آفتاب

بان کی‌مون: روسیه از اقدامات تحریک‌آمیز در اوکراین خودداری کند

بان کی‌مون: روسیه از اقدامات تحریک‌آمیز در اوکراین خودداری کند

دبیر کل سازمان ملل از مسکو خواست تا از اقداماتی که بحران در اوکراین را تشدید می‌کند، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد: من از روسیه می‌خواهم تا از اقداماتی که می‌تواند دامنه درگیری‌ها در اوکراین را گسترش دهد، خودداری کند. مساله اوکراین باید به صورت سیاسی و مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام رهبران جهان به ویژه اعضای دائم شورای امنیت باید از نفوذ و تاثیر خود استفاده کنند چرا که آن‌ها می‌توانند بر طرف‌های درگیر تاثیر بگذارند تا مشکلات از روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و این خواسته سازمان ملل است.

بان کی مون تصریح کرد:‌ من از رهبران جهان می‌خواهم تا جدیت بیشتری داشته باشند تا از این طریق بحران‌های جهان در سریع‌ترین زمان ممکن پایان یابند.

یکی از خبرنگاران سوالی را پیرامون سفر هیات اعزامی سازمان ملل به کی‌اف مطرح ساخت و عنوان داشت که آیا ناظران بین‌المللی به اوکراین اعزام خواهند شد یا خیر که دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به این سوال تصریح کرد: پیشنهادهای بسیاری مطرح شد و در نشست فوق‌العاده شورای امنیت در روز پنج‌شنبه این مسائل مورد بررسی قرار گرفت. مساله اعزام ناظر به اوکراین مطرح شده است اما باید در این خصوص میان طرف‌های ذیربط توافق صورت گیرد.

وی عنوان داشت:‌هیاتی از سوی سازمان ملل به اوکراین اعزام شد تا این پیام سازمان ملل را منتقل سازد که طرف‌ها باید اوضاع را در این کشور آرام کنند و با روشی سازنده به مذاکرات بپردازند و ما باید به برگزاری این مذاکرات کمک کنیم و سازمان‌های مختلف باید در برگزاری این مذاکرات به ایفای نقش بپردازند.

دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه موانعی بر سر راه حل و فصل بحران سوریه وجود دارد، عنوان داشت: ما دو ساعت مذاکره با اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه داشتیم و احساس کردیم که برخی امور مثبت صورت گرفته است و زمانی که طرف سوری بر سر میز مذاکرات نشست گمان کردیم که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

بان کی مون افزود: پیشرفت‌های ملموسی در جریان دو دور از مذاکرات ژنو صورت نگرفت اما این موضوع باید ادامه داشته باشد و ما می‌خواهیم که شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم. اخضر الابراهیمی به دلیل نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات ژنو از مردم سوریه عذرخواهی کرد و من در دیدار با ابراهیمی در خصوص برگزاری دور سوم مذاکرات در مورد سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن صحبت کردم.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: به دلیل مواضع طرف‌های سوری در مذاکرات پیشرفتی صورت نگرفت وهیات اعزامی از سوی دولت سوریه نقشی سازنده در مذاکرات نداشته است. اخضر الابراهیمی دستور کاری را برای ادامه مذاکرات مطرح کرد و باید دور سوم مذاکرات ژنو برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ توافق پیرامون دولت انتقالی و خشونت‌ها می تواند به حل و فصل بحران سوریه کمک کند. الابراهیمی انعطاف بسیاری در مذاکرات نشان داده است و دولت سوریه باید موضع سازنده‌تری اتخاذ کند و من از روسیه و آمریکا می‌خواهم تا از تاثیر خود استفاده کند تا طرف‌های سوری را مجددا در ژنو در کنار هم جمع کنند.

انتهای پیام

کد N159609

وبگردی