آفتاب

انتقاد دبیرکل ناتو از تحرکات نظامی روسیه در اوکراین

انتقاد دبیرکل ناتو از تحرکات نظامی روسیه در اوکراین

تهران-ایرنا- دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه در حال تهدید کردن صلح در اروپا به دلیل تحرکات و اقدامات نظامی اش در اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو پیش از برگزاری نشست مقامات این سازمان در بروکسل به خبرنگاران گفت: آنچه روسیه در حال حاضر در اوکراین انجام می دهد، نقض اصول منشور سازمان ملل است. این اقدامات روسیه در اوکراین صلح و امنیت در اروپا را تهدید می کند.

دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا از کاهش تنش ها در اوکراین به ویژه در منطقه کریمه جلوگیری کند.

راسموسن همچنین از تمامی طرف های درگیر در اوکراین خواست تا به اقدامات در جهت پایان این شرایط خطرناک ادامه دهند.

نمایندگان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز یکشنبه برای بررسی بحران روسیه با اروپا و آمریکا تا در بروکسل تشکیل جلسه می دهند.

دراین نشست مقامات 28 کشور عضو ناتو بحران اوکراین را که منجر به دخالت روسیه در شبه جزیره کریمه شده است را مورد بررسی قرار می دهند.

ˈآندریی دشچیتزیاˈ وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که از ناتو خواسته است تا ˈتمام گزینه ها را برای دفاع از یکپارچگی و حاکمیت اوکراینˈ مورد نظر قرار دهد.

بر اساس این گزارش،ˈویلیام هیگˈ وزیر خارجه انگلیس قرار است امروز سفری به کی یف داشته باشد. وی پیش از عزیمت به سوی کی یف گفت که سفیر روسیه در لندن را به وزارت خارجه احضار کرده و نگرانی انگلیس را به اطلاع وی رسانده است.

برخی گزارش ها حاکی است که درصورت حل نشدن بحران کریمه احتمال کمی وجود دارد که سران اروپا و آمریکا در نشست گروه هشت در شهرˈسوچیˈ روسیه در سواحل دریای سیاه شرکت کنند.

به گفته ˈکاترین اشتونˈرییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا(دوشنبه) وزیران خارجه این اتحادیه تشکیل جلسه می دهند.

درپی سقوط دولتˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری سابق اوکراین پس ازسه ماه اعتراض مخالفان نزدیکی روابط با مسکو و درگیری های خونین درهفته های گذشته، تحرکات نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه شدت یافته که این امر موجب تنش بین غرب و روسیه شده است.

این در حالی است که دیوید کامرون نخست وزیر و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس روز گذشته با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور اوکراین، از تصمیم پارلمان روسیه برای صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی در اوکراین انتقاد کردند.

وزارت خارجه انگلیس همچنین شب گذشته سفیر روسیه در لندن را فراخواند تا اعتراض این کشور را نسبت به تحرکات اخیر نظامی روسیه، به وی ابلاغ کند.

مترجمام**9234**1010
کد N157260

وبگردی