آفتاب

سران ناتو اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین و عقب‌نشینی نیروهای روس را خواستار شدند

سران ناتو اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین و عقب‌نشینی نیروهای روس را خواستار شدند

ناتو خواهان اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین، عقب‌نشینی نیروهای روسیه از این کشور و همچنین انجام مذاکره میان مسکو و این ائتلاف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو با قرائت بیانیه‌ای گفت: ما از هر دوطرف می‌خواهیم تا هرچه سریعتر به دنبال رسیدن به یک راه‌حل صلح آمیز از طریق مذاکره و همچنین اعزام ناظران بین‌المللی تحت حمایت شورای امنیت سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا باشد.

کشورهای همپیمان ناتو در خاتمه مذاکرات هشت ساعته خود تشدید اقدامات نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه را محکوم کرده و تاکید کردند روسیه باید از هر گونه مداخله در دیگر نقاط اوکراین اجتناب کرده و به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. با این وجود تاکید کشورهای ناتو بر دستیابی به راه‌حل سیاسی بوده و در بر گیرنده تهدید به تلافی نبوده اما به جای آن ناتو از مسکو خواست تا در مذاکرات با ناتو شرکت کند.

راسموسن عنوان کرد که بسیاری از اعضای ناتو خواهان نشستی با روسیه شدند اما وی چارچوب زمانی برای این مذاکرات ارائه نداد.

براساس این بیانیه همچنین کشورهای ناتو خواهان یک فرآیند سیاسی فراگیر در اوکراین براساس ارزش‌های دموکراتیک، احترام به حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و حاکمیت قانون به گونه‌ای که مطالبات دموکراتیک کل مردم اوکراین را عملی کند شدند.

این در حالی است که امروز (دوشنبه) قرار است در بروکسل نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا برگزار شود و صحبت از امکان نشست فوق العاده اتحادیه اروپا در هفته آینده نیز وجود دارد.

هنگامی که مذاکرات روز یکشنبه آغاز شد مسکو با مجموعه‌ای از هشدارهای آمریکا علیه این کشور در خصوص تلافی اقدامات آن شامل از دست دادن جایگاه خود در گروه اقتصادی هشت رو به رو شد.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان عنوان کرد که نشست گروه هشت تنها مکانی است که ما کشورهای غربی می‌توانیم مستقیما با روسیه مذاکره کنیم. بنابراین چرا باید ما تنها امکان مذاکره را قربانی کنیم؟

یک دیپلمات بلندپایه که نام خود را فاش نساخت، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید با ولادیمیر پوتین از آنجا که دلایل خواست خود را برای انجام اقدامات مناسب دارد مذاکره کنیم.

وی افزود: این وضعیت به شدت خطرناک است ما باید راهی برای خارج شدن از این سندرم جنگ سردی پیدا کنیم.

همچنین لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز همراه با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود از اوکراین و روس‌ها خواست وارد مذاکرات مستقیم بر سر بحران به وجود آمده شوند.

فابیوس گفت: روسیه به طور سنتی دوست ما است ما بیشتر از آنکه خواهان لفاظی باشیم خواهان دوست سنتی خود هستیم.

انتهای پیام

کد N158373

وبگردی