آفتاب
قائم مقام ضرغامی:

مخاطب اگر آنچه در رسانه می‌شنود را در جامعه نبیند اعتمادش سلب می‌شود

مخاطب اگر آنچه در رسانه می‌شنود را در جامعه نبیند اعتمادش سلب می‌شود

قائم مقام ضرغامی گفت: اگر مخاطب آنچه در رسانه می‌شنوند را در جامعه نبیند، اعتمادش نسبت به رسانه سلب می‌شود و این تلفیق و هماهنگی پیام‌ها و نمود آنها در جامعه اهمیت اساسی دارد؛ بنابراین تضادها برای رسانه‌ها سم مهلکی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، همایش تقدیر از برنامه‌سازان برتر اقتصادی امروز دوشنبه 12 اسفندماه در استودیوشماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

*** قائم مقام صدا و سیما: فرهنگ‌سازی در رسانه باید در نهایت احتیاط صورت گیرد

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم مقام رییس سازمان صداوسیما در ابتدای این برنامه گفت: گروه‌های اقتصادی به سرعت خودشان را با سیاستهای اقتصادی در حوزه رسانه وفق دادند.

وی ادامه اداد: این جلسه فرصت خوبی برای بیان دغدغه‌های رسانه‌ای است و ما در حوزه رسانه مسئولیت داریم تا بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی اقتصادی رافراهم آوریم و به دلیل گستردگی کار، حجم فعالیتهای اقتصادی زیاد است و به همین سبب رادیو باید در تمام زمینه‌ها حضور داشته باشد.

قائم مقام رییس سازمان صداوسیما با اشاره به یک نمونه از فعالیت های گسترده رادیو در حوزه اقتصاد گفت: یکی از مهمترین فعالیت های رادیو در برنامه سازی اقتصادی ؛ حضور بیش از هزار کارشناس در حوزه اقتصاد است که باید توجه داشت این موضوعات باید متنوع و از طرفی به گونه‌ای باشد که باعث تغییر و درونی‌شدن پیامها برای مخاطبان شود و این کار بسیار سخت و دشواری است که برعهده رسانه است.

وی ادامه داد:‌ رسانه امروز به جایگاهی رسیده که از حیث کارشناسی در وضعیت مناسبی قرار دارد، چرخ زندگی بشر بر پایه اقتصاد می‌چرخد و یکی از مهمترین وظایف حکومت اسلامی سامان دادن معیشت و اقتصاد مردم است و به همین جهت رسانه باید در خدمت مردم قرار گیرد تا ریل اقتصادی کشور حرکت کند.

قائم مقام رییس سازمان صداوسیما ضمن تاکید بر همسویی پیامها و عملکردها در رادیو عنوان کرد: اگر مجموعه سیاستها و عمکردها در خارج از رسانه هماهنگ با رسانه نباشد، کار برای رسانه سخت می‌شود.

وی افزود: تغییر سیاستها بدون وجود مصادیق در جامعه باعث بوجود آمدن تضاد در ذهن مخاطب می‌شود و مخاطب را دچار بی‌اعتمادی و تناقض نسبت به رسانه می‌کند؛ بنابراین بین رسانه و جامعه نباید تناقض ایجاد شود تا اعتماد مخاطب پایدار بماند، به عبارتی قوانین نباید متناقض با خواست مردم در جامعه باشد و رسانه‌ هم از این قاعده مستثنی نیست و این امر مستلزم یکپارچگی در گفتارو عمل است.

موسوی‌مقدم ادامه داد: باید ثبات در سیاستها، نظارت و کنترل صورت بگیرد تا مخاطب آنچه در رادیو گفته می‌شود را در جامعه ببیند ؛بنابراین در این بخش، آنچه مهم است تاثیرگذاری رسانه و یکپارچگی موضوع و مصداق است .

وی توضیح داد: اگر مخاطب آنچه در رسانه می‌شنوند را در جامعه نبیند اعتمادش نسبت به رسانه سلب می‌شود و این تلفیق و هماهنگی پیامها و نمود آنها در جامعه اهمیت اساسی دارد، بنابراین تضادها برای رسانه‌ها سم مهلکی است.

قائم مقام سازمان سازمان صداوسیما تصریح کرد: گاهی مخاطب به دلیل ندیدن مسائل شنیده شده یا دیده شد در رادیو و تلویزیون احساس می‌کند که رسانه در خلأ صحبت می‌کند و این باعث کند شدن فرهنگ‌سازی می‌شود؛ عمل به قوانین و صحبتهای گفته شده در رسانه باعث افزایش اعتماد مخاطب شده و پاسخ به تضادها فرهنگ‌سازی را تسهیل می‌کند.

حجت الاسلام موسوی‌مقدم درباره اهمیت تطابق صحبت کارشناسان با حوزه عمل‌گرایی اقتصادی در جامعه بیان کرد: کارشناسان مذهبی به طور دائم تاکید می‌کنند که رشوه دادن مسئله‌ای جدی است اما اگر در حوزه اجرا با این پدیده شوم برخورد نشود آنچه که گفته می‌شود را کم‌ اثر می‌کند و اگر خلأ بوجود بیاید کارکرد رسانه دچار مشکل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم مسائل گوناگون در حوزه تبلیغ و حتی ترسیم آینده بسیار زیاد است اما باید متناسب با وزن خارجی آن در حوزه عمل باشد. مخاطب باید اقتصاد یکپارچه را در حوزه تئوری و عمل به صورت یکسان در جامعه ببیند.

*** بیش از 100 عنوان برنامه اقتصادی در شبکه‌های رادیویی روی آنتن می‌رود

صوفی، معاون صدا نیز ضمن عرض خیرمقدم از حضور تلاشگران و فعالان بخش های مختلف اقتصادی کشور در این نشست تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این مراسم محمدحسین صوفی گفت: این جلسه به بهانه تجلیل از برنامه‌سازان اقتصادی رادیو و کارشناسانی است که در طول سال در این برنامه‌های اقتصادی حضور داشتند.

وی ضمن خیرمقدم از حضور دست اندرکاران حوزه اقتصادی دولت ؛ مجلس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی ها و همچنین برنامه سازان رادیویی بیان کرد: در کنار توسعه تمام بخش‌های کشور در انقلاب اسلامی ، رسانه هم شامل این توسعه و رشد شده است و بیش از 25 شبکه رادیویی مشغول تولید و پخش برنامه هستند.

معاون صدا با اشاره به توسعه کمی و کیفی بخش های مختلف کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: رادیو هم در کنار سایر بخش های کشور در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است و تمامی شبکه های رادیویی تلاش می کنند علاوه بر تولید برنامه در راستای ماموریت و وظایف محوله متناسب با نیازهای مخاطبان به تولید و پخش برنامه بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت برنامه‌های اقتصادی، ایجاد رونق در فضای کسب و کار و اشتغال، توجه به فعالیت کارشناسان اقتصادی و همچنین اهتمام مقام معظم رهبری به مقوله اقتصاد شبکه‌های مختلف در زمینه تولید و پخش برنامه‌های اقتصادی تلاش‌های بسیاری کردند.

وی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد در سالهای اخیر بسیار مورد توجه بوده است تاکید کرد: با توجه به رویکرد نظام اقتصادی کشور مبنی بر رونق در بازار کسب و کار ، اشتغال و تجارت و همچنین تحقق شعار سال که در سالهای اخیر به نحوی موضوع اقتصاد را در بر می گیرد، رسانه ملی به تولید و پخش برنامه می پردازد.

صوفی با اشاره به تلاش های شبکه های رادیویی در برنامه سازی در حوزه مباحث اقتصادی خاطر نشان کرد: امروزه شبکه های مختلف، رادیویی، تلویزیونی، استانی و برون مرزی با تولید و پخش صدها عنوان برنامه اقتصادی در حوزه اقتصاد خانوار، اقتصادهنر، اشتغال، کارآفرینی و ... می کوشند تا پاسخگوی نیازهای گوناگون مخاطبان در حوزه مباحث اقتصادی باشند.

معاون صدا همایش "رادیو و اقتصاد" را بهانه ای برای بدرقه باشکوه سال 92 که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بود، عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم با برگزاری این همایش ضمن قدردانی از تلاش های فعالان، کارشناسان و برنامه سازان مباحث اقتصادی، سال 92 را بدرقه می کنیم و به استقبال سال جدید می رویم.

صوفی خاطر نشان کرد: با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در هفته گذشته و مسئولیت

سران سه قوا برای اجرای دقیق و کامل آن باید سرانن قوا با تدوین و ابلاغ و اجرای سازوکارهای دقیق این مهم را انجام داده و رسانه نیز در کنار آنها با تمامی توان جهت تبیین و معرفی این سیاست ها به مردم آمادگی کامل دارد.

معاون صدا در ادامه به همکاران خود در معاونت صدا توصیه کرد برای اجرای شایسته طرح های اقتصادی در سال آینده به ویژه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی آنچه در توان دارند به کار گرفته و برای اجرای مطلوب و شایسته این امور تلاش کنند.

وی درخصوص برنامه‌های اقتصادی رادیو عنوان کرد: در هفته بیش از 100 عنوان و 250 ساعت برنامه اقتصادی در رادیو پخش می‌شود ؛ اقتصاد هنر، فرهنگ، اشتغال، کاریابی و ... شامل این برنامه‌های اقتصادی می‌شود و به طور کلی بیش از این تعداد برنامه هم در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، برون مرزی و استانها در حوزه اقتصاد تولید و پخش می شود.

معاون صدا افزود: رسانه تلاش می‌کند نقش تعیین‌کننده داشته باشد وبا توجه به اینکه سال 93 سالی مهم و تعیین‌کننده‌ای برای اقتصاد کشور است بتواند اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: سال آینده درحوزه اقتصاد سالی مهم است زیرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در هفته گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و بخش‌های مختلف موظف شدند جزئیات این برنامه‌ها را تدوین کنند و علاوه بر آن مرحله دوم هدفندی یارانه‌ها هم در سال 93 آغاز می‌شود و در این میان مسئولیت‌های سنگینی بر عهده برنامه‌سازان و کارشناسان اقتصادی رادیو است.

معاون صدا افزود: در مجموع شبکه های رادیویی در هفته بیش از 100عنوان برنامه اقتصادی با زوایای مختلف از رادیو با محوریت اقتصاد کلان ؛ اقتصاد و هنر؛ اقتصاد و فرهنگ ؛ اقصاد خانوار ؛ اشتغال ؛ کاریابی و تعاونی تولید دارند که تقدیم شنوندگان می شود.

*** رادیو هر هفته 250 ساعت برنامه اقتصادی دارد

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که رادیو در حوزه اقتصاد انجام می شود معرفی بنگاه های اقتصادی به جهت ایجاد رونق در فعالیت های اقتصادی کشور است و براین اساس در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی 250 ساعت برنامه در هر هفته به برنامه های اقتصادی رادیو اختصاص یافته است.

صوفی در پایان سخنانش بیان کرد: رسانه تلاش می‌کند از تمام توان خود برای رونق اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کند و از همه همکارانم تقاضا می‌کنم برای اجرای اقتصاد مقاومتی و هدفمندی یارانه‌ها کمک کنند تا وظیفه و رسالت رسانه به شکل مطلوب اجرا شود.

7981 دقیقه برنامه اقتصادی در سال 92 حاصل تلاش برنامه سازان رادیو

سید عباس موسوی تبار دبیرشورای اقتصاد معاونت صدا و دبیر این همایش؛ نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به مسئولان و دست اندرکاران اقتصاد کشور و همچنین برنامه سازان اقتصادی رادیو با اشاره به فعالیت ها ی گسترده شبکه های رادیویی در حوزه اقتصاد گفت: رادیو در میان سایر رسانه ها ؛ رسانه ای پیشتاز است که تلاش می کند برنامه های خود را متناسب با نیازهای مخاطب و مباحث روز کشور تولید کند.

وی تاکید کرد: شبکه های رادیویی با بهره گیری از نظرات بیش از هزار کارشناس اقتصادی در 125 رشته تخصصی این حوزه به تولید و پخش برنامه می پردازند و می کوشند در راستای تحقق اهداف حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

دبیرشورای اقتصاد معاونت صدا در ادامه بیان کرد: امسال در 23 شبکه رادیویی 7981 دقیقه برنامه اقتصادی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تولید و پخش شده است که در مراسم امروز از برنامه سازان و کارشناسان برگزیده اقتصادی که در این سال تلاش کردند تا برنامه های اثرگذار اقتصادی تولید شود تقدیربه عمل می آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: رادیو رسانه تاثیرگذار از گذشته تا امروز/ثبات اقتصادی پیام اصلی اقتصاد مقاومتی است

در ادامه مراسم تقدیر از برنامه‌سازان اقتصادی دانش‌جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: رادیو یکی از تاثیرگذارترین رسانه های کشوراست و ما امروز شاهد هستیم که با توجه به پیشرفت رسانه ها و تکنولوژی روز دنیا ، نه تنها از سهم رادیو در بین مخاطب کم نشده است بلکه رادیو همچنان رسانه ای اثربخش و محبوب است.

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از سیاستهای مهم اقتصادی در سال 93 است و درک پیامها و برنامه‌ها و همسو بودن سیاستها با آنها اهمیت دارد.

دانش‌جعفری افزود: پیام اصلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی این است که باید تلاش کنیم نوعی ثبات در اقتصاد ایران به وجود بیاوریم و از هر نوع نوسان پرهیز کنیم.

وی افزود: سال گذشته قیمت ارز بالا رفت و نتوانستیم آن را به قیمت قبلی برگردانیم، اگر به این شکل جلو برویم ممکن است ثبات و پایداری اقتصادی کم شود سرمایه‌گذاران کمتری برای سرمایه‌گذاری جذب شوند، معمولا مخاطبان در چنین شرایطی تصمیم‌های اقتصادی خودشان را به آینده موکول می‌کنند. اقتصاد مقاومتی می‌خواهد به این اشاره کند که اقتصاد باید دارای ثبات و کنترل باشد.

دانش‌جعفری ادامه داد: یکی از مهمترین سیاستهای اقتصادی دولت در سال گذشته مسکن مهر بود اما در این میان اشتباهی صورت گرفت و آن این بود که به جای تامین پول از راه درست از راه استقراض از بانک مرکزی این پولها تامین شد. یکی دیگر از عوامل بی‌ثباتی اقتصادی ما وابستگی به درآمد نفتی است اما مشکل نفت این است که درآمد باثباتی ندارد و هیچکس نمی‌تواند به طور دقیق قیمت جهانی نفت را در آینده تخمین بزند و یا پیش‌بینی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای ثبات اقتصادی باید فکری کنیم تا وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی داشته باشیم و البته باید فکر کنیم که این کمبود درآمد نفت را از چه راهی باید تامین کنیم. تنها در شرایط ثبات اقتصادی فعالان اقتصادی می‌توانند برای آینده تصمیم‌گیری کنند.

دانش‌جعفری با اشاره به کم بودن شرکای ما در حوزه تجارت خارجی افزود: در حوزه صادرات و واردات 20 درصد صادرات داریم و اگر به جای 5 شریک اصلی 10 شریک داشته باشیم این درصدها میان کشورها توزیع می‌شود و اگر تنشی پیش بیاید ضربه کمتری می‌خوریم. کلیه سیاستهای قبلی و اصل 44 خصوصی‌سازی در اقتصاد مقاومتی مورد تائید است اما به جای تمرکز در 5 کشور باید فعالیت خودمان را گسترش دهیم تا ضرر کمتری متحمل شویم بنابراین سیاستهای اقتصاد مقاومتی به سمت اقتصاد ریاضتی یا دولتی شدن پیش نمی‌رود.

وی در پایان گفت: اگر پیام با زبان روشن رسانه به مخاطبان منتقل شود، خود مخاطبان تلاش می‌کنند در جهت سیاستها حرکت کنند.

در انتهای این مراسم، حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، محمدحسین صوفی معاون صدا، محمدی معاون وزیر اقتصاد و دانش‌جعفری برای اهدای جوایز حاضرشدند و از برنامه‌سازان اقتصادی در 7 رشته زیر تقدیر شد:

تقدیر از برنامه سازان و کارشناسان برنامه های اقتصادی معاونت صدا

برگزیدگان برنامه‌سازی اقتصادی در رادیو

بخش کارشناسی:

رضا محمدکاظمی، برنامه 44 رادیو ورزش

مجید رضایی برنامه فقه پویا، رادیو معارف

دکتر حسین دادفر، برنامه اقتصاد خرد و کلان، رادیو گفت‌وگو

محمد نظرپور، برنامه فقه پویا، رادیو معارف

بخش کارشناس مجری:

امیرحسین راسخ، برنامه اقتصاد خرد و کلان، رادیو گفت‌وگو

هومن خلیقی، برنامه اینجا برای زندگی، رادیو سلام

بخش صدابرداری:

محسن فراهانی، برنامه 44، رادیو ورزش

هدیه صیفی‌کار، برنامه اقتصاد، کشاورزی و توسعه، رادیو اقتصاد

بخش گزارشگری: ناصر یوسفیان، برنامه 4 قفل 4 کلید، رادیو جوان

علی رشیدی، برنامه نگاه روز، رادیو ایران

بخش گویندگی آقایان:

حمیدرضا رضایی، برنامه اقتصاد، کشاورزی و توسعه، رادیو اقتصاد

مصطفی اسماعیلی، برنامه پیشگامان، رادیو معارف

بخش گویندگی خانمها:

خانم حمیده رستگاردوست، برنامه حماسه، حماسه است، رادیو خانواده

خانم پریسا مقتدی، برنامه هنوز می‌توانیم، رادیو نمایش

بخش تهیه‌کنندگی و نویسندگی:

خانم مهرگان سوادکوهی، برنامه اقتصاد، کشاورزی و توسعه، رادیو اقتصاد

سیدروح‌الله شجاعی، برنامه‌ پیشگامان، رادیو معارف

همچنین از 6 کارشناس فعال اقتصادی نیز تقدیر شد که اسامی آنها به شرح ذیل است:

دکترساسان شاه ویسی ؛ دکتر بیژن عبدی ؛ دکتر محمدحسن قدیری ابیانه ، دکتر رامبد باران دوست ؛مهندس سیدحسن افتخاریان و آقای شاه حسینی

در انتهای مراسم، از کارشناسان اقتصادی در بخش پژوهش، تولید و اجرا تقدیر شد و همچنین از دکتر شیخ‌محمدی مدیر شبکه رادیو ایران به عنوان شبکه برتر فعال در زمینه اقتصادی تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N159828

وبگردی