آفتاب
معاون سازمان اوقاف توضیح داد

افزایش علاقمندی مردم برای وقف‌های جدید/حوزه سلامت اولویت اوراق وقفی

افزایش علاقمندی مردم برای وقف‌های جدید/حوزه سلامت اولویت اوراق وقفی

معاون حقوقی‌، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف گفت: وقف در کشور ما یک سابقه دیرینه دارد که به قبل از اسلام بر می‌گردد و اسلام این عمل را امضا و تایید کرد زیرا اساسش با فطرت بشری سازگار است.

معاون حقوقی‌، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف گفت: وقف در کشور ما یک سابقه دیرینه دارد که به قبل از اسلام بر می‌گردد و اسلام این عمل را امضا و تایید کرد زیرا اساسش با فطرت بشری سازگار است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری توزیع نخستین اوراق وقفی برای احداث بیمارستان تخصصی سرطان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی معاون حقوقی‌، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدزاده مدیرکل اوقاف استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حاتمی با بیان این‌که «برای نخستین بار اوراق وقفی در جمهوری اسلامی ایران برای احداث بیمارستان تخصصی منتشر شده است» گفت: این اوراق از امروز در 1400 شعبه بانک ملت به صورت سراسری در سراسر کشور توزیع می‌شود.

معاون حقوقی‌، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف با بیان این‌که «در گذشته وقف کردن به صورت انفرادی برای مردم ساده‌تر بود» گفت: در سالیان متمادی بسیاری از خدمات در کشور به صورت وقف ارائه می‌شده که این نیازها در دوره‌ای نیازهای مذهبی، فرهنگی،‌ آموزشی و ... بوده است. به طوری که امروز بیش از 1 میلیون و 400 هزار ملک و رقبه وقفی در کشور وجود دارد که با نیات مختلف وقف شده‌اند و عمده آنها به صورت فردی انجام شده است.

به مرور زمان امکان وقف انفرادی برای مردم کمتر شده است

حاتمی تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی و نیازهایی که در جامعه پیدا شده امکان وقف انفرادی برای مردم کمتر شده در حالی که بسیاری از مردم در بخش‌های مختلف احساس نیاز برای انجام عمل خیرخواهانه می‌کنند اما امکان وقف فردی را ندارند زیرا یکی از ویژگی‌های وقف،‌ ماندگاری و قابلیت بقاع موقوفه است.

رییس ستاد اجرایی اوراق مشارکتی وقفی در کشور با بیان این‌که «در کنار این مسئله مدل‌های جدید برای وقف‌های کوچک نیز کم ارائه شده است» افزود: اگر مدل‌های جدید برای انجام وقف‌های کوچک وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف و از محل نیات واقفین نیازهای اساسی جامعه حل می‌شود این در حالی است که در سال‌های گذشته نهادهای وقفی در دنیا توسعه پیدا کرده و در کشور ما نیز با توجه به شرایط موجود و علاقه‌مندی مردم به وقف‌های جدید شاهد رشد تصاعدی هستیم.

حاتمی یادآور شد: در سال 92 یک هزار و 800 وقف جدید در کشور صورت گرفته که نشان از علاقه‌مندی مردم به کارهای عام‌المنفعه و احساس نیازی است که آنها برای برطرف کردن مشکلات اساسی کشور دارند.

وی در ادامه با اشاره به مقدمات تصویب و اجرایی شدن نخستین اوراق وقفی مشارکتی گفت: پس از هم اندیشی و جلسات پژوهشی برای تعریف‌ نهادهای وقفی و ابزارهای مالی برای توسعه وقف و ترویج وقف جمعی ایده اوراق وقفی شکل گرفت و نهایتا اوراق وقفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابزار مالی ایرانی اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال 92 به سازمان اوقاف اجازه داده شده تا سقف 100 میلیارد تومان اوراق وقفی را منتشر کند و شورای نگهبان این قانون را تایید کرده است، بنابراین از 5 اسفندماه اوراق وقفی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است که بنا است سرمایه‌های خرد و کلان را جمع کند و نسبت به احداث پروژه‌های عام المنفعه اقدام و به نیابت از آنها وقف کند.

حوزه سلامت و تامین هزینه درمان اولویت اوراق وقفی خواهد بود

معاون حقوقی‌، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف با بیان این‌که «این اوراق غیرقابل فروش بوده و یک سرمایه‌گذاری معنوی است» افزود: مبالغ اوراق مشارکتی وقفی از 100هزار تومان شروع و تا مبالغ بالاتر ادامه پیدا می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند با مبالغ اندک جزو واقفین برای انجام کارهای خیر قرار گیرند.

وی درباره انتخاب پروژه ساخت بیمارستان تخصصی سرطان برای اولین بار در کشور از محل نیات واقفین گفت: قرار شد یک نیاز عمومی جامعه به عنوان نیت واقفین برای این موضوع انتخاب شود که پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که حوزه سلامت یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است و یکی از نیازهای جامعه هزینه‌های بالای درمان و کمبود امکانات دولتی به ویژه در بحث بیماری‌های خاص است لذا از بین 5 موضوع نهایتا احداث مرکز جامع تخصصی سرطان از طریق توزیع اوراق وقفی به تصویب رسید.

وی یادآور شد: براساس آمار هم اکنون 13 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری سرطان هستند و تا سال 2025 این میزان به 20میلیون نفر می‌رسد و در کشور ما بین 80 تا 90 هزار نفر سالیانه به این بیماری مبتلا می‌شوند و یکی از سه عامل اولیه مرگ و میر در کشور را بیماری سرطان تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر هزینه‌های بالای درمان،‌ آموزش‌های ناکافی و عدم وجود مراکز جامع تخصصی ما را به این سمت سوق داد که این مرکز را از محل اوراق وقفی احداث کنیم.

بیش از 96درصد مردم ماهانه برای کارهای خیر هزینه می‌کنند

رییس ستاد اجرایی اوراق مشارکتی وقفی در کشور با اشاره به این‌که «96 درصد مردم در کشور ما ماهانه مبلغی برای کار خیر هزینه می‌کنند» گفت: بنا شد این پروژه در زمین وقفی که قبل از انقلاب برای احداث بیمارستان در شهر ری وقف شده احداث شود و این پروژه شروعی برای وقف‌های جمعی در آینده باشد و هدف ما ایجاد فرهنگ جمعی و روحیه تعاون برای رفع مشکلات مردم است که اوراق وقفی به عنوان ابزار مالی می‌تواند تامین‌کننده این نیازها باشد.

حاتمی در پایان سخنان خود از احداث بنیاد خیریه سرطان جنوب کشور در شهر شیراز به عنوان دومین پروژه بیمارستانی اوراق وقفی در آینده نزدیک خبر داد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا محمدزاده مدیرکل اوقاف استان تهران نیز با بیان توضیحاتی در خصوص این پروژه افزود: رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای اخذ مجوز بیمارستان 224 تخت‌خوابه تخصصی سرطان انجام شده است و در شرایط کنونی برای جذب 100میلیارد تومان اوراق وقفی هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: این مجموعه کاملا مشارکتی است و خود مردم از صفر تا 100 آن مشارکت خواهند داشت و ان‌شاءالله در سه ماه اول سال 93 شاهد پیشرفت این پروژه خواهیم بود.

وی از راه‌اندازی سایتی به عنوان امینانه برای دریافت اطلاعات و اخبار این پروژه خبر داد و گفت: درگاه الکترونیکی بانک ملت در این سایت برای جذب کمک‌های نقدی راه اندازی شده است و در کنار آن اوراق وقفی برای مبالغ کمتر از 50 هزار تومان در اداره اوقاف شهرستان‌ها و امامزادگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

محمدزاده در پایان گفت: مسئله احداث محلی برای اسکان همراهان بیمار در زمان معالجه و همچنین بحث حفاظت از بیمارستان و کمک به بیماران سرطانی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند از دیگر مسائلی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N159807

وبگردی