آفتاب

کاخ‌موزه باغچه جوق در ماکو پذیرای علاقمندان تاریخ معاصر و دوره قاجار

کاخ‌موزه باغچه جوق در ماکو پذیرای علاقمندان تاریخ معاصر و دوره قاجار

تسنیم نوشت:

 

 

کاخ موزه زیبای باغچه جوق در ماکو که عمری بیش از ۱۲۰ سال دارد این روزها برای بازدید گردشگران آماده شده است و دوستداران تاریخ معاصر و دوره قاجار را به خود می‌خواند.

این روزها با روزافزون شدن توجه‌ها به ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو، موضوع اماکن گردشگری شهرهای شمال غرب کشورمان در استان آذربایجان غربی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آن‌ها کاخ زیبای باغچه جوق در ماکو است.

اکنون این مکان تاریخی به کاخ موزه باغچه جوق تغییر کاربری یافته است.

اقبال السلطنه ماکویی یکی از حاکمان اواخر دوره قاجاریه این کاخ را در سال ۱۲۷۱ بنا نهاده است.

هم اکنون در این کاخ موزه زیبا که کمی بیش از یک قرن قدمت دارد بخشی از عناصر فرهنگی منطقه به نمایش عموم گذاشته شده است که با تامل در آن ظرفیت تاریخی منطقه نیز برای گردشگران هویدا می‌شود.

کاخ موزه باغچه جوق ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد که در وسط یک باغ میوه ۱۱ هکتاری ساخته شده است.

بر اساس مستندات تاریخی تا همین ۴۰ سال پیش خانواده سردار ماکو در آن زندگی می‌کرده‌اند و در سال ۱۳۶۶ این کاخ موزه زیبا به میراث فرهنگی منتقل شده تا تبدیل آن به محیطی فرهنگی و گردشگری فراهم آورده شود.

کاخ موزه باغچه جوق دو طبقه است که از معماری تلفیقی سنتی ایرانی و غربی بهره برده و از نحوه معماری روس‌ها تاثیر پذیرفته است.

یک ساختمان مرکزی و اصلی دو طبقه با دو قسمت قرینه که جلوتر آمده‌اند و گچ‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبایی که کل ساختمان را فراگرفته و در هر بخش از آن از طرح‌های مختلف استفاده شده است.

سقف کاخ باغچه جوق شیروانی است و آینه‌کاری‌های مختلفی نیز در محیط و تالار مرتفع آن استفاده شده است.

یکی از برجستگی‌های هنری در این کاخ موزه زیبا آثار نقاشی نقش بسته بر دیوارهای آن است که عمدتاً با رنگ و روغن در اتاق‌های آن کار شده است که برخی از آن‌ها شخصیت‌های زمانه خود را معرفی کرده یا خاطره یا واقعه‌ای را بیان می‌کنند.

این روزها اسباب و اثاثیه و لوازم شخصی سردار ماکو نیز در این کاخ موزه در معرض بازیدید عموم گذاشته شده است.

تشک‌های پر قو، تخت‌خواب‌های چوبین، ظروف چینی خوش‌نقش، لوسترهای کریستال و پرده‌های زیبا و قدیمی از جمله این آثار است.

 

23503

کد N157626

وبگردی