آفتاب

شبه جزیره کِریمه نیروی دریایی مستقل تشکیل داد

شبه جزیره کِریمه نیروی دریایی مستقل تشکیل داد

تسنیم نوشت:

در پی جدا شدن فرمانده نیروی دریایی اوکراین از ارتش این کشور و اعلام وفاداری به مردم شبه‌جزیره کِریمه،‌ این منطقه نیروی دریایی مستقل خود را تشکیل داد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی؛ سرگئی آکسینوف نخست‌وزیر شبه‌جزیره کِریمه پس از ادای سوگند وفاداری ژنرال دنیس برزووسکی فرمانده سابق نیروی دریایی اوکراین به ملت کِریمه، اعلام کرد که این شبه جزیره نیروی دریایی (مستقل) خود را تشکیل می‌دهد.
برزووسکی که پیشتر فرمانده نیروی دریایی اوکراین بود، پس از اعلام جدایی از ارتش اوکراین اعلام کرد که تنها به ملت شبه‌جزیره کِریمه وفادار است.
وی در سوگند وفاداری خود متعهد شد که مطابق با نظامنامه ارتش از شبه‌جزیره کِریمه محافظت کرده و تنها از فرمانده عالی کِریمه و سواستوپول تبعیت کند.
پس از این مراسم، آکسینوف، برزووسکی را به عنوان فرمانده جدید نیروی دریایی تازه تأسیس کِریمه منصوب کرد.

وی در همین زمینه اعلام کرد که این جمهوری (کِریمه) نیروی دریایی خود را خواهد داشت و ژنرال برزووسکی فرمانده آن خواهد بود.
آکسینوف همچنین اعلام کرد که تمامی نظامیان و واحدهای نیروهای دریایی مستقر در سواستوپول، بایستی تمامی فرامین صادره از سوی مقامات جدید کیف را نادیده انگاشته و تا زمانی که ترتیبات لازم را اعلام نکرده باشم هیچ دستوری را اجرا نکنند.
وی متعهد شد که تمامی سربازانی که به ملت کِریمه ادای سوگند کنند،‌ از مراتب و پست‌های نظامی، حقوق،‌ مزایا، و بیمه‌های خود بهره‌مند خواهند بود.
نخست‌وزیر کِریمه تأکید کرد کسانی که تمایلی به الحاق به نیروی دریایی این منطقه را نداشته باشند اختیار کامل دارند تا بازنشسته شده و مطمئن باشند که تحت تحقیب قضایی قرار نخواهند گرفت.
برزووسکی، 28 فوریه گذشته به عنوان فرمانده جدید نیروی دریایی اوکراین منصوب شده بود اما پس از تحولات یکشنبه هفته گذشته و سرنگونی ویکتور یانوکویچ،‌ شورای امنیت جدید اوکراین برزووسکی را از مقام خود خلع کرده و با محاصره ستاد مرکزی نیروی دریایی اوکراین در سواستوپول در شبه‌جزیره کِریمه به دنبال محاکمه وی به اتهام خیانت بود.
در همین رابطه ویکتوریا سیمور، معاون دبیر شورای امنیت اوکراین اعلام کرد که دادستان این کشور پرونده‌ای را علیه دنیس برزووسکی به اتهام خیانت به کشور ارائه کرده است.
اوایل روز گذشته نیز اعلام شد که بخش اعظم نظامیان ارتش اوکراین در شبه جزیره کِریمه از ارتش این کشور جدا شده و به نیروهای دفاعی مستقل این شبه جزیره پیوستند.
ریانوستی نیز گزارش داد که بزرگترین ناو جنگی اوکراین به نام "هِتمان ساهایداچنی" نیز از پذیرش دستورات کیف امتناع کرده و با حرکت به سمت روسیه پرچم نیروی دریایی این کشور را به جای پرچم اوکراین برافراشته است.
شبه جزیره کِریمه پس از اینکه صاحب‌منصبان جدید اوکراین با صدور دستوری تمامی مکاتبات اداری و دولتی به غیر از زبان اوکراینی را ممنوع کردند، نسبت به این تصمیم معترض شد. بیش از نیمی از جمعیت این شبه‌جزیره روس‌تبار هستند و از زبان روسی در مکالمات روزمره خود استفاده می‌کنند.
با تصویب پارلمان این منطقه، قرار است در 30 مارس آینده یک همه پرسی برای تعیین سرنوشت این منطقه و استقلال از اوکراین برگزار شود.

5252

کد N158495

وبگردی