آفتاب

سناتور مک‌کین برای مجازات پوتین به اوباما پیشنهاداتی داد

سناتور مک‌کین برای مجازات پوتین به اوباما پیشنهاداتی داد

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی چند گزینه را به باراک اوباما برای مجازات روسیه از جمله تحریم مقامات بلندپایه روس، از سرگیری طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی و وارد کردن گرجستان به ائتلاف ناتو پیشنهاد داد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی چند گزینه را به باراک اوباما برای مجازات روسیه از جمله تحریم مقامات بلندپایه روس، از سرگیری طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی و وارد کردن گرجستان به ائتلاف ناتو پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالت آریزونا در مصاحبه‌ با پایگاه اینترنتی نیوزویک تاکید کرد که قصد دارد پیشنهادات خود را از جمله در کنگره مطرح کند.

مک‌کین عنوان کرد که خواهان آن است تا دولت آمریکا تهدیدات خود علیه روسیه را که شامل بیرون آمدن از اجلاس گروه هشت در سوچی روسیه است، گسترش دهد. به گفته وی این اقدام به تنهایی نمی‌تواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را متقاعد کند تا از کنترل منطقه خودمختار کریمه دست بردارد.

سناتور مک‌کین گفت: فکر می‌کنم که تهدید اوباما علیه روسیه خنده‌دار است اما گمان می‌کنم که ما باید این تهدید را عملی کرده و از هر اجتماع بین‌المللی دیگر با حضور رهبران جهان نیز خارج شویم زیرا تنها چیزی که پوتین از آن بهره‌مند است، خرمان راه رفتن در صحنه بین‌المللی است.

وی افزود: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا که آغازگر طرح شروع مجدد روابط این کشور با روسیه در سال 2009 بود، قضاوت کاملا نادرستی درباره روسیه داشته است. البته کلینتون دریافت اشتباهی داشت. او معتقد بود که می‌تواند با کسی که سرهنگ کا.گ.ب بوده و بلندپروازی بازیابی امپراطوری روسیه را دارد، می‌تواند به شروع مجدد روابط بپردازد.

مک‌کین در درجه بعدی خواهان آن شد که دولت آمریکا قانونی را که دولت این کشور را مجاز به تحریم مقامات روسیه متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، گسترش دهد. اشاره وی به قانون موسوم به قانون «ماگنیتسکی» است که اوباما در سال 2012 آن را امضا کرد و تاکنون تنها علیه مقامات درجه پایین روسیه استفاده شده است.

این سناتور تندروی آمریکایی تاکید کرد، اگر مقامات بلندپایه روسیه در اتخاذ تصمیم برای فرستادن سربازان به اوکراین دخیل بوده باشند، باید به فهرست تحریم‌شدگان این قانون اضافه شود؛ به گونه‌ای که صدور روادید برای آن‌ها ممنوع شده،‌ دارایی‌های ‌آن‌ها مسدود شده و برای آن‌ها سرافکندگی بین‌المللی ایجاد شود.

مک‌کین گفت: ما باید قوانین را برای پاسخ به این اقدامات روسیه در نظر بگیریم. قانون ماگنیتسکی می‌تواند برای مسئول دانستن افرادی که دست به اقدامات تجاوزگرانه زده‌اند، گسترش یابد.

وی همچنین عنوان کرد که خواهان آن است دولت آمریکا از تصمیم خود برای لغو استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی که شدیدا مورد اعتراض پوتین واقع شده، صرف نظر کند و همچنین عنوان کرد که دولت آمریکا باید با ناتو همکاری کند تا فرآیندی که از طریق آن کشور گرجستان بتواند در جهت پیوستن به این ائتلاف نظامی حرکت کند، تسریع شود.

سناتور جان مک‌کین همچنین گفت که اوکراین که چند سال پیش داوطلبانه از فرآیند پیوستن به ناتو عقب کشید، ممکن است اکنون انگیزه بیشتری برای پیوستن به این ائتلاف داشته باشد.

این سناتوری جمهور‌ی‌خواه آمریکایی تاکید کرد که هیچ گزینه نظامی از سوی آمریکا برای پاسخ به تجاوز روسیه به اوکراین وجود نداشته و نباید وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: پاسخ ناتو به این اقدامات یک گزینه عملی نیست و اوکراینی‌ها نیز به تنهایی توان جنگیدن با روس‌ها را ندارند.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که اوکراینی‌ها ظرفیت نظامی کافی برای مقاومت در برابر روسیه را ندارند. این یک حقیقت است و من مطمئن هستم که آن‌ها آن را می‌دانند.

مک‌کین همچنین از بابت فقدان دوراندیشی دولت اوباما برای مداخله روسیه در اوکراین اظهار شگفتی کرد.

روز جمعه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: تضمین‌هایی را از جانب همتای روسی خود دریافت کرده مبنی بر اینکه مسکو هیچ کاری که به عنوان یک مداخله نظامی سوءتعبیر شود، انجام نخواهد داد.

مک‌کین گفت: اگر که این اظهارات جدی مطرح نمی‌شد، اظهارات جان کری کاملا خنده‌دار بود. این کاملا نشان‌دهنده رفتار توهم‌آمیزی است که دولت ‌آمریکا در قبال ولادیمیر پوتین دارد. فکر می‌کنم کاملا آشکار است که کل این عملیاتی که موجب شگفتی دولت و جامعه اطلاعاتی آمریکا شده، نمی‌بایست آن‌ها را شگفت‌زده می‌کرد.

به گفته مک کین اوباما با لحن به اندازه کافی شدید علیه رفتار روسیه سخن نگفته است. وی خاطرنشان ساخت: اوباما باید علنا این رفتار را که کاملا شایسته رفتار گانگسترهاست، محکوم می‌کرد. این اقدامات صفحه‌ای از دستور کار قدیمی شوروی سابق است. شما سربازان، شبه‌نظامیان و عوامل اطلاعاتی خود را به منطقه فرستاده و به بی‌نظمی دامن می‌زنید و سپس روس‌ها خواهند گفت که باید شخصا در منطقه مداخله کرده و نظم را بازیابی کند. این همان دستور کار قدیمی است و سرهنگ پوتین عضو کا.گ.ب مجددا به سر کار بازگشته است.

انتهای پیام

کد N156085

وبگردی