آفتاب

عرفان‌های نوظهور برگرفته از اندیشه «داروینیسم» هستند

عرفان‌های نوظهور برگرفته از اندیشه «داروینیسم» هستند

مسئول پژوهشکده ستادهای نماز جمعه کشور گفت: عرفان‎‌های نوظهور برگرفته از اندیشه «داروینیسم» هستند که یک عقیده خودگریزی به تمام معنا، ناپایدار، مقطعی و زودگذر است.

حجت‌الاسلام غلام‌رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: با استفاده از مبانی عقلی فعال و منفعل می‌توان تعریفی از عرفان‌های نوظهور ارائه داد؛ عقل فعال انسان را به فطرت و نور هدایت راهنمایی کرده و به دنبال اثبات جایگاه حق است ولی عقل منفعل به دنبال اثبات جایگاه خود بوده و گفتارش نقدپذیر است که عرفان‌های کاذب در دسته دوم جای می‌گیرند.

وی با بیان ‌این‌که «عرفا‌ن‌های نوظهور برخاسته از اندیشه «داروینیسم» هستند» تصریح کرد: عقیده داروینیسم، عقیده خودگریزی به تمام معنا و وصل انسان به عرفان‌های نوظهور و مقطعی که او را برای زمان کوتاهی ارضا می‌کنند، می‌رساند.

حسینی اضافه کرد: مبدعان عرفان‌های نوظهور بعد از رنسانس و انقلاب فرانسه در لابی پشت این فضا سناریوهایی برای جوامع انسانی در شرق و غرب تعریف کردند و درصدد این بودند به سمتی پیش بروند که جامعه‌ای را بر اساس سلیقه‌ای که منطبق بر اندیشه رنسانس است تعریف کنند.

مسئول پژوهشکده ستادهای نمازجمعه کشور با اشاره به این‌که «آنچه در عرفان‌ مهم است، پایداری و جاودانگی آن است» خاطرنشان کرد: موسیقی‌هایی که برگرفته از اندیشه عرفان شیطان‌گرایی هستند با عنوان خشونت در ایالت متحده آمریکا نواخته می‌شوند ولی پس از پایان آن به تدریج شادی و لذت فروکش می‌کند ولی عرفان الهی منطبق بر صداقت و مفاهیم عقلی و دائمی است که خروجی و نتایج آن همواره پایدار خواهند بود.

حسینی بیان کرد: عرفان صادق مبتنی بر گرایش‌های انسانی است، نه تمایلات مقطعی زودگذر و محدود به زمان و مکان خاص؛ علت ماندگاری قیام عاشورا و گرایش فطری شیعیان به بزرگداشت قیام امام حسین(ع) این بود که قیام حضرت سیدالشهدا(ع) برگرفته از عقل فعال و عرفان صادق بود.

وی در پایان یادآور شد: شادی‌های منتسب به عرفان صادق برخلاف عرفان‌های کاذب، پایان پذیر و کوتاه مدت نیست بلکه دائمی و همیشگی است؛ به‎طور مثال ما وقتی در جایگاه عقل فعال، بدون هیچ منفعت و چشم‌داشتی از یک مستمند و نیازمند دستگیری می‌کنیم به‎واسطه این کار نشاط درونی پایداری در درون ما شکل می‌گیرد که تا سال‌های سال ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N155786

وبگردی