آفتاب

استاد دانشگاه هاروارد: ناتو مایل به دخالت نظامی در اوکراین نیست

استاد دانشگاه هاروارد: ناتو مایل به دخالت نظامی در اوکراین نیست

تهران-ایرنا- باآنکه مقامات اروپایی و آمریکایی بعد از استقرار نیروهای روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین، از این اقدام انتقاد کرده اند به نظر نمی رسد کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار مداخله در وضع حاضر باشند.

به نوشته روزنامه آمریکایی ˈبوستون هرالدˈ بعد از استقرار نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه جامعه بین المللی این سوال پیش آمده است که آیا ناتو باید به اوکراین کمک کند یا خیر؟

ˈسیرهی پلوخیˈ صاحب کرسی تاریخ اوکراین در دانشگاه ˈهارواردˈ گفت: تصور می کنم ناتو در صورتی باید به یکی از کشورهای عضو کمک کند که به آن کشور حمله شده باشد. اوکراین نامزد پیوستن به ناتو بوده است و این گزینه هنوز وجود دارد.

اعضای ناتو که شامل 28 کشور هستند تعهد دارند که در صورت حمله به یکی از کشورها از آن کشور دفاع کنند، اوکراین که عضویت کامل ناتو را ندارد تنها می تواند درخواست کمک کند؛ اما آمریکا و اروپا تعهدی برای اعزام سرباز و حمایت نظامی از کی یف ندارند.

ˈاوکسانا شیولˈ استاد علوم سیاسی در دانشگاه ˈتافتسˈ بوستون آمریکا معتقد است: دولت فعلی اوکراین طرحی را برای پیوستن به ناتو اعلام نکرده است، اما اگر روسیه سربازان بیشتری به کریمه اعزام کند احتمال اینکه دولت مرکزی حمایت ناتو را درخواست کند بیشتر می شود.

اوکراین در مسیر ایجاد ارتباط احتمالی با ناتو بود تا زمانی که ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری مخلوع این کشور روی کار آمد و توافق نامه همکاری با اتحادیه اروپا را رد کرد. کمیسیون ناتو و اوکراین در سال 1997 تشکیل شد و رایزنی بین ناتو و اوکراین در مورد مسائل امنیتی و موضوعات نگران کننده ارائه می دهد.

هدف از تشکیل این کمیسیون ارتقای توانایی های دفاعی اوکراین و تقویت همکاری های کی یف و اروپای غربی تشکیل شده است.

ابتکاراتی مانند این با هدف نزدیک کردن اوکراین به اروپا انجام شده است. گرایش های اخیر اوکراین به سوی اروپا با بدبینی های مسکو روبرو بود که می خواهد منافع میلیون ها روس ساکن سراسر اوکراین به وی‍ژه شرق این کشور را حفظ کند. غیر از این حفظ پایگاه دریایی روسیه در شهر بندری ˈسباستاپولˈ در کناره دریای سیاه نیز مهم است.

با اینکه ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه هشدار داده است با مداخله نظامی در وضعیت اوکراین اشتباهی جدی را مرتکب می شود، دولت اوباما حتی در صورت مداخله صریح روسیه در اوکراین اقدام خاصی نمی تواند انجام دهد.

ˈباراک اوباماˈرییس جمهوری آمریکا نیز آشکارا نشان داده است که علاقه ای به مداخلات نظامی خارج از کشور ندارد و این امر در مدیریت بحران سوریه نشان داد.

اگر اوباما آماده رویارویی با ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه نبوده است قطعا نمی تواند با روسیه نیز وارد تعاملی نظامی شود.

توانایی اعضای اروپایی ناتو بدون حمایت آمریکا برای اقدام علیه روسیه در اوکراین به شدت محدود است؛ همانطور که حمله به لیبی در سال 2011 برای سرنگونی ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور پیشین این کشور نشان داد.

بنابر این مداخله نظامی ناتو در وضعیت اوکراین بسیار ضعیف است و این کشور احتمالا تنها به تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسنده می کنند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N156357

وبگردی