آفتاب

"اتا" متعهد به خلع سلاح شد

"اتا" متعهد به خلع سلاح شد

گروهک‌ جدایی طلب "اتا" مستقر در منطقه باسک اسپانیا وعده داد همه سلاح‌هایش را تسلیم خواهد کرد اما در عین حال به دولت اسپانیا هشدار داد هرگونه حمله و یا مانعی علیه این گروه تاثیر منفی بر فرآیند صلح خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این خبر چند روزپس از آن اعلام می‌شود که مشخص شد برخی سلاح‌ها و مواد منفجره‌ای که گروهک "اتا" گفته بود مهر و موم و از نظر عملیاتی بلااستفاده شده‌اند، همچنان توسط آنها حفظ شده‌اند.

گروهک اتا در سال 2011 آتش بس یکجانبه اعلام کرد و به چند دهه حملات مسلحانه خود علیه دولت اسپانیا که بیش از 800 کشته برجای گذاشت، پایان داد.

این گروه در حال مذاکره برای انتقال صدها تن از زندانیان خود از زندان‌های سراسر اسپانیا به زندان‌های منطقه باسک در ازای منحل کردن ساختار نظامی خود و تحویل سلاح‌هایش است اما دولت اسپانیا این پیشنهاد را رد کرد.

گروه "اتا" در بیانیه‌ای به تاریخ 24 فوریه که روز شنبه در روزنامه باسکی "نایز" منتشر شد، تاکید کرد: فرآیند مهر و موم کردن زرادخانه‌های ما آغاز شده و "اتا" تا زمان تکمیل فرآیند مهر و موم شدن آخرین زرادخانه به این فرآیند متعهد باقی می‌ماند.

"اتا" همچنین گفت در خصوص شیوه‌ای جدید برای خلع سلاح که شامل تحویل تسلیحات و مواد منفجره از عملیات خارج شده به ناظران مستقل است توافق کرده است.

با این وجود اتا هشدار داد این فرآیند، فرآیندی دشوار خواهد بود که نه تنها متکی به حسن نیت این گروه و ناظران مستقل بلکه متکی به حسن نیت مقامات اسپانیا نیز هست و ایجاد مانع و یا حمله می‌تواند تاثیری جدی بر تداوم فرآیند خلع سلاح بگذارد.

انتهای پیام

کد N156482

وبگردی