آفتاب

رهبرمسیحیان مارونی لبنان: دولت تمام سلام شادی مردم را کامل کند

رهبرمسیحیان مارونی لبنان: دولت تمام سلام شادی مردم را کامل کند

بیروت – ایرنا - « بشاره پطرس الراعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان از دولت جدید این کشور به نخست وزیری« تمام سلام» خواست که با صدور بیانیه وزارتی شادی مردم لبنان را کامل کند.

به گزارش ایرنا ، بشاره الراعی روز یکشنبه درمراسم عبادی مسیحیان مارونی در بیروت گفت که نخست وزیر، وزیرانی که به نمایندگی از جریان های سیاسی در کمیته تدوین بیانیه وزارتی هستند، برای صدور این بیانیه شتاب کنند.

دولت جدید لبنان بعد از حدود یازدهم کشمکش سیاسی سرانجام تشکیل شد و همانطور که پیش بینی می شد، تدوین و صدور بیانیه وزارتی به چالشی بزرگ تبدیل شود.

تاکنون کمیته وزارتی 7 نفره تدوین این بیانیه 7 جلسه برگزار کرده و قرار است فردا (دوشنبه) هشتمین جلسه آن برگزار شود اما ناظران بعید دانسته اند که این بیانیه صادر شود مگر اینکه گروه های سیاسی همچون زمان تشکیل دولت، از مواضع خود کوتاه بیایند.

هردولت لبنان در شروع کار خود بیانیه ای را که بازگو کننده سیاست ها ، دستور کارها و مواضع آن است ، منتشر می کند که به بیانیه وزارتی معروف است.

درحالی که امیدواری ها بیشتر شده بود، اظهارات « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان علیه مقاومت، روند طی شده برای صدور بیانیه وزارتی را به مربع اول بازگرداند.

سلیمان با سفت وسخت خواندن معادله تاریخی«ارتش، ملت و مقاومت» خواستار کنار گذاشته شدن آن و ایجاد معادله « زمین ، ملت و ارزش های مشترک» شد و این اظهارات او واکنش حزب الله را بدنبال داشت.

براساس این گزارش، بشاره راعی گفت : لازم نیست در بیانیه وزارتی نقاط اختلافی وارد شود بلکه در آن به اصول قانون اساسی و برنامه هایی که دولت برای آنها در این شرایط و با توجه به عمر کوتاه آن اولویت قائل است، ذکر شود.

عمر دولت جدید لبنان چنانچه امور بطور طبیعی پیش رود تنها تا زمان انتخاب رییس جمهوری جدید که کمتر از سه ماه است، خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت انتخاب رییس جمهوری جدید در زمان مقرر قانونی افزود: نمی توان در بیانیه وزارتی همه سیاست های عمومی کشور را درج کرد بلکه باید آنها را در نشست های هیات وزیران و براساس احکام قانون اساسی و اصول ملی لبنان مورد بررسی قرار داد.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان خاطرنشان کرد: دولتمردان و جریان های سیاسی که در این دولت نماینده دارند نباید فراموش کنند که عمر این دولت بسیار کوتاه است و براساس قانون اساسی حدود 3 هفته دیگر روند دو ماهه انتخاب رییس جمهوری جدید شروع می شود.

بشاره راعی ابراز امیدواری کرد که آرامش و ثبات در لبنان ، سوریه ، مصر ، عراق و سرزمین های مقدس برقرار شود.

معادله « ارتش، ملت و مقاومت» که تضمین کننده موفقیت لبنان در هررویارویی با دشمن صهیونیستی است، درج آن در بیانیه وزارتی با مخالفت گروه 14 مارس بوی‍ژه جریان المستقبل به رهبری« سعد حریری» و حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیرجعجع» که حتی حاضر نشد به دلیل حضور حزب الله در دولت سلام شرکت کند، رو به رو شده و برخی وزاری وابسته به المستقبل از جمله « پطرس حرب» که در کمیته تدوین بیانیه وزارتی هم عصو است، تهدید کرده اند که اگر این معادله در بیانیه وزارتی قرار گیرد، استعفا می دهند.

«محمد فنیش» وزیر مشاور در امور پارلمان و عضو حزب الله، «علی حسن خلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش شیعی امل، «جبران باسیل» وزیر خارجه و مسیحی مارونی عضو جریان ملی آزاد به رهبری«میشل عون»، «پطرس حرب» وزیر ارتباطات و مسیحی مستقل نزدیک به حزب جریان المستقبل، «سجعان قزی» وزیر کار و مسیحی عضو حزب الکتائب، «نهاد المشنوق» وزیر کشور و اهل تسنن عضو حزب جریان المستقبل و «وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت ، دروزی عضو حزب « سوسیالیست ترقی خواه» به ریاست « ولید جنبلاط » هفت عضو کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان هستند وهنوز نتوانسته اند به توافق نهایی دست پیدا کنند.

خاورم ** 1324
کد N157481

وبگردی