آفتاب

پیش بینی عضو هیات رئیسه مجلس از استیضاح وزرا در سال 93/ وزرا ارتباط خود با نمایندگان را افزایش دهند

پیش بینی عضو هیات رئیسه مجلس از استیضاح وزرا در سال 93/ وزرا ارتباط خود با نمایندگان را افزایش دهند

نماینده مردم نیشابور می گوید اگر وزرا در برنامه های خود تجدیدنظر داشته باشند استیضاح نزدیک نیست.

رضا الیاسی: سال 92 در شرایطی رو به پایان است که فضای سیاسی کشور در یک سال گذشته اتفاق های فراوانی را از جمله انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل کابینه یازدهم، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و همچنین تماس تلفنی رئیس جمهور و باراک اوباما تجربه کرد و سال 92 بیش از آن که یک سال اقتصادی و یا اجتماعی باشد سالی سیاسی بود.

اما در سال های اخیر به واسطه اختلاف نظرهای موجود میان نمایندگان و مسئولان دولتی شاهد چالش های جدی میان دولت و مجلس بودیم و این در شرایطی بود که امسال به واسطه تشکیل دولت تدبیر و امید بسیاری به از بین رفتن این چالش ها امیدوار بودند.

البته در سال 92 شاهد چالش های سال های قبل میان دولت و مجلس نبودیم و شاید اصلی ترین موضوع میان دولت و مجلس تعدد سوالات نمایندگان از وزرای دولت یازدهم بود که حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در این رابطه می گوید  یکی از علل طرح سوال نمایندگان از وزرا این است که وزرا ارتباطشان با مجلس و نمایندگان کم است. به هر حال نمایندگان در حوزه های انتخابیه با مشکلاتی در حوزه اجرا رو به رو هستند و بر همین اساس نیز وزیران باید ارتباط خود را با نمایندگان مجلس افزایش دهند.

مشروح گفت وگوی عضو  هیات رئیسه مجلس با خبرآنلاین در ادامه می آید:

***

روزهای پایانی سال 92 را سپری می کنیم. فکر می کنید مهم ترین چالش میان دولت و مجلس در سال جاری چه موضوعی بود؟

خوشبختانه بنای کار در دولت یازدهم تعامل و همکاری بوده است و برداشت این است که این کار به شکل مثبت پیش رفته است. البته در مواردی اختلاف نظر بوده اما تلاش ما بر این بوده که در چارچوب تعاملی مثبت مواردی که پیش می آید برطرف کنیم و لذا سعی شده این همکاری به نحوه خوبی هدایت شود.

نشست های مشترک مجلس و دولت نیز به ایجاد تفاهم کمک کرده است. به طور مثال بحث بودجه مشکل و چالشی ایجاد نکرد و در موعد مقرر لایحه بودجه به مجلس ارائه شد و نمایندگان نیز آن را بررسی کردند.

البته مسائلی درباره مسائل اجرایی میان مجلس و دولت مطرح شد. موضوع سوالات نمایندگان از وزرا و بسته سبد کالایی که از سوی دولت توزیع شد و برخی از مسائل دیگری که در هر حوزه انتخابیه رخ می دهد از این مسائل است و بحث هایی را میان مجلس و دولت ایجاد کرده است.

بحث انرژی هسته ای و مذاکرات ژنو نیز از مسائلی بود که در مجلس بازتاب های مختلفی داشت و مجلس معتقد به اطلاع رسانی بیشتر دولت بود و دولت معذورات خاص خود را مطرح می کرد و این ها از مهم ترین مواردی بود که در سال گذشته بحث هایی را میان مجلس و دولت ایجاد کرد و زمینه گلایه مندی مسئولان ایجاد شد.

اما کلیت کار در سال 92 مثبت بوده است و ما چالش غیر قابل حلی در روابط مجلس و دولت نداشته ایم.

بسیاری سوال نمایندگان از وزیران را مهم ترین چالش میان مجلس و دولت می دانند. برخی نیز معتقدند که برخی جریان های سیاسی با طرح سوال های متعدد به دنبال استیضاح وزیران هستند که البته در سال 92 این موضوع محقق نشده است. به نظر شما این تحلیل صحیح است و فکر می کنید در سال آینده چنین اتفاقی رخ دهد؟

بر اساس قانون سوال حق نمایندگان است و رئیس جمهور بارها اعلام کرده اند که سوال از وزرا حق نماینده است و این حق باید پابرجا باشد. این که این حق محدود شود برای نظام مناسب نیست.

اما به نظر بنده برای کاهش تعدد سوالات وزرا باید روابط خود با نمایندگان را افزایش دهند تا نمایندگان کمتر به سمت طرح سوال حرکت کنند.

یکی از علل طرح سوال نمایندگان از وزرا این است که وزرا ارتباطشان با مجلس و نمایندگان کم است. به هر حال نمایندگان در حوزه های انتخابیه با مشکلاتی در حوزه اجرا رو به رو هستند و بر همین اساس نیز وزیران باید ارتباط خود را با نمایندگان مجلس افزایش دهند.

در صورتی که ارتباط نمایندگان و وزرا افزایش یابد سوال کاهش می یابد اما زمانی که نمایندگان به وزیران دسترسی ندارند سوال را در دستور کار خود قرار می دهند و اگر تعامل طرفینی بیشتر شود سوالات نیز کاهش خواهد یافت.

نمایندگان مجلس به دنبال این نیستند که با طرح سوال برای دولت چالش ایجاد کنند. درصد بالایی از نمایندگان نگاه کلان و ملی دارند و البته سوالات موردی نیز وجود دارد که می تواند به آن انتقاد کرد. اما این موارد دلیل نمی شود که بگوییم مجلس به دنبال استیضاح و یا انداختن وزرا باشد.

هم اکنون اعضای هیات رئیسه در جلسات خود سعی می کنند سوالات را مدیریت کنند تا حداقل سوالات از کمیسیون به صحن علنی مجلس برسد اما وزرا باید در کمیسیون های تخصصی مجلس حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند و البته این یکی از ویژگی های نظام دموکراسی و مردم سالاری است که وزرا پاسخگوی نمایندگان ملت باشند.

فکر می کنید سال آینده شاهد استیضاح باشیم؟

نمی توان دقیق پیش بینی کرد. اما اگر عملکرد وزرا خوب باشد و تعاملشان با مجلس مثبت باشد فکر نمی کنم بی جهت نمایندگان به سمت استیضاح بروند. البته سوال طبیعت کار نظارتی مجلس است و این انجام می شود ولی استیضاح زمانی است که نماینده احساس کند تنها راه پیش رو همان استیضاح است. بر همین اساس اگر وزرا کارها را به خوبی انجام دهند و ارتباط با مجلس داشته باشند و بهانه ای برای رفتن به سمت استیضاح ایجاد نکنند حتما کارها در یک فضای هماهنگ پیش می رود.

اگر شرایط در سال آینده همچون امسال باشد چطور؟

هم اکنون برخی از وزرا با سوالات و انتقادات جدی مطرح هستند. باید برای این مسائل، نمایندگان و وزرا تدبیر کنند تا در این شرایط خللی در روند امور اجرایی ایجاد نکنیم و دولت و مجلس به وظیفه خود عمل کند.

به کدام وزیران انتقادات جدی وارد است؟

در حوزه های اقتصادی بحث معیشتی و زندگی مردم و در حوزه صنعت و معدن و تجارت بحث کار و اشتغال و همچنین مسائل رفاهی مردم و در حوزه بهداشت و درمان انتقادهای جدی مطرح است. همچنین در حوزه سیاست انتصاب استانداران و فرمانداران و همچنین انتصاب در چند حوزه آموزشی تاثیرگذار در کشور مسائل وزرات خانه هایی بوده اند که مورد بازخواست و سوال نمایندگان بوده اند. همچنین نمایندگان انتقادهایی به مسائلی همچون حمل و نقل و راه ها داشته اند.

وزرای این حوزه ها به استیضاح نزدیک هستند؟

اگر وزرا در برنامه های خود تجدیدنظر داشته باشند استیضاح نزدیک نیست اما در غیر این صورت بخواهند به سوالات نمایندگان توجه نکنند بعید نیست نمایندگان با عدم پاسخ مناسب به سمت استیضاح حرکت نکنند.

با توجه به این که به انتخابات مجلس دهم نزدیک می شویم فکر می کنید فضای انتخاباتی چه تاثیری بر فعالیت نمایندگان مجلس درسال 93 خواهد داشت؟

البته دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است و نباید خیلی فضا را انتخاباتی کنیم. خود فضای انتخاباتی و سیاسی شدن کارها در سطح کشور به روند کارهای اجرایی آسیب می زند. لذا هنوز زمان زیادی تا انتخابات باقی مانده است البته برخی بدشان نمی آید که فضای سیاسی کشور را انتخاباتی کنند و از همین الان نیز در برخی نقاط کشور چنین فضایی ایجاد شده و نوعی صف بندی ها و آرایش سیاسی برای انتخابات مجلس دهم صورت گرفته است.

فعالیت های انتخاباتی در مجلس آغاز نشده است؟

خیر. مجلس هنوز به این سمت نرفته است و فکر می کنیم مصلحت این است که فعلا فضای انتخاباتی ایجاد نشود تا کارها بهتر پیگیری و اجرا شود.

سال 92 در شرایطی روزهای پایانی خود را سپری می کند که اتفاق های سیاسی فراوانی در این سال رخ داد. به نظر شما چهره سیاسی سال 92 چه کسی است؟

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و شکل گیری دولت موضوع مهم سال 92 بود که در حقیقت زمینه تحقق حماسه سیاسی را فراهم کرد. ولی آنچه که در مسائل سیاسی دارای بازتاب های مختلف بود بحث انرژی هستی و پیگیری آن بود و در این راستا مکالمه تلفنی آقای روحانی با اوباما بازتاب های فراوانی داشت و در ادامه آن نیز پیگیری هایی که آقای دکتر ظریف در ارتباط با توافق ژنو و دست یافتن به یک توافق کنش های متفاوتی در جامعه بود و می تواند تاثیرات مهمی را برای آینده کشور داشته باشد. بر همین اساس این دو شخصیت سیاسی گام های مهم و اثرگذاری را برداشته اند.

شما اخیر وزیر امور خارجه را در سفر به هند همراهی کردید. این سفر چه دستاوردهایی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت؟

ایران و هند دو کشور مهم و تاثیرگذار در در منطقه هستند و روابط این دو کشور تاریخی است و هم هند در سیاست خارجی ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار منطقه جایگاه ویژه ای دارد و هم ایران برای هند به عنوان یک پل ارتباطی با منطقه و غرب از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

رایزنی درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای و جهانی از اهداف این سفر بود و در دیدارهایی که با مقامات هندی داشتیم این مسائل مطرح و مورد تاکید قرار گرفت. در این سفر بحث توانمندی های ایران و ظرفیت های فراوان هندوستان و اهمیت استراتژیکی ایران در زمینه مسائل ترانزیتی، بحث چابهار و همکاری ها در زمینه های اقتصادی و بانکی و موضوعات کنسولی از برنامه های هیات ایرانی بود و در دیدار با مقامات هندی مطرح شد.

در این سفر دکتر ظریف سیاست هسته ای ایران در جریان گفت وگو با غرب و سیاست برد برد و تعامل سازنده با جهان را به خوبی با مقامات هندی و نخبگان و شخصیت های سیاسی تبیین کردند. تاکید بر عزم و اراده دو کشور بر تقویت همکاری ها و روابط خوب و رد کارشکنی های موجود در مسیر راه بین همکاری دو کشور از جمله مسائلی بود که در این سفر مورد تاکید دو کشور قرار گرفت.

حل مسائل بانکی و معوقات نفتی و مسائل منطقه ای مانند افغانستان و سوریه مورد بحث و تاکید در این سفر بود.

در خصوص معوقات نفتی به چه نتایجی رسیدید؟

مسائل بانکی و نحوه جابجایی از جمله موضوعاتی بود که در جلسات مختلف بحث شد و قرار شد در مراحل آینده ارتباطات مسئولان هر بخش صورت بگیرد. در آینده کمیسیون مشترک ایران و هند تشکیل می شود و در این کمیسیون درباره مسائل مختلف همچون معوقات نفتی، مشکلات دانشجویان و بانکی و اقتصادی بحث خواهد شد. این کمیسیون در هند تشکیل جلسه می دهد و در آن راهکارهای عملی اتخاذ خواهد شد.

دلیل این که هیات ایرانی با رئیس جمهور هند دیدار نکرد چه بود؟

هیات ایرانی با معاون رئیس جمهور، مشاور امنیت ملی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه هند دیدار داشت و مقام اجرایی هند نخست وزیر است و دیدار با رئیس جمهور از قبل هم برنامه ریزی نشده بود.

در دیدار با دانشجویان ایرانی چه مسائلی مطرح شد؟

در این دیدار مشکلات موجود مطرح شد و توضیحاتی برای مشکلات ارائه شد و نسبت به مشکلات نیز به مسئولان هندی ارجاع شد تا هرچه سریعتر این مشکلات را برطرف کنند.

/27295

کد N159454

وبگردی