آفتاب
بروجردی خبر داد:

برگزاری نشست مشترک هیأت‌های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه در تهران

برگزاری نشست مشترک هیأت‌های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه در تهران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از شرکت در اجلاس بین المجالس جهانی نشست مشترک هیأت‌های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه 19 اسفند در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از بازگشت از سفر سوریه و لبنان در فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به دستاوردهای سفر خود، گفت: سفر سوریه و لبنان در چارچوب دیپلماسی پارلمانی مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد و این بار هم در قالب گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه این سفر صورت گرفت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه دو کشور سوریه و لبنان افزود:  یک محور در سوریه بررسی آخرین تحولات میدانی با توجه به شکست اجلاس ژنو 2 بود.

وی ادامه داد: وضعیت در سوریه خوشبختانه روز به روز در حال بهبود است؛ مناطق بیشتری در اختیار دولت است و امروز نیز فرودگاه حلب آزاد شد و تردد به آنجا در حال انجام است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: کسانی که توسط امریکایی ها و تعدادی از کشورهای هم پیمان منطقه ای تسلیح و برای مقابله با دولت و ارتش به سوریه اعزام می شوند غالباً در کمین های تدارک دیده شده گرفتار می شوند و تعداد زیادی از این افرادی که متأسفانه از دهها کشور برای این هدف غیر قانونی که دولت امریکا دنبال می کند روانه می شوند، علی رقم شعاری که بارها گفته می شود به دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند اما  به دنبال تغییر ساختار سیاسی سوریه از طریق نظامی هستند.

بروجردی تأکید کرد: در هر صورت وضعیت میدانی، دولت و نیروهای مسلح در سوریه بسیار خوب است و این تحولات داخل سوریه باعث می شود که همه به این باور برسند که راه حل نظامی، راه حل بحران سوریه نیست و فکر می کنم در آینده نه چندان دور شاهد تغییر سیاست برخی از کشورهای منطقه که سمت سوی آنها در سوریه نظامی است خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که در مجموع وضعیت داخل شهر دمشق هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ حضور مردم کاملاً عادی بود گفت: ما امیدوار هستیم که شاهد نقطه پایانی بر این بحران باشیم؛ گرچه امریکایی ها همچنان در راه اشتباه خود هستند و رژیم صهیونیستی نیز در این راستا بسیار فعال است.

بروجردی با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: این موضوعات علایم بسیار روشنی است که تروریست ها به طور مستقیم توسط صهیونیست ها حمایت می شوند و محور مقابله آنها هم مقاومت است؛ به عبارتی آنها به دنبال تضعیف سوریه که حامی اصلی حزب الله لبنان و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، هستند.

وی گفت: من معتقد هستم علی رقم این که در ماههای پایانی سومین سال بحران تحمیلی به سوریه هستیم اما سوریه بعد از بحران قطعاً قوی تر از سوریه قبل از بحران خواهد بود و مردم آمادگی رزمی بسیار بالایی پیدا کردند و برای دفاع از تمامیت ارضی و منافع خود بسیار آمادگی دارند.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره با دستاورد سفر خود به لبنان گفت: در لبنان نیز در ملاقات با مقامات مختلف با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه این کشور حمله اخیر رژیم صهیونیستی به این کشور را محکوم کردیم.

وی ادامه داد: در دیدار با مقامات لبنان تشکیل دولت این کشور که بعد از یک وقفه 10ماه مجدداً شکل گرفته است را تبریک گفتیم.

بروجردی همچنین گفت: موضوع چهار دیپلمات ایرانی در این ملاقات ها مطرح شد و وزیر جدید امور خارجه لبنان این وعده را داد که با جدیت این موضوع و همچنین موضوع سرنوشت امام موسی صدر که هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای دولت لبنان حایز اهمیت است را پیگیری کند.

بروجردی از ارائه پیشنهادی به همتای سوری خود مبنی بر تشکیل جلسه ای در تهران قبل از آغاز به کار اجلاس بین المجالس جهانی با حضور ایران، سوریه، لبنان و عراق خبر داد و گفت: این جلسه فکر می کنم روز دوشنبه نوزده اسفند در تهران برگزار شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره محور اصلی مذاکرات در سوریه و لبنان به صورت مشترک گفت: مقابله با تکفیری ها محور اصلی مذاکرات در دو کشور سوریه و لبنان بود.

کد N156030

وبگردی