آفتاب

گزارشی ازهمایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی

گزارشی ازهمایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی

دهلی نو - ایرنا - چهارمین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی با تمرکز بر سمبل های مشترک روز دوشنبه با حضور رهبران مذاهب مختلف و اندیشمندانی از ایران در دانشگاه همدرد در دهلی نو آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، درمراسم آغاز این همایش دو روزه که دانشگاه بین المللی المصطفی برگزار کننده آن است، دکتر ˈغلامعلی حداد عادلˈ اسلام شناس و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ˈغلامرضا انصاریˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند سخنرانی کردند.

جمع زیادی از روحانیون و رهبران مذهبی ادیان مختلف از جمله رهبران و بزرگان آیین هندو ، سیک و جین همچنین اساتید دانشگاه و پژوهشگران دیدگاه های خود را در خصوص همزیستی مسالمت آمیز و وضعیت فعلی جهانی بیان کردند.

دکتر حداد عادل در سخنرانی خودبا اشاره به ضرورت و اهمیت توجه به همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب، اظهار داشت: همه ادیان و مذاهب می توانند با تکیه بر باورهای مشترک در کنار هم زندگی دوستانه و مسالمت آمیز داشته باشند زیرا همه ما به عنوان بنده به خدای واحد باور داریم.

وی با بیان اینکه پیام همه ادیان و مذاهب صلح و توجه به انسانیت است، گفت: گرچه می توان نمادهای گوناگونی را درادیان و مذاهب گوناگون مانند زبان و شیوه انجام اعمال عبادی مشاهده کرد اما همه آنها به دنبال یک هدف مشترک یعنی رسیدن به سعادت و صلح هستند.

دکتر حداد عادل تاکید کرد: مطالعه دقیق و شناخت و درک صحیح از معنای واقعی نمادها و ویژگی های ادیان و مذاهب، نقش مهمی در ایجاد ارتباط و نزدیکی آنها ایفا می کند و باید اشتراکات هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ˈغلامرضا مهدوی ˈ رییس نمایندگی دانشگاه بین المللی المصطفی نیز با تشریح اهداف و برنامه های برگزاری این همایش دو روزه گفت: پیام این همایش برابری انسان ها و تاکید بر اشتراکات میان ادیان و مذاهب است.

وی افزود: نمادها و سمبل های مشترکی در دین اسلام با ادیان هندی وجود دارند که می توانند موجب نزدیکی پیروان آنها شوند و اکنون در هندوستان شاهد زندگی مسالمت آمیز این ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر هستیم.

ˈغلامرضا انصاریˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان با اشاره به خشونت ها و کشتار انسان ها در طول تاریخ از جمله در جریان دو جنگ های جهانی، تاکید کرد: امروز جهان بیش از هر دوره ای نیازمند صلح و دوری از خشونت و افراطی گری است.

وی با اشاره به یکجانبه گرایی برخی کشورهای غربی در جریان جهانی سازی اظهار داشت: در تحولات جهانی امروز باید به همه فرهنگ ها و تمدن ها احترام گذاشته شود و همه انسان ها مورد توجه قرار گیرند.

سفیر کشورمان با بیان اینکه در دنیای امروز تک تک افراد و انسان ها تاثیر گذار هستند، تصریح کرد: در اوضاع کنونی جهان گروه ها و نهادهای غیر دولتی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تحولات گوناگون هستند.

وی با تاکید براهمیت همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و مذاهب گوناگون، از کشور هندوستان به عنوان نمونه ای خوب ازاین مهم یاد کرد و گفت: ملت هند به همین دلیل با صلح و دوستی درکنار یکدیگر زندگی می کنند.

دکتر مولانا ˈمفتی مکرم احمدˈ امام جمعه مسجد جامع فتحپوری دهلی نو دیگر سخنران این همایش با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: دین اسلام همواره بر عدالت و صلح و دوستی میان انسان ها تاکید داشته و همه پیامبران برای گسترش آنها تلاش کرده اند.

وی برگزاری همایش ها و گردهمایی هایی در این راستا را در نزدیکی هر چه بیشتر میان ادیان و مذاهب بسیار مهم و موثر دانست.

به گزارش مسوولان برگزاری این همایش ، بیش از 100 مقاله با موضوع همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی با تمرکز بر سمبل های مشترک ارسال شده که 30 مقاله برای ارایه برگزیده شده است. مقاله های برگزیده شده در یک مجلد برای مطالعه علاقه مندان و پژوهشگران، چاپ و منتشر خواهد شد.

سومین همایش همزیستی مسالمت آمیز در اسلام و ادیان هندی اسفند ماه سال 1390 با عنوان ˈعرفان و معنویت در اسلام و ادیان هندیˈ در مرکز اسلامی فرهنگی هند در دهلی نو برگزار شد.

این همایش را نمایندگی دانشگاه بین المللی المصطفی در هند هر دو سال یک بار با هدف بررسی اشتراکات و ایجاد وحدت میان ادیان برگزار می کند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N159084

وبگردی