آفتاب

تشدید تنش در مناسبات سودان و عربستان

تشدید تنش در مناسبات سودان و عربستان

تهران - ایرنا - به دنبال تعلیق معاملات بانکی میان ریاض و خارطوم، تنش در مناسبات عربستان و سودان تشدید شد.

به گزارش پایگاه خبری ˈسودان تریبیونˈ، ˈالدردیری محمد احمدˈ از مقامات رسمی حزب حاکم ˈکنگره ملیˈ سودان اذعان کرد که به دنبال تصمیم ریاض مبنی بر توقف تعاملات بانکی با خارطوم، تنش در مناسبات کشورش با عربستان سعودی تشدید شده است.

این پایگاه خبری افزود: در چند سال گذشته همواره تنش در مناسبات خارطوم و ریاض تشدید شده است.

در آگوست (مرداد/شهریور) گذشته عربستان سعودی حریم هوایی خود را به روی هواپیمای حامل ˈعمر سلطان البشیرˈ رییس جمهوری سودان بست. این اقدام ریاض باعث شد تا هیات سودانی نتواند به مسیر خود ادامه دهد.

درگیری های سوریه نیز یکی دیگر از عوامل افزایش شکاف میان سودان و عربستان سعودی است. در این بحران، کشورهای عربی عمدتا از معارضان سوری حمایت می کنند.

بشیر سال گذشته هنگام سفر حج به عربستان سعودی با ˈعبدالله بن عبدالعزیزˈ شاه عربستان دیدار نکرد. این در حالی بود که عبدالعزیز با روسای جمهوری ترکیه و پاکستان که در این مراسم آیینی - مذهبی حضور داشتند، به صورت جداگانه دیدار داشت.

ˈبدر الدین محمودˈ وزیر دارایی سودان شنبه گذشته تصمیم برخی بانک های خارجی در زمینه توقف معاملات با بانک های سودان را نتیجه فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا دانست.

گفته می شود بانک های عربستان و برخی بانک های اروپایی از تاریخ 28 فوریه (9 اسفند) تا کنون تعاملات با سودان را متوقف کرده اند.

محمود نیز در اظهارات خود تایید کرد که دو بانک سعودی تبادلات مالی خود با سودان را به حالت تعلیق درآورده اند.

آمریکا از سال 1997 و همزمان با ریاست جمهوری ˈبیل کلینتونˈ هر گونه معاملات مالی با سودان و یا موسسات دولتی این کشور را ممنوع ساخته است.

خاورم**9156 * 1446**1651
کد N159464

وبگردی