آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بهشتی‌پور: مداخله نظامی روسیه در اوکراین به ضرر خودش است

بهشتی‌پور: مداخله نظامی روسیه در اوکراین به ضرر خودش است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اوکراین نمی‌تواند صد در صد به روسیه و یا غرب متکی باشد و انتخابات باید آینده اوکراین را رقم بزند نه اردوکشی‌های خیابانی.

حسن بهشتی‌پور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحولات اخیر اوکراین خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد مجموعه رفتارهایی که پس از یانکوویچ صورت گرفته است را بتوان به حساب آغاز جنگ در اوکراین گذاشت.

وی افزود: در آگوست سال 2008 ساکاشویلی رییس جمهور گرجستان با این تصور که می‌تواند حاکمیت خود را به اوستیای جنوبی بازگرداند به این منطقه حمله کرد ولی مسئله اوکراین با گرجستان فرق می کند زیرا در اوکراین جنگی صورت نگرفته بود که روسیه بخواهد به این کشورحمله نظامی بکند.

بهشتی‌پور گفت: طبق قانون اساسی اوکراین، پارلمان می‌تواند نداشتن کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را اعلام کند و جالب است اکثر نمایندگان این کشور هم به بی‌کفایتی یانکوویچ رای دادند. بنابراین برکناری رئیس‌جمهور این کشور از قدرت غیرقانونی نبود اما به دلیل اردوکشی‌های خیابانی که روش غلطی است و تا به حال چند بار در اوکراین تجربه شده و هر بار هم شکست خورده است باید بگویم روش خوبی برای برکناری رئیس‌جمهور انتخاب نشد. البته روسیه به این روش اعتراضی ندارد بلکه نگرانی آن‌ها برای به خطر افتادن امنیت ناوگان اتمی روسیه که در یکی از بنادر کریمه مستقر شده، است.

وی ادامه داد:‌روسیه برای حمایت از منافع خود در بندر کریمه نیروهایی را به این منطقه اعزام کرد تا امنیت آن را تامین کند هرچند برخی از کارشناسان معتقد هستند که این امر تنها یک بهانه برای مشروعیت بخشیدن به مداخله روسیه در مسائل داخلی اوکراین است. این کارشناسان براین باورند که به دلیل اهمیت استراژیک شبه جزیره کریمه که در شمال دریای سیاه و جنوب اوکراین واقع شده است، روسیه از این مکان به عنوان اهرم فشاری علیه دولت جدید اوکراین استفاده می کند تا آن ها را از تصمیم گرفته شده برای برکناری رئیس‌جمهور اوکراین منصرف کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هرچند مردم اوکراین از وضعیت موجود در کشور ناراضی بودند ولی نمی‌توان مداخله غرب را در برکناری رئیس‌جمهور اوکراین نادیده گرفت، گفت: درست است که مردم این کشور نسبت به سیاست‌های دو سال اخیر یانکوویچ به ویژه تصمیماتی که باعث فلج شدن اقتصاد اوکراین شد و فساد مالی که در دولت او کاملا مشهود است معترض بودند اما درحقیقت آمریکا و غرب از زمینه نارضایتی‌های داخلی اوکراین سوء استفاده کردند تا موقعیت خود را در این کشور تثبیت کنند.

بهشتی‌پور تاکید کرد: بحث تجزیه در رابطه با اوکراین خیلی محتمل نیست زیرا مردم این کشور به خوبی می‌دانند که شرق و غرب این کشور بدون یکدیگر نمی‌توانند سیر عادی زندگی را دنبال کنند و از سوی دیگر از اول تشکیل کشور اوکراین تا امروز براساس همکاری میان ملت‌های شرق و غرب پایه‌ریزی شده است.

وی با بیان این که مداخله نظامی روسیه به ضرر این کشور خواهد بود، افزود: این دخالت‌ها هم مشکلات تازه‌ای را در مناسبات روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر روسیه و اوکراین به یکدیگر نیاز دارند و در صورتی که روسیه دست به ماجراجویی نظامی در اوکراین بزند اولین تاثیرات این اقدام متوجه خود روسیه خواهد شد.

بهشتی‌پور ادامه داد: برای حل بحران اوکراین باید دنبال راه‌حل‌های سیاسی بود. در همین زمینه می‌توان از شورای امنیت و سازمان‌های بین‌المللی کمک گرفت و همین طور می‌توان مساله را در داخل کشور و میان دولت اوکراین با روس‌تبارهای این کشور توافقی حاصل کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در صورت توافق طرفین در اوکراین را قوی دانست و افزود: آن‌ها خوب می‌دانند که اوکراین نمی‌تواند صد در صد به روسیه و یا غرب متکی باشد زیرا ماهیت این کشور طوری است که همواره رابطه خوبی با روس‌ها و اتحادیه اروپا داشته است. علاوه بر این انتخابات باید آینده اوکراین رارقم بزند نه اردوکشی‌های خیابانی.

وی در پایان تاکید کرد:‌ مردم اوکراین خود باید در مورد آینده کشورشان تصمیم‌گیرنده باشند و مداخلات خارجی تنها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند ؛ چه این مداخله از سوی روسیه و یا اتحادیه اروپا و آمریکا باشد در هر صورت به حل مساله کمکی نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N156722

وبگردی