آفتاب

تظاهرات یهودیان ارتودکس علیه لایحه سربازگیری

تظاهرات یهودیان ارتودکس علیه لایحه سربازگیری

یهودیان ارتودکس افراطی تظاهرات گسترده‌ای را علیه لایحه‌ای که آنها را مجبور می‌کند تا به خدمت سربازی بروند، در بیت‌المقدس ترتیب دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بنا بر این لایحه، دولت اسرائیل می‌خواهد تا سال 2017 تعداد یهودیان ارتودکس افراطی را در ارتش به تدریج افزایش دهد. صدها هزار تن از اعضای جامعه یهودیان ارتودکس افراطی اسرائیل پس از راهپیمایی در جاده اصلی به سمت بیت‌المقدس نماز برگزار کردند.

مردان با لباس‌های رسمی سیاه رنگ و کلاه، پلاکاردهایی در دست داشتند و در آنها دولت را به جنگ علیه مذهب متهم و اعلام کردند: "ما به ارتش نمی‌پیوندیم." زنان و کودکان نیز در این راهپیمایی حضور داشتند.

این اقدام اعتراضی در واکنش به پیش‌نویس لایحه‌ای صورت گرفت که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای به رای گذاشتن به پارلمان اسرائیل ارائه شود و طی ‌آن 5200 مرد از جامعه یهودیان ارتودکس افراطی تا میانه سال 2017 باید به خدمت سربازی بروند. مدارس مذهبی که دانشجویان و طلابشان به خدمت نظام می‌روند مبالغی را دریافت می‌کنند. اگر این جامعه مذهبی یهودیان از این لایحه تبعیت نکند، دولت اسرائیل علیه ‌آنها تحریم اعمال می‌کند.

یاکوف آشر، قانونگذار یهودیان ارتودکس افراطی می‌گوید: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اعلام این مساله که مردان جامعه یهودیان افراطی باید مذهب و تحصیل خود را قربانی خدمت نظام کنند، جایگاه مورد احترام خود را از دست داده است.

این تظاهرات اعتراضی گسترده روز یکشنبه در بیت‌المقدس باعث ترافیک گسترده و لغو موقتی حمل و نقل عمومی در این شهر شد. سخنگوی پلیس بیت‌المقدس گفت، 3500 افسر پلیس برای نظارت بر این روند مستقر شدند.

از زمان تشکیل اسرائیل در سال 1948، دولت تل‌آویو بسیاری از مردان یهودیان افراطی را از خدمت نظام معاف کرده اما در سال‌های اخیر این روند معکوس شده است. جامعه یهودیان افراطی اسرائیل می‌گویند مردان این جامعه بایستی در مدارس مذهبی تحصیل کرده و به مطالعه تورات بپردازند.

انتهای پیام

کد N159895

وبگردی