آفتاب
فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش

۶ میلیون گلوله عمل نکرده و ۵.۵میلیون مین جمع‌آوری و منهدم شد

۶ میلیون گلوله عمل نکرده و ۵.۵میلیون مین جمع‌آوری و منهدم شد

همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش با اشاره به تلاش نیروهای مهندسی رزمی این قرارگاه برای پاکسازی مناطق آلوده به مین کشور ، گفت: تاکنون بالغ بر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار انواع مین ضد نفر و ضد خودرو و حدود ۶ میلیون گلوله عمل نکرده جمع آوری و منهدم شده است.

دفاع > زمینی- همشهری آنلاین:
فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش با اشاره به تلاش نیروهای مهندسی رزمی این قرارگاه برای پاکسازی مناطق آلوده به مین کشور ، گفت: تاکنون بالغ بر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار انواع مین ضد نفر و ضد خودرو و حدود ۶ میلیون گلوله عمل نکرده جمع آوری و منهدم شده است.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی، به رغم این که سال ها از جنگ تحمیلی می گذرد اما هنوز اثرات جنگ تمام نشده و نیروهای مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش با پاکسازی مناطق آلوده به انواع مین، گلوله های عمل نکرده و تله های انفجاری سعی دارند تا مناطق مرزی را برای عموم مردم به صورت قابل استفاده درآورند.

پس از پذیرش قطعنامه 598 و بازگشت یگان‌های رزمی از خطوط مرزی به پادگان ها، یگان مهندسی ارتش بنا به ماموریتی که به آن محول شد، حدود 18 یگان مهندسی در خطوط مرزی کشور ماندگار شدند.

این نیروها از سال 67 نیز با توجه به شرایطی که استاندارهای استان‌های مرزی تعیین می کردند و تایید اولویت بندی که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح صورت می گرفت، پاکسازی مناطق آلوده را آغاز کردند.

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش با اشاره به وسعت مناطق آلوده کشور افزود: از نظر وسعت مناطق آلوده مرزی به ترتیب استان های خوزستان با یک میلیون و500هزار هکتار در رتبه نخست، استان ایلام با یک میلیون و 700 هزار هکتار در رتبه دوم، استان کرمانشاه با 700 هزار هکتار در رتبه سوم، استان کردستان با 150هزار هکتار در رتبه چهارم و استان آذربایجان غربی با 150هزار هکتار در رتبه پنجم قرار دارند.

امیر سرتیپ دوم ˈ مِیسر ارجمندیˈ اضافه کرد: استان ایلام از نظر وسعت و استان خوزستان از لحاظ تراکم آلوده ترین استان های کشور معرفی شدند.

امیر سرتیپ ارجمندی در خصوص آمار شهدا و جانبازانی که ناشی از انفجار مین جانباز شده اند، گفت: در راستای پاکسازی مناطق آلوده مرزی کشور نیروی زمینی ارتش به تنهایی حدود 170 شهید و 750 جانباز تقدیم کرده است.

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: در سال های ابتدایی پاکسازی میادین مین، در مرزهای مناطقی مانند تپه های الله اکبر سوسنگرد، در حین پاکسازی ها به پیکرهای مطهر شهدا برخوردیم که موضوع را به مسئولین ذی ربط اطلاع و پیکرهای این شهیدان را به معراج شهدا منتقل کردیم.

امیر سرتیپ ارجمندی در خصوص دیدگاه سازمان های بین المللی در رابطه با پاکسازی میادین مین نیز گفت: خوشبختانه در نشست های مختلف و بازدیدهایی که در مدت زمان اجرای عملیات پاکسازی مناطق آلوده صورت گرفته است، برای اعضای سازمان های بین المللی این حجم کار غیر قابل تصور بود.

وی افزود: آنها هرگز فکر نمی کردند که ما تا این حد و با توجه به وسعت و حجم گسترده آلودگی مناطق مرزی در امر پاکسازی موفق باشیم و لذا از ما دعوت کرده اند تا در پاک سازی مناطق آلوده خطوط مرزی خارج از کشور هم به عنوان یک عمل بشر دوستانه وارد عمل شویم.

امیر سرتیپ ارجمندی ادامه داد: در اوایل پاک سازی مناطق آلوده مرزی کشور به دلیل مجهز نبودن و نداشتن هیچ نقشه ای از مناطق مین گذاری شده توسط عراقی ها خسارات زیادی بر ما وارد شد، اما با گذشت زمان و کسب تجارب مهندسین رزمی خودکفا در نیروهای مسلح از لحاظ تجهیزات دیگر مشکلی نیست، هرچند که گذشت زمان نیز حساسیت مین های عمل نکرده را افزایش داده و همین امر کار را سخت تر می کند.

وی با بیان این که پاک سازی عمومی استان های کرمانشاه و ایلام به پایان رسیده است، افزود: پاکسازی عمومی همان پاکسازی سطحی است، اما چون احتمال دارد که مین ها به دلیل زیر آب بودن جابجا شده باشند باید بیشتر و عمیق تر جستجو و شناسایی شوند.

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش اظهارداشت: استان خوزستان هنوز به طور کامل پاک سازی عمومی نشده است اما امیدواریم تا پایان سال 93 پاکسازی این استان نیز به پایان برسد.

امیر سرتیپ ارجمندی با اشاره به داوطلب شدن نیروهای جوان برای شرکت در عملیات پاکسازی مناطق آلوده به مین گفت: داوطلب شدن جوانان برای پاک سازی میادین مین از برکت سال های دفاع مقدس است و خستگی کار سخت را برطرف می کند.

وی تصریح کرد: جوانان ایرانی به خوبی ارزش و جایگاه ایثار و شهادت را فهمیده اند و در راه شهدا گام برمی دارند.

کد N157129

وبگردی