آفتاب

توسعه‌ی گردشگری، از علل رشد اقتصادی خراسان‌رضوی

توسعه‌ی گردشگری، از علل رشد اقتصادی خراسان‌رضوی

معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: مشهد مقدس و خراسان‌رضوی یکی از علل رشد اقتصادی خود را توسعه‌ی گردشگری می‌داند.

«سیدجواد موسوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی خراسان، اظهار کرد: رونق اقتصادی یکی از پیامدهای مهم گردشگری است، ورود سالانه 28 میلیون گردشگر داخلی و یک میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی، تحولات عظیمی را در حوزه‌های اقتصادی استان ایجاد می‌کند.

وی یکی از پیامدهای مثبت ورود گردشگران خارجی به استان را ارزآوری دانست و افزود: هزینه‌هایی که گردشگران بمنظور اقامت، غذا و حمل و نقل در استان و بصورت خاص در مشهد صرف می‌کنند کمک شایانی به وضعیت اقتصادی استان می‌کند.

معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در خراسان‌رضوی مطالعات امکان‌سنجی توسعه‌ی گردشگری انجام شده است، گفت: هم‌اکنون جاذبه‌های گردشگری استان شناخته شده و براساس اولویت‌بندی برای هر یک از آن‌ها به تناسب شرایط برنامه‌ریزی شده است.

موسوی در خصوص اقدامات انجام شده در استان گفت: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده، ایجاد سرویس‌های بهداشتی در محورهای گردشگری و جاذبه‌های گردشگری، بهسازی و ایجاد برخی مسیرهای دسترسی به محورهای گردشگری، انتقال برخی تأسیسات زیرساختی به محل جاذبه‌های گردشگری، فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: هم‌چنین شفاف‌سازی قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری، تسهیل و کوتاه کردن فرآیندهای سرمایه‌گذاری، به همکاری گرفتن شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی توسعه‌ی تأسیسات گردشگری عام‌المنفعه، توجه به قابلیت‌های متنوع استان در بحث گردشگری و بطور خاص گردشگری زیارت از دیگر اقدامات است.

معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان‌رضوی ادامه داد: هم‌چنین در بحث توسعه‌ی گردشگری شناسایی و مکان‌یابی 33 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری استان و 17 روستای هدف گردشگری از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته به آن پرداخته شده و در برخی از این موضوعات پس از مطالعات لازم هزینه‌های زیرساختی انجام و برای گردشگران با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فضاهایی در نظر گرفته شده است.

موسوی با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) جاذبه بی‌بدیل مشهد مقدس است، ادامه داد: به مجموعه‌های «تاریخی - فرهنگی» توس و نادری، ایجاد موزه‌ی بزرگ خراسان در تفرجگاه کوه‌سنگی، مناطق ییلاقی و پذیرائی طرقبه و شاندیز و دیگر جاذبه‌های مشهد توجه‌ی ویژه‌ای شده است.

وی گفت: خراسان‌رضوی به‌واسطه‌ی موقعیت جغرافیایی، گستردگی و تاریخ و فرهنگ خود، جاذبه‌های غنی زیارتی هم‌چون حرم مطهر امام رضا(ع)، خواجه‌ربیع، خواجه اباصلت، سید حمزه و سید مرتضی دارد در شهرستان کاشمر هم امامزاده یاسر و ناصر در مسیر مشهد و امام زاده یحیی در میامی است.

معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان‌رضوی ادامه داد: در بخش گردشگری طبیعی، خراسان‌رضوی، طبیعت جذاب و متنوع هم‌چون جنگل‌های ارس سیستان، دامنه‌ی 1000 مسجد، بیابان، پارک‌های ملی، مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع، آثار طبیعی و ... دارد.

موسوی تصریح کرد: گردشگری یک زنجیره‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد و بمنظور حفظ ظرفیت گردشگری باید همه‌ی جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گردشگری موضوعی است که مقولات متعددی با آن مرتبط است که هر مقوله، علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، متولیان متعددی دارد، از این‌رو در بحث گردشگری باید نگاهی جامعی به مسائل داشت.

انتهای پیام

کد N158815

وبگردی