آفتاب

اعلام نرخ دیه در سال 93 به‌زودی

اعلام نرخ دیه در سال 93 به‌زودی

... سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای تعیین نرخ دیه باید نرخ تورم و قیمت بازار در نظر گرفته شود که امیدواریم در جلسه آینده مسئولان قضایی این موضوع به اتمام برسد و اعلام شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نرخ دیه در سال 93 هنوز قطعی نشده، آیا دستگاه قضایی نسبت به این مساله ورود پیدا کرده است؟ گفت: نزدیک به بیست روز قبل این اقدام شروع شده است. هر ساله باید در رابطه با تعیین نرخ دیه، نرخ تورم و قیمت بازار نیز در نظر گرفته شود و بر اساس آن فرمولی که وجود دارد قیمت دیه برای سال بعد تعیین شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این راستا به وزیر دادگستری و یکی از معاونین قوه قضاییه مسئولیت این کار واگذار شده و امیدواریم در جلسه آینده مسئولان عالی قضایی این موضوع به اتمام برسد و اعلام شود.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های یکی از مسئولین استان اصفهان که گفته بود شانزده نفر از محکومین به اعدام به دلیل حفظ قرآن محکومیت‌شان به حبس تبدیل شده از سخنگوی دستگاه قضایی پرسید آیا ما چنین قانونی را داریم که وی پاسخ داد: کسانی که مرتکب جرمی شوند چه قبل از تعقیب، چه در حال رسیدگی و چه بعد از محکومیت اگر متنبه شوند و توبه کنند هم قانون و هم شرع اجازه داده که این کار صورت گیرد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: افرادی هستند که در رابطه با موادمخدر بازداشت شده و حکم‌شان قطعی شده اما برای مجموعه کسانی که با او در ارتباط هستند اثبات می‌شود که این فرد اشتباه کرده و پشیمان است و خانواده او می‌تواند او را کنترل کنند البته اینطور نیست تا هر فردی که درخواست کرد، درخواستش قبول شود چرا که این درخواست‌ها به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و ایشان در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد اینکه به چه دلیل رییس دستگاه قضا ملاقات مردمی ندارد، گفت: شما در نظر بگیرید هر فردی دادستان، وزیر و یا هر کس دیگری می‌تواند ملاقات حضوری انجام دهد، این موضوع واقعا امکان‌پذیر نیست البته این را باید بگویم که من در ملاقات‌های حضوری از صحبت کردن با مردم استفاده می‌کنم حتی اگر نقدهایی به من وارد کنند.

وی اضافه کرد: یک تعداد دیگری از مسئولان هستند که در طول ماه یا هفته ملاقات‌های مردمی دارند اما واقعا این موضوع امکان‌پذیر نیست که همه افراد بخواهند ملاقات حضوری داشته باشند. من حتی اگر تمام کارهایم را کنار بگذارم باز هم طبیعی است که وقت نمی‌کنم به تمام ملاقات‌های مردمی پاسخ دهم. در این راستا مسئولان بالاتر از ما نیز نمی‌توانند و برایشان امکان‌پذیر نیست که با هر فردی بتوانند ملاقات داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین سفر اخیر ما جلسه‌ای با خانواده شهدا داشتیم و آنها نمایندگان‌شان را برای صحبت کردن فرستاده بودند. تعداد زیادی نامه دادند و زمانی که من به محل استقرار برگشتم تمام نامه‌های خانواده شهدا را خواندم اما واقعا برخی از این نامه‌ها از عهده من خارج است چرا که مثلا در یکی از نامه‌ها نوشته بودند که می‌خواهم در فلان محل استخدام شوم اما نمره‌ام کم است در واقع من در این رابطه نمی‌توانم کاری انجام دهم.

ادامه دارد...

کد N159607

وبگردی