آفتاب

یک مقام قضایی: جامعه از یک رای منتفع یا متضرر می‌شود

یک مقام قضایی: جامعه از یک رای منتفع یا متضرر می‌شود

معاون دادگستری استان اصفهان گفت: حضور وکیل در جلسه دادگاه در روند دادرسی و نتیجه حاصل از این دادرسی موثر است و او نیز در آثار این فرآیند سهیم است.

سیدرشید صلاح‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه استقلال برای وکیل دادگستری امری لازم است، اظهار کرد: باید توجه داشت صحبت از استقلال وکیل در مقابل قوه قضائیه نباید به تقابل فرض شود.

وی با بیان اینکه حضور وکیل در دادگاه حضور یک فرد یا مراجعه‌کننده عادی نیست، افزود: حضور وکیل در جلسه دادگاه در روند دادرسی و نتیجه حاصل از این دادرسی موثر است.

معاون دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: اگر استقلال وکیل دادگستری فرض به تقابل شود و در جهت هم افزایی با دادگاه برای رسیدن به عدالت، حقیقت و کشف واقعیت نباشد، تنها موکل یا طرف مقابل دعوا منتفع یا متضرر نمی‌شوند، بلکه جامعه منتفع و یا بالعکس متضرر خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه اگر رای با حضور وکیل مستقل و قاضی مستقل صادر شود جامعه از این رای نیز منتفع می شود، ادامه داد: قاضی معصوم نیست و ممکن است با بهره گیری از شگردهای خاص ذهن قاضی به انحراف کشانده شود و از صورت مساله واقعی که مطابق عدالت و انصاف است منحرف شود، اما در اینجا دیگر تنها قاضی عند الله مسؤل نیست بلکه وکیل نیز مسؤل است.

وی با اشاره به آمار رو به افزایش و نگران کننده نه چندان زیبنده ورودی های دادگستری ها گفت: وکیل باید در دعاوی و شکایات قابل گذشت قبل از طرح دعوا و حتی پس از طرح، سعی و تلاش خود را در جهت صلح و سازش انجام دهد همچنان که قاضی دادگاه نیز این وظیفه را دارد.

معاون دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی عموما و دادگستری اصفهان به صورت ویژه دست همکاری برای اجرای عدالت و احقاق حق به سمت وکلا دراز کرده است؛ زیرا پرونده‌ای که در آن وکیل دادگستری حضور داشته باشد قاضی برای رسیدگی راحت‌تر است.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت: لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری پس از گذشت 62 سال از زمان تصویب همچنان قانونی زنده، پویا، پاسخگو و امروزی است و با استاندارهای جهانی در زمینه وکالت همخوانی دارد.

سیدمصطفی انوری‌زاده با بیان اینکه در این قانون استقلال وکلا به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: شاه کلید و رمز بقای این قانون استقلال وکیل در استقلال کانون های وکلای دادگستری نهفته شده است؛ چرا که استقلال وکیل دادگستری بدون استقلال کانون‌های وکلا فاقد معنا، مفهوم و بار حقوقی است.

وی افزود: زمانی یک وکیل دادگستری مستقل شناخته می‌شود که تابع کانون وکلای مستقل باشد و این موضوع با استانداردهای جهانی نیز منطبق است؛ زیرا وکیل مستقل بدون تشکیل کانون مستقل ه چون پوست گردوی روی آب است که هر لحظه موج آن را با خود می‌برد.

انتهای پیام

کد N159178

وبگردی