به خاطر تغییر نرخ ارز برای امیرمنصور آریا 4‌هزار‌میلیاردتومان باقی می‌ماند» و از مسوولان می‌خواهد که «حکم مصادره برای تمام اموال او صادر شود.»
البته احمد توکلی نماینده مجلس نیز پیش از این گفته بود: «ثروت گروه آریا ظرف شش‌سال، ۹۴‌هزار برابر شده.»شهریور ۱۳۹۰ رسانه‌ها به نقل از برخی مسوولان، از کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که بر اساس آن «مه‌آفرید امیرخسروی» توانسته بود مبلغ سه‌هزار‌میلیاردتومان را از شبکه‏‌ بانکی ایران اختلاس کند. هرچه پیگیری پرونده جلوتر رفت، اسامی و نام‌های به نسبت دولتی و رسمی بیشتری به پرونده اضافه شد، اما آنطور که کریمی‌قدوسی پیش‌تر به «شرق» گفته بود: «نزدیک به ۱۰نماینده تا به حال به دادگاه رفته‌اند و به برخی ابهام‌ها پاسخ داده و در مواردی هم بازجویی شده‌اند. از میان این ۱۰نماینده، تاکنون نقش سه نماینده در ماجرای اختلاس سه‌هزارمیلیاردتومانی محرز شده.»
 سوال‏تان از وزیر دادگستری به همین موضوع پرونده اختلاس سه‌هزار‌میلیاردتومانی بازمی‌گردد؟
بله سوال مطرح شده و منتظر پاسخ مسوولان مرتبط هستم.
 سوال قبلی درباره نقش نمایندگان بود، اگر اسامی نمایندگان مشخص شود، اسامی را در صحن خواهید خواند؟
بسته به مقتضیات دارد.
 حالا سوال این است که نمایندگانی که اسم‌شان در پرونده فساد آمده چطور دوباره توانسته‌اند به بهارستان بیایند؟
سوال ما هم همین است. کمیسیون گزارش کتبی نوشته که آقای کریمی اینها را مطرح کرده و منتظر پاسخ است. بنابراین عین صحبت‌های من در کمیسیون مکتوب شده است.
  می‌شود دقیقا موضوع سوال جدیدتان از وزیر دادگستری را بفرمایید؟
ضمن تشکر از اصل دادگاه و حکم صادرشده برای امیرمنصور آریا، سوال من اتفاقا ناظر به گفته‌های آقای اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه است.
 با ایشان درباره این پرونده دیداری داشتید؟
بعد‌‌ از همان مراحل ابتدایی پیگیری این پرونده خدمتشان رسیدیم و آقای اژه‏‌ای گفت امیرمنصور آریا با ۵۰میلیون‌تومان وارد تهران شد و حالا چنانچه تمام اموال امیرمنصور آریا به بانک‌ها بر گردد باز هم چهار‌هزار‌میلیاردتومان برای او وجه نقدی باقی می‌ماند.
 و سوال شما مربوط به همین پولی است که برای امیرمنصور آریا می‌ماند؟
بله. وقتی سخنگوی قوه‌قضاییه می‌‏فرمایند که امیرمنصور آریا سال 83 با ۵۰میلیون‌تومان وارد تهران می‌شود و بعد از گذشت شش سال، اموالش به این میزان رسیده، نکته این است که این پول نمی‌تواند به این سادگی دوباره به شخص او بازگردد.
 خب این پول از چه منابعی به دست او رسیده؟
ببینید، تغییر نرخ ارز در این سال‌ها، سرانه درآمدی او را بالا برده و به همین خاطر با وجود بازپس‌دادن بدهی‌‏های او به بانک‌ها، باز هم این رقم چهار‌هزار‌میلیاردتومانی برای او می‌‎ماند. کسی که با ۵۰میلیون آمده مشخص است که این پول به او تعلق ندارد و تمام اموال او ریشه در بیت‌المال دارد و باید به مصادره کل اموال امیرمنصور آریا حکم داد. اما خب این کار ما نیست و دخالت نمی‌کنیم. در این زمینه صرفا طرح سوال شده و منتظر پاسخ هستیم.
 
در مورد «محمدرضا رحیمی» هم این روز‌ها حرف‌وحدیث‏‌هایی مطرح شده، دراین‌باره نظرتان را بفرمایید؟
هرکسی در پرونده فساد بیمه نقش داشته باید بدون توجه به نام و مقام و موقعیت مواخذه شود. قوه‌قضاییه باید با شفافیت در این زمینه صحبت کند و مردم را در جزییات اتهام و نحوه رسیدگی به پرونده قرار دهد و هیچ فرقی بین زید و عمر و روزنامه‌هایی که از «بابک زنجانی» پول گرفته‌اند، وجود ندارد.
کد N159899

وبگردی