آفتاب
جروزالیم پست گزارش داد:

سایه سنگین بحران اوکراین بر مذاکرات نتانیاهو در آمریکا

سایه سنگین بحران اوکراین بر مذاکرات نتانیاهو در آمریکا

یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا اعلام کرد که مذاکرات نتانیاهو در واشنگتن تحت تاثیر بحران اوکراین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالیم پست، "بنیامین نتانیاهو" قرار است امروز دوشنبه با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. هر چند در روزهای گذشته اعلام شده بود که موضوع هسته ای ایران، مذاکرات سازش و وضعیت موجود در سوریه و امنیت مرزهای اسرائیل از مهمترین محورهای مذاکرات نتانیاهو در واشنگتن خواهد بود اما به نظر می رسد این گفتگوها تحت تاثیر بحران اوکراین و در زیر سایه سنگین آن برگزار شوند.

در حالیکه موضوع اوکراین چند روزی است اهمیت ویژه ای پیدا کرده و موجب شده تا روسیه و آمریکا مقابل هم بایستند، اما نه نخست وزیر و نه وزارت خارجه اسرائیل هیچ یک بیانیه ای را در خصوص وضعیت این کشور صادر نکرده اند. 

در همین رابطه یکی از مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد: به رغم تنش های ایجاد شده میان روسیه و آمریکا، موضوع اصلی مذاکرات روز دوشنبه نتانیاهو با اوباما در روز دوشبه در خصوص ایران و مذاکرات سازش خواهد بود. سفر نتانیاهو به آمریکا پنج روزه است و تاثیری که بحران اوکراین بر این سفر خواهد داشت آن است که رسانه ها توجه کمتری به آن نشان می دهند.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو علاوه بر اوباما با "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار خواهد داشت و قرار است در کنگره آمریکا نیز به ایراد سخنرانی بپردازد. نتانیاهو در لابی قدرتمند صهیونیست ها در آمریکا (آیپک) نیز حضور خواهد یافت.

سفر نتانیاهو به آمریکا، چند هفته قبل از آزادی 26 اسیر فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی انجام می شود. آزادی این اسرا در راستای برنامه ای است که برای رسیدن به صلح (سازش) در خاورماینه مدون شده است. هدف اصلی از آزادی این اسرا بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکره با اسرائیل است.

در همین راستا قرار است در اواسط ماه جاری میلادی جان کری به خاورمیانه سفر کرده و پیگیر مذاکرات سازش باشد. اما در مورد موضوع ایران "یووال اشتینیتز" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی چند روز قبل با انتشار نامه ای در روزنامه واشنگتن پست نسبت به توافق نهایی که قرار است میان ایران و کشورهای 1+5 انجام شود اعتراض کرد.

اشتینیتز در نامه خود خواستار آن شده بود که کشورهای 1+5 در توافق نهایی اجازه فعالیت سانتریفیوژها را به ایران ندهند. در همین رابطه نتانیاهو نیز بارها درباره نحوه مذاکرات و امتیازاتی که به ایران در این رابطه داده می شود اعتراض کرده بود.

روز گذشته سی بی اس نیوز در گزارشی با پرداختن به سفر نتانیاهو به آمریکا اعلام کرده بود که اوباما در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر وی فشار خواهد آورد تا تل آویو عملیات ترور دانشمندان ایرانی را متوقف کند.

هر چند رژیم صهیونیستی هیچگاه مسئولیت ترور دانشمندان ایرانی را برعهده نگرفت، اما برای چندین سال سرویس جاسوسی آن یعنی موساد وظیفه ترور دانشمندان هسته ای ایران را برعهده داشت و هدف از این کار آن بود که از سرعت پیشرفت هسته ای ایران کاسته شود.

دست کم پنج دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای این کشور ترور شده اند. ترور این افراد با بمبی که در خودرو آنها کار گذاشته شده بود و هنگام صبح زمانیکه آنها قصد رفتن بر سر کار را داشتند انجام شده است.

در همین رابطه آمریکا فشار بسیار زیادی بر تل آویو وارد می کند تا موساد عملیات های خود در داخل ایران را متوقف کند. یکی از دلایلی که این فشارها شدت یافته روند جدید آغاز شده در خصوص ایران است.

علاوه بر مذاکرات سازش و مذاکرات ایران، دیگر موضوع مهمی که نتانیاهو در خصوص آن با اوباما مذاکره خواهد کرد سوریه و امنیت مرزهای اسرائیل است.

با این وجود نمی توان انتظار داشت که مقامات آمریکایی به دلیل پیچیده شدن اوضاع اوکراین، تمرکز زیادی بر دیدارهای خود با نتانیاهو داشته باشند از همین رو ممکن است نخست وزیر رژیم صهیونیستی دست خالی از آمریکا بازگردد.

 

 

کد N158204

وبگردی