آفتاب

مرحله دوم تحولات در ترکیه آغاز شده است

مرحله دوم تحولات در ترکیه آغاز شده است

آنکارا - ایرنا - تنش سیاسی ناشی از رسوایی سیاسی در ترکیه که در فاز اول عزل و نصب 10 وزیر کابینه ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه را در پی داشت اکنون وارد مرحله دوم خود شده است.

بگزارش روز یکشنبه ایرنا ، عملیات گسترده پلیس در ارتباط با فساد و ارتشا در دستگاه دولتی ترکیه و دستگیری فرزندان دو تن از وزرا در مرحله اول ، دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ را در آستانه تحولات جدی و چشمگیر از جمله ترمیم کابینه و عزل و نصب 10 وزیر قرار داده بود در مرحله دوم وی و خانواده اش را هدف قرار داده است.

در این عملیات که 52 نفر از جمله فرزندان وزرای کشور، اقتصاد و شهرسازی، مدیرعامل هالک بانک ، شهردار منطقه ای در استانبول و تعدادی از فعالان اقتصادی سرشناس ترکیه دستگیر شدند، تزلزلی جدی در صحنه سیاسی ترکیه به ویژه در حزب حاکم عدالت و توسعه ایجاد کرد.

نخست وزیر ترکیه و دیگر مقامات بلندپایه حزب حاکم معتقدند، این عملیات بخشی از توطئه داخلی و خارجی برای مهندسی کردن سیاست در ترکیه در آستانه انتخابات شهرداری ها در این کشور توسط جماعت گولن است.

ترمیم کابینه ترکیه در آستانه انتخابات محلی که قرار است 30 ماه مارس ( اوایل فروردین ماه آینده ) با توجه به کاندیدا شدن سه تن از وزیران کابینه اردوغان برای تصدی پست شهردار شهرهای ازمیر، غازی آنتپ و حاتای با بروز بحران اخیر، ماهیت دیگری به این موضوع بخشید و مساله عزل و یا تغییر کابینه اردوغان صورت گرفت.

احزاب مخالف دولت ترکیه به شدت دولت آنکارا را تحت فشار قرار داده و اعلام کرده بودند که سه وزیری که فرزندانشان به اتهام دست داشتن در رشوه خواری متهم شده بودند، باید بلافاصله از مسوولیت کناره گیری کنند که این احزاب به اهدافشان رسیدند.

براساس این گزارش ، به باور شماری از کارشناسان مرحله اول از عملیات فساد مالی و ارتشا در ترکیه به پایان رسیده و مرحله دوم که نخست وزیر ترکیه و نزدیکانش را هدف قرار داده است آغاز شده است.

این کارشناسان با اشاره به سخنان رهبران احزاب مخالف دولت ترکیه که در اظهاراتشان در اجتماعات مختلف به صراحت خواستار استعفای ˈ اردوغان ˈ شده اند و انتشار نوارهای صوتی منتسب به نخست وزیر ترکیه که وی را به فساد مالی متهم کرده اند ، معتقدند که در فاز دوم این عملیات هدف شخص اردوغان و خانواده اش است.

افزون بر آن نگاهی به شعارهایی که معترضان دولتی در طول دو هفته گذشته در شهرهای مختلف به هنگام برگزاری تجمعات و تظاهرات صورت گرفته است خود گویای این ادعاست.

مخالفان دولتی ترکیه در اعتراضات خیابانی خود در شهرهای مختلف ترکیه از جمله ˈاستانبول ، آنکارا ، ازمیر ، مرسین ، دنیزلی و اسکی شهیر ˈبا وجود درگیری با پلیس در شعارهای خود خواستار کناره گیری و استعفای اردوغان شده و خانواده وی را نیز به دست داشتن در فساد مالی متهم می کنند.

بر این اساس ، نمایندگان احزاب مخالف جمهوری خواه و حرکت ملی نیز در مجلس ملی ترکیه در نطق های پیش از دستور خود همگان با رهبران این احزاب به نخست وزیر ترکیه حمله کرده و خواستار استعفای او هستند.

این کارشناسان با توجه به هجمه های سنگین که علیه ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در دو ماه گذشته صورت گرفته ، انتخابات شهرداری ها را که دهم فروردین ماه در این کشور برگزار می شود ، برای آینده سیاسی اردوغان و حزب حاکم ترکیه بسیار حائز اهمیت می پندارند و حتی برخی از آنان اعلام کرده اند که نتایج این انتخابات تعیین کننده آینده سیاسی اردوغان در ترکیه خواهد بود.

انتخابات شهرداری ها در ترکیه در ماه مارس سال آینده میلادی برگزار می شود که به باور بسیاری از ناظران سیاسی یکی از سرنوشت سازترین انتخابات در دوران اقتدار حزب حاکم ترکیه خواهد بود و می تواند بسیاری از موازنات سیاسی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

براساس آخرین نظرسنجی ها در ترکیه پیش از تحولات این کشور ، آرای حزب حاکم حدود 50 درصد بود و اردوغان قصد دارد در آخرین دوره رهبری خود بر این حزب، مبارزات انتخاباتی اش را بگونه ای برنامه ریزی کند که با ریزش شدیدآرای حزب حاکم روبه رو نشود.

خاورم ** 230**1856
کد N157164

وبگردی