آفتاب

نشست مشترک هیأت های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه در تهران برگزار می شود

نشست مشترک هیأت های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه در تهران برگزار می شود

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نشست مشترک هیأت های پارلمانی ایران، عراق، لبنان و سوریه 19 اسفند ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری خانه ملت، ˈعلاءالدین بروجردیˈ در بازگشت از سفر به سوریه و لبنان، در فرودگاه امام خمینی(ره) از ارائه پیشنهادی به همتای سوری خود مبنی بر تشکیل جلسه ای در تهران قبل از آغاز به کار اجلاس بین المجالس جهانی با حضور ایران، سوریه، لبنان و عراق خبر داد و گفت: تصور می کنم این جلسه روز دوشنبه 19اسفند در تهران برگزار شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره محورهای اصلی مذاکرات در سوریه و لبنان به صورت مشترک، گفت: مقابله با تکفیری ها محور اصلی مذاکرات در دو کشور سوریه و لبنان بود.

وی با اشاره به دستاوردهای سفر خود، گفت: سفر به سوریه و لبنان در چارچوب دیپلماسی پارلمانی مجلس شورای اسلامی و در قالب گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه صورت گرفت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارهای خود با رییس جمهوری، نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر امور خارجه کشورهای سوریه و لبنان، افزود: یک محور در سوریه بررسی آخرین تحولات میدانی با توجه به شکست اجلاس ژنو2 بود.

وی ادامه داد: وضعیت در سوریه روز به روز در حال بهبود است؛ مناطق بیشتری در اختیار دولت است و امروز نیز فرودگاه حلب آزاد شد و تردد به آنجا در حال انجام است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که توسط امریکایی ها و تعدادی از کشورهای هم پیمان منطقه ای تسلیح و برای مقابله با دولت و ارتش به سوریه اعزام می شوند، غالباً در کمین های تدارک دیده شده گرفتار می شوند.



** آمریکایی ها به دنبال تغییر ساختار سیاسی سوریه هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اغلب این افراد از ده ها کشور برای اهداف غیر قانونی آمریکا به این کشور اعزام می شوند، اضافه کرد: برغم ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر اینکه به دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند، در حقیقت تغییر ساختار سیاسی سوریه از طریق نظامی را پیگیری می کنند.

بروجردی با اشاره به اینکه وضعیت میدانی، دولت و نیروهای مسلح در سوریه بسیار خوب است،خاطرنشان کرد: تحولات داخل سوریه باعث می شود که همه به این باور برسند که راه حل بحران سوریه نظامی نیست و فکر می کنم در آینده نه چندان دور شاهد تغییر در سیاست برخی از کشورهای منطقه که سمت و سوی آنها در سوریه نظامی است، خواهیم بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مجموع وضعیت داخل شهر دمشق هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ حضور مردم، کاملاً عادی است، گفت: ما امیدوار هستیم که شاهد نقطه پایانی بر این بحران باشیم؛ گرچه آمریکایی ها همچنان بر اشتباه خود پافشاری می کنند و رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص بسیار فعال است.

بروجردی با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان، گفت: این موضوعات علایم بسیار روشنی است که تروریست ها به طور مستقیم توسط صهیونیست ها حمایت می شوند و محور مقابله آنها هم مقاومت است؛ به عبارتی آنها به دنبال تضعیف سوریه که حامی اصلی حزب الله لبنان و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، هستند.

وی گفت: من معتقد هستم برغم اینکه در ماه های پایانی سومین سال بحران تحمیلی به سوریه هستیم، این کشور بعد از بحران قطعاً قوی تر از سوریه قبل از بحران خواهد بود و مردم آمادگی رزمی بسیار بالایی پیدا کرده وبرای دفاع از تمامیت ارضی و منافع خود بسیار آمادگی دارند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره با دستاورد سفر خود به لبنان گفت: در لبنان نیز در ملاقات با مقامات مختلف با رییس جمهوری، نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر خارجه این کشور حمله اخیر رژیم صهیونیستی به این کشور را محکوم کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در دیدار با مقامات لبنانی تشکیل دولت این کشور که بعد از یک وقفه 10ماه مجدداً شکل گرفته است را تبریک گفتیم.

بروجردی همچنین گفت: موضوع چهار دیپلمات ایرانی در این ملاقات ها مطرح شد و وزیر جدید امور خارجه لبنان این وعده را داد که با جدیت این موضوع و همچنین موضوع سرنوشت امام موسی صدر که هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای دولت لبنان حایز اهمیت است را پیگیری کند.

سیام(1)**2021**1535
کد N155696

وبگردی