آفتاب

حضور 85 هزار آواره روهینجا در مالزی

حضور 85 هزار آواره روهینجا در مالزی

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های روهینجا از حضور 85 هزار آواره روهینجا در مالزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از مالزی، غیاث الدین بن مولانا عبدالسلام در دیدار هیات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و تیم خبری از یکی از اردوگاه‌های اقامت مسلمانان روهینجا در شهر کوالالامپور ضمن تشریح وضعیت 85 هزار مسلمان روهینجا که به منظور تامین امنیت جانی خود به مالزی وارد شده‌اند، خواستار توجه نهادهای بین‌المللی به مهاجران میانماری شد.

وی در توضیح شرایط مهاجران گفت: سفارت میانمار در مالزی نیز همسو با دولت "تین سین"، رئیس جمهوری میانمار با رد حقوق شهروندی مسلمانان میانماری هیچ کمکی به این افراد نمی‌کند.

وی فعالیت اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های روهینجا را صدور مدارک شناسایی برای مهاجران، پیگیری مسائل و مشکلات روزمره آنها در مالزی و همچنین تلاش برای تامین مایحتاج زندگی آنها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: تقریبا در همه ایالت‌های مالزی غربی ارودگاه‌هایی برای اسکان مسلمانان روهینجا تدارک دیده شده است اما ما نیازمند حمایت بیشتر دولت مالزی و همچنین سایر نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و سازمان همکاری اسلامی هستیم.

وی در مورد سرنوشت و آینده مهاجران میانماری اظهار کرد: تلاش‌هایی تاکنون صورت گرفته و هفته آینده نیز قرار است با وزیر کشور مالزی دیدار داشته باشیم تا در مورد راه حل‌های عملی برای اسکان آنها در مالزی، اعزام به کشور ثالت و یا بازگشت به میانمار گفت‌وگو شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بازگشت مسلمانان به میانمار در شرایط فعلی امنیتی برای آنها وجود ندارد و دست کم تا 10 سال آینده نیز این امنیت به وجود نخواهد آمد.

غیاث الدین با ارزیابی شرایط خشونت بار در استان راخین میانمار افزود: تلاش‌هایی از سوی برخی از سازمان‌های غیردولتی آ‌سه‌آن انجام شده تا در اواسط ماه مارس (اوایل فروردین 93) با رییس جمهوری میانمار که در سال جاری ریاست این اتحادیه را در اختیار دارد دیدار و گفت‌وگو شود.

وی بیان کرد: سازمان ملل همه تلاش خود را به کار گرفته است اما همکاری با سازمان‌هایی از قبیل سازمان همکاری اسلامی باید تقویت شود.

انتهای پیام

کد N156089

وبگردی