آفتاب

کم کاری تیروئید زنان باردار موجب عوارض مغزی نوزادان می شود

کم کاری تیروئید زنان باردار موجب عوارض مغزی نوزادان می شود

تهران - ایرنا - فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به ابتلای زنان باردار به کم کاری تیروئید هشدار داد و گفت: کم کاری تیروئید در زنان باردار، موجب اختلالات مغزی در نوزادان مانند بیماری اوتیسم(اختلال رشد) می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «مریم رزاقی آذر» روز یکشنبه در کنفرانس یک روزه کم کاری تیروئید افزود: همچنین اگر زنان باردار پس از هفته دهم، داروهای رادیواکتیو مصرف کنند موجب تخریب غده تیروئید نوزادان می شود.

وی ادامه داد: زنان بارداری که مواد و داروهای گواتروژن(مواد مانع جذب ید) مانند داروی «متی مازول» (داروی ضد پرکاری تیروئید) و داروهای رادیواکتیو مصرف می کنند، این داروها از جفت عبور کرده و روی غده تیروئید نوزادان اثر می کند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: پرکاری و کم کاری تیروئید در زنان باردار هر دو به یک اندازه روی کودکان اثر سوء دارد.

رزاقی آذر گفت: در بیماری های کم کاری تیروئیدی یا خود غده مشکل دارد یا هورمون سازی آن دچار اشکال است که در 85 درصد موارد خود غده مشکل دارد.

وی یادآور شد: اگر کم کاری تیروئید قبل از سه سالگی بروز کند، علت آن مادرزادی محسوب می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه کم کاری تیروئید در مبتلایان به سندروم داون بیش از سایر افراد است، گفت: ژاپنی ها معتقدند که ابتلا به کم کاری تیروئید در فصل تابستان بیشتر است.

رزاقی آذر، کم کاری تیروئید در بین نوزادانی که والدین آنان ازدواج های فامیلی داشته اند را بیشتر دانست و افزود: ازدواج های فامیلی موجب موتاسیون(جهش ژنتیکی) می شوند که در یک نوع خاص از این موتاسیون، اگر نوزاد درمان هم شود باز هم مقداری عوارض عصبی برجا می ماند.

اجتمام(3) ** 9185 ** 1071
کد N156561

وبگردی