آفتاب

شناسایی و درمان 547 نوزاد کردستانی مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید

شناسایی و درمان 547 نوزاد کردستانی مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی و درمان 547 نوزاد مبتلا به بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، دکتر فرزام بیدارپور در کمیته دانشگاهی بیماری‌های غدد و ژنتیک که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تشکیل شد، با اعلام این خبر، اظهار کرد: غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید از بهمن ماه سال 84 در کردستان آغاز شده و تا کنون 147 هزار و 118 نوزاد در سطح استان غربالگری شده‌اند.

به گفته وی، در جریان این غربالگری‌ها 547 نوزاد مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید شناسایی شده و تحت درمان می باشند و درصد پوشش شناسایی این بیماری در استان 99درصد است.

دکتر بیدارپور اضافه کرد: میزان بروز این بیماری در استان، از ابتدای شروع برنامه تا کنون، در مجموع یک بیمار، به ازای هر 269 تولد زنده بوده، این در حالی است که میزان بروز کشوری آن یک نوزاد به ازای هر 428 نوزاد متولد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه روند غربالگری را گرفتن دو یا سه قطره خون از پاشنه پای نوزاد در سه تا پنج روز اول تولد برشمرد و گفت: اجرای این برنامه سبب شده از عقب ماندگی ذهنی نوزادان مبتلا جلوگیری شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، هم در این کمیته با ارائه گزارشی از وضعیت بیماری فنیل کتونوری در استان، گفت: تا کنون 39 بیمار مبتلا به بیماری فنیل کتونوری شناسایی شده‌اند.

محمد کریمی افزود: از تعداد کل بیماران مبتلا به فنیل کتونوری در استان، 9 نفر در سال گذشته شناسایی شدند، که در بیمارستان‌های بعثت سنندج و سقز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در ادامه این کمیته پس از بحث و تبادل نظر اعضاء، متخصصین و فوق تخصصین حاضر، بر لزوم رعایت پروتکل کشوری در روند درمان بیماران فنیل کتونوری توسط متخصصین تاکید شد.

انتهای پیام

کد N156449

وبگردی