آفتاب

تیموشنکو: جهان باید سریعا جلوی تجاوزات روسیه را بگیرد

تیموشنکو: جهان باید سریعا جلوی تجاوزات روسیه را بگیرد

یولیا تیموشنکو در بیانیه‌ای گفت: اوکراین و جهان باید سریع و هماهنگ تلاش کنند تا جلوی نمایش تجاوز بی‌سابقه روسیه به اوکراین را گرفته و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین که در تاریخ 22 فوریه در جریان اعتراضات اوکراین پس از سه سال از زندان آزاد شد در بیانیه‌ای گفت: روسیه باز هم تلاش دیگری کرده تا با اظهارات پر سر و صدا و تصمیم درباره جنگ اوکراین را بترساند.

وی تاکید کرد: اوکراین یک کشور صلح‌طلب است اما اگر اوکراین اولتیماتوم روسیه را بپذیرد ممکن است استقلال خود را از دست بدهد. روسیه می‌خواهد سناریوی آبخازیا و اوستیای جنوبی را برای اوکراین پیاده کند و باید جلوی ‌آن را گرفت.

وی گفت: طرحی وجود دارد که می‌تواند موجب بی‌ثبات کردن وضعیت شود.

وی از پارلمان اوکراین خواست تا سریعا یک نشست اضطراری برگزار کند.

تیموشنکو اضافه کرد: ما باید از شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا بخواهیم تا یک اجلاس فوری شورای وزیران اتحادیه اروپا و همچنین اجلاس اتحادیه اروپا را در کاخ لیوادیای شبه جزیره کریمه برگزار کنند.

نخست‌وزیر سابق اوکراین عنوان کرد: پارلمان اوکراین باید فورا مذاکرات برای انعقاد توافق همکاری با اتحادیه اروپا را از سر بگیرد. ما باید از کشورهای غربی بخواهیم شرایط معاهده بوداپست را که ایمنی اوکراین و عدم تهاجم به آن را تضمین می‌کنند به اجرا درآورند. ما نیازمند جنگ نیستیم بلکه نیاز به راهبردی داریم تا جلوی تجاوزگری را بگیریم و کشورهای دموکراتیک جهان باید آن را اعمال کنند.

تیموشنکو همچنین تاکید کرد: هیچ نتیجه‌ای در مذاکرات میان روسیه و اوکراین حاصل نخواهد شد. مذاکرات میان دو کشور هیچ فایده‌ای ندارد زیرا هدف اصلی روسیه رسیدن به کاپیتولاسیون کامل در اوکراین است. دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین این است که اوکراین با یک انقلاب توانست با رهایی از حکومت سر سپرده یانوکوویچ به استقلال و آزادی دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: مقامات روسیه می‌خواهند با زور سلاح اوکراین را به خود ضمیمه کنند و با انجام کودتا دیکتاتوری را به این کشور بازگردانند.

انتهای پیام

کد N158868

وبگردی