آفتاب

منصوری: قابل قبول نیست بگوییم در مذاکرات چیزی بدون نظر رهبری امضا شده است

منصوری: قابل قبول نیست بگوییم در مذاکرات چیزی بدون نظر رهبری امضا شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی یک مجموعه تصمیم ساز است و تصمیم گیر نیست، گفت: هرچه در شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌شود به خودی خود هیچ ارزشی ندارد جز این که مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، عباسعلی منصوری در نشست بررسی چشم انداز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که در سالن همایش دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان و به همت جامعه بسیج پزشکان این دانشگاه برگزار شد، افزود: شورای عالی امنیت ملی جایگاه مشورتی دارد و بر اساس این فرایند، تیم مذاکره کننده از طریق این شورا مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: در این مذاکرات جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه شرکت نمی‌کند و تیم مذاکره کننده به عنوان تیم دولت نیست بلکه تیم مذاکره کننده به عنوان تیم تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را دنبال می‌کند.

منصوری با بیان اینکه «برای من قابل قبول نیست که بگوییم تیم مذاکره کننده بدون نظر مقام معظم رهبری چیزی را امضا کرده است» افزود: البته تیم مذاکره کننده نیاز به حمایت جدی دارد و نباید تیم خودمان را هو کرده و تضعیف نماییم.

نماینده مردم شهرستان کاشان، آران و بیدگل گفت: طبق صحبت مقام معظم رهبری باید به دقت موضوع را پیگیری کرد و وظیفه مجلس نیز نظارت بر روند مذاکرات است تا به بهترین نحو انجام گیرد.

منصوری با رد کردن دیدگاه‌هایی که ناشی از افراط و تفریط است، ادامه داد: یک دیدگاه نگاه ترکمنچای و سیاه نمایی از مذاکرات دارد و دیدگاه دیگر آن را فتح الفتوح می‌داند ولی دیدگاه سومی که بنده نیز به آن معتقد هستم وجود دارد و آن این است که معدل اقدامات را باید مدنظر قرار داد.

وی تصریح کرد: مذاکرات این گونه نیست که یک طرف منافع طرف دیگر را تأمین کند بلکه گفت‌وگو باید این قدر ادامه پیدا کند که معدل منافع دو طرف تأمین شود و البته طبیعی است هرکدام چیزهایی را از دست می‌دهند و چیزهایی را به دست می‌آورند.

منصوری گفت: این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند به مذاکرات خوشبین نیستم و البته مذاکرات باید ادامه پیدا کند یعنی اینکه تیم مذاکره کننده نیز به طرف مقابل خوشبین نباشد و روی کلمه کلمه تفاهم‌نامه کار کنند و از تیم‌های مشاوره قوی استفاده کننده تا طرف مقابل نتواند از کلمه‌ای از تفاهم‌نامه تفسیر به رأی نموده و باعث مشکل شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: قطعنامه‌هایی که از طریق سازمان ملل برای کشور صادر شد باعث فشارهای زیادی از ناحیه اروپا، آمریکا و به خصوص اسرائیل به ایران شد.

وی تصریح کرد: مصوبات سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین المللی قابل احترام است و باید از آن تبعیت کرد و این موضوع را در چندماه گذشته شاهد بودیم که حتی کشورهایی که از دوستان ما بودند در ابتدا از قطعنامه‌های سازمان ملل تبعیت نمی‌کردند و ناچار به پیروی شدند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در دولت گذشته نگرش این بود که قطعنامه‌های مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند و به آن بی‌توجه بودند، اما به مرور دیدیم که مشکلاتی برای کشور ایجاد شد و تحریم‌ها یکی یکی نقش ایفا کرد تا این که دولت روحانی آمد و مذاکرات هسته‌ای انجام شد.

منصوری افزود: بسیاری از آژانس‌های خبری جهانی زیر نظر صهیونیزم هستند و به وسیله آن‌ها و به دروغ چهره‌ای نادرست از ایران ترسیم شده بود و این گونه گفتند که ایران به دنبال ساختن بمب اتمی است و مردم جهان با وجود ایران هسته‌ای روی آسایش نخواهند دید.

وی اضافه کرد: به همین خاطر در هر کشوری می‌رفتیم چنین برداشتی از ایران داشتند و این یک تبلیغات سو و اشتباه بنگاه‌های خبری صهیونیستی برای ایران بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اولین دستاورد مذاکرات هسته‌ای را ترک برداشتن این تصور نادرست از ایران در مجامع جهانی دانست و گفت: حتی کشور فرانسه که مذاکرات را با مشکل مواجه ساخت در پی فشار افکار عمومی ناچار شد به سر میز مذاکره بازگردد و آمریکا که بین منافع خود و اسرائیل گیر کرده بود ناچار به مذاکره شد.

منصوری، فتوای مقام معظم رهبری را بسیار کارگشا دانست و گفت: می‌گفتند ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد و جنگ به راه بیندازد اما فتوای مقام معظم رهبری بسیار کارگشا بود که تأکید داشت این کار اساساً حرام است و اوباما در صحبت تلفنی که با روحانی داشت به آن اذعان نمود که جامعه تشیع بیش از آن که به چارچوب‌ها مقید باشد به فتوای مراجع مقید است و مذاکرات در کنار فتوای مقام معظم رهبری باعث شد مذاکرات سازنده ای با 5+1 انجام شود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی از موضع قدرت بر سر میز مذاکره نشسته است و البته این از دکترین جمهوری اسلامی بود که به دست آمد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرد تا بنیه دفاعی خود را تقویت کند.

منصوری گفت: زمانی که در دفاع مقدس دیدیم کشوری مانند روسیه حاضر نبود حتی سیم خاردار به ایران بفروشد به این نتیجه رسیدیم که باید قدرت خود را در تمام زمینه‌ها افزایش داده و وابستگی خود را از دیگر کشورها کاهش دهیم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: جمهوری اسلامی اکنون در تمام زمینه‌ها از قدرت کافی برخورد است و به راحتی توان ساختن موشک، هواپیما و ماهواره و سایر تکنولوژی‌های پیشرفته را به دست آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: من وقتی می‌بینیم جوانان 30-35 ساله کشور می‌توانند ماهواره بسازند و به فضا بفرستند باعث خوشحالی و افتخار است و قطعاً در انرژی هسته‌ای نیز می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و ضمن حفظ حق غنی سازی و بازی برد – برد از آن در تمام زمینه‌های مورد نیاز در کشور بهره مند شویم.

انتهای پیام

کد N157254

وبگردی