آفتاب

ترکیه در پی بهبود روابط با صربستان

ترکیه در پی بهبود روابط با صربستان

آنکارا - ایرنا - ترکیه در پی بروز بحران سیاسی در روابط آنکارا و بلگراد در پی ترمیم روابطش با صربستان است.

به گزارش ایرنا، در پی بروز بحران در روابط آنکارا و بلگراد و بدنبال سخنان ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در سفر سال گذشته خود به ˈکوزوو ˈ، دولت آنکارا در پی یافتن راههایی برای بهبود روابط با بلگراد به علت نیاز به صربستان به منظور همکاری در منطقه بالکان و ایجاد ثبات و آرامش در بوسنی هرزگوین است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در دیدار اخیرش از کوزوو در سخنانی با عنوان اینکه ˈ ترکیه کوزوو و کوزوو نیز ترکیه استˈ خشم مقامات صربستان را برانگیخت و این مقامات خواستار عذرخواهی ترکیه شده بودند.

ˈتومیسلاو نیکولیچˈ رییس جمهوری صربستان پس از سخنان اردوغان اعلام کرده بود، در اعتراض به این اظهارات نخست وزیر ترکیه در کوزوو، در ابتکار عمل بالکان با حضور آنکارا شرکت نخواهد کرد.

این اظهارات در صربستان که نسبت به حکومت عثمانی در شبه جزایر بالکان و هرگونه تائید رسمی استقلال کوزوو حساس است، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کوزوو یکی از استان های پیشین صربستان است که در سال 2008 اعلام استقلال کرد؛ اقدامی که از جانب بلگراد رد شد.

ترکیه استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته است.

نیکولیچ از ترکیه خواست تا به خاطر این اظهارات اردوغان عذرخواهی کند و گفت از مذاکره با بوسنی هرزگوین و ترکیه در خصوص ثبات پس از جنگ بالکان کنار می کشد.

عذرخواهی نکردن ترکیه از صربستان سبب شد که رییس جمهوری صربستان نشست سه جانبه ترکیه ، صربستان و بوسنی هرزگوین را که همه ساله بطور دوره ای برگزار می شد، لغو کند.

بر این اساس و با وجود تلاش های ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه برای بهبود روابط آنکارا و بلگراد این امر میسر نشده است.

به گزارش برخی از رسانه های ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا ، داوداوغلو به تازگی خواستار سفر به صربستان و گفت وگو با مقامات این کشور در باره وضعیت بوسنی هرزگوین شده است که مقامات بلگراد با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور این سفر را به بعد موکول کرده اند.

به گفته این منابع دیپلماتیک، در جهت تلاش برای بهبود روابط آنکارا و بلگراد به تازگی ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه با ارسال پیامی به همتای صربستانی خود روز ملی این کشور را تبریک گفت .

این منابع دیپلماتیک معتقدند که ترکیه باور دارد که موفقیت سیاسی در حوزه بالکان به ویژه اصلاحات در بوسنی هرزگوین به جز همکاری با صربستان غیر ممکن خواهد بود .

به تازگی تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف بوسنی هرزگوین به علت فساد و بیکاری توسط معترضان صورت گرفت که بلافاصله وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور سفر کرد.

این اعتراضات پس از اندکی از بخش مسلمان نشین به بخش های کروات و صرب نشین بوسنی هرزگوین سرایت کرد.

بوسنی هرزگوین از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده است .

به گفته این منابع دیپلماتیک، در راستای بهبود روابط آنکارا و بلگراد ˈ فریدون سینیرلی اوغلو ˈ قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه به بلگراد سفر خواهد کرد تا زمینه گفت وگوهای داوداوغلو با مقامات صربستان به منظور بهبود روابط دو کشور را فراهم کند.

خاورم ** 230 **1010
کد N157325

وبگردی