آفتاب
معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری:

حضور اندیشمندان بین المللی و داخلی سرمایه مرکز بررسی های استراتژیک است

حضور اندیشمندان بین المللی و داخلی سرمایه مرکز بررسی های استراتژیک است

تهران - ایرنا - معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور شخصیت های داخلی و بین المللی همچون والراشتاین سرمایه های فکری و اجتماعی این مرکز را افزایش می دهد.

محمد فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: مرکز بررسی های استراتژیک یکی از اصلی ترین مراکزی است که به شخص رییس جمهوری و در درجه بعدی به دولت مشاوره ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از این گونه مراکز در دنیا و در عرصه سیاست وجود دارد که کارهای کلان و موضوعات حساس مرتبط با امنیت ملی و آینده کشور را بررسی می کنند، ادامه داد: البته عملکرد مرکز با اقدامات محیط های آکادمیک متفاوت است.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، توضیح داد: در محیط های آکادمیک تحقیقات دراز مدت و کارهای بنیادی انجام می شود، اما در مرکز بررسی های استراتژیک باید از کارهایی که در مجموعه آکادمیک کشور صورت می گیرد، نتیجه بگیریم و بتوانیم در اختیار مجموعه های سیاست گذاری قرار دهیم.

فاضلی اضافه کرد: به همین دلیل، مرکز روی تصمیماتی که در حوزه سیاست گذاری در کشور گرفته می شود، مثل نقشه مهندسی فرهنگی، افرادی را دعوت می کند و در اصل مفروض این است که این افراد قبلا پژوهش انجام داده اند و به تخصصی در آن عرصه رسیده اند و ما در یک بازه زمانی کوتاه می توانیم به انباشته دانش پالایش شده و تامل شده آن ها برسیم.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره امانوئل والراشتاین نیز گفت: وی یکی از بزرگترین متفکرهای کلان اندیش جهان در 5 دهه گذشته بوده است، پروژه بزرگی تحت عنوان نظام جهان مدرن را انجام داده و 4 جلد آن منتشر شده وقول داده است برغم این که حدود 84 سال سن دارد، 2 جلد دیگر آن را هم منتشر کند.

فاضلی با بیان اینکه والراشتاین مرکزی را اختصاصا برای حوزه مطالعات نظام جهان و در حوزه نظریه جهانی ایجاد کرده است، افزود: تصور ما بر این است که بحث کردن درباره موضوعاتی که جامعه ایران در سطح کلان بین المللی با آن ها درگیر است، با حضور والراشتاین می تواند دستاوردهایی برای ما داشته باشد.

وی بخشی از این موضوعات بین المللی را پرونده هسته ای، تنش با ایالات متحده و همچنین منافعی که جمهوری اسلامی ایران در مجموعه ای از بازی های قدرت بین چین ، روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نام برد.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه این مرکز باید به تدریج برای خود سرمایه فکری و اجتماعی کسب کند، اظهار داشت: این سرمایه فوق العاده اهمیت دارد و حضور شخصیت های بزرگ داخلی از جناح ها و افکار متفاوت و بین المللی سرمایه فکری و اجتماعی مرکز است.

فاضلی خاطر نشان کرد: حضور امثال والراشتاین ما را به جایگاهی می برد که اعتبار و سرمایه اجتماعی را در بعد داخلی و بین المللی افزایش می دهد.

وی به مباحث مطرح شده در جلسه با حضور این جامعه شناس آمریکایی اشاره و تصریح کرد: بحث هایی که صورت می گیرد محورهای مهمی برای فکر کردن است و می توانیم آن ها را گسترش دهیم.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، تاکید کرد: قطعا وقتی والراشتاین از ایران برود حرف هایی خواهد زد که فکر می کنیم راهی برای پیش رفتن ایجاد کند.

فاضلی همچنین برنامه بعدی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری را بحث درباره منافع ایران در رژیم حقوقی دریای خزر عنوان کرد.

والرشتاین رییس اسبق انجمن بین المللی جامعه شناسی از نهم تا 16 اسفند سال جاری برای برگزاری برخی نشست ها و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی کشور از جمله اصفهان و شیراز، سفر به ایران را آغاز کرده است.

نخستین مراسم سخنرانی این استاد جامعه شناسی در مرکز بررسی های استراتژیک با عنوان ˈغروب ژئوپولوتیک یک ابرقدرتˈ انجام شد و قرار است امروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه در انجمن جامعه شناسی ایران شرکت کند.

سخنرانی عمومی این جامعه شناس آمریکایی با عنوان بحران ساختاری در نظام جهان سرمایه داری در دانشگاه تهران از دیگر برنامه های والراشتاین در روز جاری است.

سیام(4)1429**1535
کد N155783

وبگردی