آفتاب

بلندپروازی های اوباما در تنگنای بودجه

بلندپروازی های اوباما در تنگنای بودجه

تهران-ایرنا- درحالیکه دولت آمریکا متعهد به رعایت سقف بودجه است، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا برای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال زایی افزایش هزینه های بخش عمرانی را در نظر دارد که به تنگنایی برای وی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، هدف باراک اوباما برای ارایه بودجه سال آینده این کشور برمبنای تقویت ابتکارات عمرانی داخلی همچنین رعایت سقف تعیین شده بودجه، وی را با تنگنایی مواجه کرده است.

از آنجا که دولت اوباما در سال 2011 با مجلس نمایندگان و در واقع جمهوری خواهان برای رعایت سقف بودجه و هزینه های نظامی و داخلی به توافق رسیده است، اوباما برای تخصیص بودجه به ابتکارات عمرانی از جمله ساخت و ساز جاده ها، معافیت های مالیاتی برای طبقه متوسط، گسترش آموزش رایگان و غیره با دشواری مواجه است.

توافقی که بین جمهوری خواهان و دمکرات ها به دست آمد اجازه افزایش جزیی هزینه های دولت را درسال مالی 2014(یعنی از اول اکتبر 2013 تا 30سپتامبر 2014) به اوباما می دهد؛ اما هزینه ها در سال مالی 2015 باید ثابت بماند.

به دلیل تعیین سقف، هزینه برنامه های لازم به بازنگری در سال 2015 در مجموع یک تریلیون و 14میلیارد دلار خواهد بود در حالیکه در سال 2014 یک تریلیون و 12 میلیارد دلار بوده است که افزایش کمتر از دو دهم درصدی را نشان می دهد. بحث و بررسی ها در کنگره بر سر این موضوع است که چطور می توان سقف تعیین شده را حفظ کرد.

ˈجیسون فارمنˈ رییس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید می گوید : ما در مسیر کاهش شدید هزینه های اختیاری دولت به عنوان سهمی از اقتصاد هستیم که از سال 1962 و آغاز زمان ثبت سوابق هزینه های اختیاری، بی سابقه است.

در حالیکه این کاهش هزینه های اختیاری گزینه های فراوان ما را کاهش می دهد..گزینه های دشوارتری در بیشتر حوزه های بودجه ای مطرح می کند. افزایش جزیی هزینه ها باعث می شود لایحه بودجه اوباما تصویب نشود.

کنگره متفرق آمریکا با اختلاف نظرهای فراوان هزینه های دولت را کنترل می کند و جمهوری خواهان که در مجلس نمایندگان قدرت را در دست دارند با اولویت های سیاسی دولت آمریکا مانند افزایش هزینه ها برای اشتغالزایی و دیگر برنامه ها در بودجه مخالف اند. به همین دلیل پیش نویس لایحه بودجه اوباما بیشتر ازآنکه نقشه راهی برای مسیر مالی کشور در سال آینده باشد، تبلیغاتی به نظر می رسد.

از این لایحه برای پیام رسانی در مورد انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر (آبان/ آذر)استفاده می شود که دمکرات ها در آن برای کسب کنترل مجلس سنا و پرهیز از دست دادن کرسی ها در مجلس نمایندگان رقابت سختی را پیش رو دارند. همچنین پیشنهادی که اوباما در سخنرانی سالانه خود برای گسترش معافیت های مالیاتی برای طبقه متوسط ارایه داد نیز در این لایحه در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش رییس جمهوری آمریکا می خواهد میزان اعتبار مالیاتی بر مجموع درآمد کسب شده را برای خانواده های بدون فرزند افزایش دهد.

هدف از وضع اعتبار مالیاتی اواسط دهه 1970، انگیزه بخشی به کارگران کم درآمد برای فعالیت بیشتر به جای دریافت کمک های دولت است.اما بیشتر برای کارگرانی صاحب فرزند مفید است.

کسانی که دست کم یک فرزند دارند می توانند تا سالی سه هزار و 305 دلار در 2014 دریافت کنند، در حالی که حداکثر دریافتی کارگران بدون فرزند 496 دلار است.

ˈجرد برنشتاینˈ از مشاوران پیشین ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا معتقد است : این اقدام برای مبارزه با فقر بسیار مهم است. دانشگاه جرج تاون در سال 2009هزینه این اقدام را در حدود 12میلیارد و100 میلیون دلار اعلام کرد.

یکی دیگر اولویت های اوباما توسعه آموزش های پیش دبستانی در آمریکا است. طرفداران این طرح می گویند برنامه ˈآموزش عمومی پیش دبستانیˈ اوباما به شکل بهتری کودکان را برای مدرسه آماده می کند و با ارایه خدمات بیشتر برای نگهداری از کودکان به نفع خانواده های طبقه متوسط و کارگر هست.

اوباما بودجه 75 میلیارد دلاری را برای تامین هزینه های این طرح در 10 سال تخصیص داده است که یک میلیارد و 300 میلیون دلار از این میزان در یک سال اول در ذیل ردیف بودجه برنامه های آموزشی بودجه سال 2014 پیش بینی شده است. وی در نظر دارد با افزایش مالیات فروش سیگار به یک و 95 دلار در هر بسته از یک دلار و 1 سنت در هر بسته هزینه این برنامه را تامین کند.

یکی دیگر از هزینه های دولت در بودجه سال 2014 تخصیص 302 میلیارد دلار برای طرح های حمل و نقل است که اوباما امیدوار است با حمایت جمهوری خواهان روبرو شود.

اوباما برای تامین هزینه های این طرح ها پیشنهاد بازنگری بر مالیات شرکت ها را داده است که بر اساس آن بخشی از معافیت های مالیاتی شرکت ها حذف می شود و 150 میلیارد دلار برای این طرح ها در اختیار دولت قرار می دهد.

ˈتام کلˈ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان می گوید مجلس آماده بررسی طرح های عمرانی است اما این موضوع که بر سر تامین بودجه این طرح ها به توافق برسد یا خیر هنوز معلوم نیست.

جمهوری خواهان که برای ارایه لایحه بودجه مد نظر خود در سال جاری برنامه ریزی کرده اند، اوباما را برای مقاومت در برابر کاهش هزینه در بخش های تامین اجتماعی و بهداشت و درمان مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

دفتر بودجه کنگره پیش بینی کرده است آمریکا در سال 2014 در مجموع 514 میلیارد دلار کسری بودجه خواهد داشت که با 3 درصد تولید ناخالص داخلی برابر است. این امر به معنای کاهش کسری بودجه از 680 میلیارد دلار در سال مالی 2013 است که 30 سپتامبر 2013 پایان یافت.

اما دفتر بودجه کنگره در گزارشی افزوده است اگر اقدامی برای کاهش هزنیه ها در آمریکا صورت نگیرد، کسری بودجه آمریکا بار دیگر در سال 2016 به دلیل روند باز نشستگی بیشتر جمعیت آمریکا افزایش می یابد و احتمال دارد در سال 2022 به حدود یک تریلیون و 300 میلیارد دلار یا 4.1 از مجموع تولید ناخالص داخلی می رسد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N156863

وبگردی