آفتاب

دبیرکل سازمان دی 8 : صدور روادید در میان کشورهای عضو این گروه تسهیل می شود

دبیرکل سازمان دی 8 : صدور روادید در میان کشورهای عضو این گروه تسهیل می شود

آنکارا- ایرنا - ˈسید محمد موسویˈ دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی ˈ دی هشت ˈ از تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی کشورهای عضو خبر داد.

موسوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به نشست روسای کنسولی کشورهای عضو سازمان دی هشت در تهران اشاره کرد و افزود: در این نشست شرکت کنندگان در باره چگونگی تسهیل در صدور روادید برای فعالان اقتصادی هشت کشور عضو بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

وی ادامه داد: کشورهای ایران، ترکیه و نیجریه در این خصوص گام های خوبی را برداشته اند و نسبت به صدور روادید برای فعالان اقتصادی در فرودگاه های کشورهای خود اقدام می کنند .

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی به وجود موافقتنامه ای در خصوص تسهیل در صدور روادید برای تاجران و بازرگانان کشورهای عضو اشاره کرد و توضیح داد: در پایان این نشست مقرر شد که کارگروهی در این خصوص تشکیل و به رفع موانع موجود بپردازد.

موسوی تاکید کرد : شرکت کنندگان در این نشست موافقت کردند که هر ساله نشستی در این خصوص در یکی از کشورهای عضو برگزار و هیات ترکیه ای نیز تجارب خود را در اختیار دیگر کشورهای عضو بگذارد.

نشست روسای کنسولی کشورهای عضو دی هشت اواخر ماه گذشته در تهران برگزار شد و موسوی خواستار اتخاذ تدابیر جدی و ضرروی برای رفع صدور روادید فعالان اقتصادی اعضای این سازمان شده بود.

وی در این نشست با ابراز تاسف ازکاهش حجم تجارت کشورهای عضو به رغم اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر بر تسریع بر کاهش موانع تجاری میان کشورهای عضو تاکید کرد.

هشت کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اسلامی در سال 2010 موافقت نامه تسهیل اخذ روادید برای فعالان اقتصادی تصویب کردند.

بر اساس موافقت نامه تسهیل روادید که میان شش کشور عضو ( به جز مصر و اندونزی) لازم الاجرا شده است، کماکان شاهد نارضایتی و شکایت فعالان اقتصادی از تاخیرهای طولانی در صدور ویزا به خصوص روادیدهای ورود مکرر هستیم .

این در حالی است که طبق موافقت نامه کشورهای عضو ملزم شده اند ویزاهای عادی را حداکثر تا 5 روز کاری و ویزاهای ورود مکرر را حداکثر ظرف 10 روز کاری برای فعالین اقتصادی صادر کنند.

گروه دی 8 به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرا منطقه ای، متشکل از هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.

دبیرخانه این سازمان در استانبول است.

خاورم ** 230 **1010
کد N159670

وبگردی