آفتاب

رایزنی وزرای خارجه روسیه و چین درباره اوکراین/رابرت گیتس:اوباما مراقب لفاظی‌هایش باشد

رایزنی وزرای خارجه روسیه و چین درباره اوکراین/رابرت گیتس:اوباما مراقب لفاظی‌هایش باشد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با همتای چینی‌اش درباره مساله اوکراین به گفت‌وگو پرداخت و این دو دوباره دیدگاهشان در این رابطه به توافق دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتای چینی خود درباره مساله بحران اوکراین گفت و گو کرد و این دو توافق کردند تا درباره این رویداد از نزدیک با هم در ارتباط باشند.

همچنین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت، بحران اوکراین به نقطه‌ای نرسیده که دولت پاریس مساله توقف فروش ناوهای جنگی به روسیه را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعلیق این توافق با روسیه گفت: در حال حاضر، ما تلاش می‌کنیم تا از اقدامات روسیه در اوکراین جلوگیری به عمل آورده و مذاکره و گفت‌وگو میان طرفین درگیر برقرار کنیم.

فرانسه در سال 2011 توافق کرد تا دو هلیکوپتر کلاس میسترال را به روسیه و علی رغم نگرانی‌ها از سوی گرجستان و برخی از کشورهای عضو ناتو بفروشد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت: اوباما نیاز دارد تا همزمان با بررسی واکنش در قبال تصرف شبه جزیره کریمه در اوکراین توسط روسیه دو یا سه اقدام دیگر را نیز مدنظر قرار دهد.

گیتس که کارشناس مسائل روسیه و رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) است، راهکاری متفاوت را برای اوباما طرح کرد که در آن متحدان اروپایی ایالات متحده ممکن است تنها به "لفاظی" بپردازند اما نتوانسته‌اند به لفاظی‌های خودشان جامه عمل پوشانده و به یک اقدام یکپارچه دست پیدا کنند، اقدامی که باعث شده تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه احساس کند دست بالا را دارد و از نفوذ و تسلط ما برخوردار است.

گیتس که از سال 2006 تا 2011 وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت در مکالمه‌ای تلفنی با رویترز افزود: هم اکنون پوتین از نفوذ و سلطه برخوردار است و به این زودی از موضع خود کوتاه نمی‌آید و آن را تغییر نمی‌دهد. او خودش را زمانی در این موضع و جایگاه قرار داد که معاهده نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه را با آمریکا امضا کرد. ما به او در برخی مسائل بین المللی از جمله افغانستان احتیاج داریم.

رابرت گیتس در کتاب خود پویتن را مردی از گذشته روس می‌داند که امپراطوری گم شده، شکوه از دست رفته و قدرت زوال یافته شوروی را مرتبا یاد آور می‌شود.

وی در پاسخ به این که چگونه به اوباما درباره اوکراین و بحران موجود در این کشور مشورت می‌دهد، به درس‌هایی از جنگ روسیه با گرجستان در سال 2008 اشاره کرد؛ زمانی که او گفت دولت واشنگتن نیاز دارد با اقدامات و تحریم‌های بیشتر اقتصادی و سیاسی جدا از متحدان اروپایی ایالات متحده با روسیه و اقدامات خصمانه آن مقابله کند.

رابرت گیتس همچنین افزود: اوباما بایستی در چند روز پیش رو بیشتر مراقب لفاظی‌هایش باشد. هرچه که بیشتر حرف بزند، انتظارات برای عمل کردن به آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

دو گزینه چالش برانگیز پیش روی اوباما این‌ها هستند: اگر شما این کار را انجام دهید، آن‌ها چه خواهند کرد؟ و آیا زمانی که این کار را انجام دهید، متحدان یا حامیان خواهید داشت؟

انتهای پیام

کد N159014

وبگردی