آفتاب
رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی:

نمی‌توان مردم را به واسطه تحریم از معاش محروم کرد

نمی‌توان مردم را به واسطه تحریم از معاش محروم کرد

نائب‌رئیس هیات امنای کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در شمالغرب کشور گفت: بر اساس میثاق‌نامه‌های بین‌المللی به واسطه تحریم‌های اقتصادی به هیچ وجه نمی‌توان مردمی را از ابزار معاش محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، حسن فرهودی نیا در پیش نشست همایش ملی « تحریم‌های اقتصادی و حقوق بنیادین بشر»، اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی در ادبیات سیاسی جهان از سال 1990 میلادی مطرح شد.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تحریم‌هایی که اخیرا علیه کشور طرح شده سبب نابسامانی عمده در توزیع کالا و خدمات و به خصوص کالاهای درمانی و بهداشتی شده است.

وی یادآور شد: بر اساس اذعان اکثر صاحب‌نظران تحریم‌ها در بروز مشکلات موثر بوده و با وجود پیشرفت‌های چشمگیر و خودکفایی هایی که در اثر تحریم ها ایجاد شده، مشکلاتی نیز برای هموطنانمان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پدیده تحریم، رشد قارچ‌گونه باندهای رانت‌خواری را به وجود می‌آورد که در داخل و خارج کشور فعالیت کرده و پیامدهای منفی بسیاری را به‌دنبال دارند؛ بنابراین تحریم‌های طبقه بندی شده به منظور لطمه زدن به فعالیت‌های اقتصادی و مالی یک یا چند کشور حیات آنها را مورد تهدید قرار می‌دهد و غیرمجاز است.

فرهودی نیا بیان کرد: تحریم های اقتصادی همیشه با آثار ناخواسته همراه بوده که بدون هرگونه تفکیک به همه مردم به خصوص به گروه‌های آسیب پذیر، صدمه وارد می‌آورد.

وی افزود: به موجب میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هیچ ملتی را نمی توان در هیچ شرایطی از وسایل معاش خود محروم کرد.

وی به آسیب‌هایی که به واسطه اعمال تحریم ها متوجه کشورها می‌شود اشاره کرد و افزود: قطع مبادلات بانکی در حوزه بین‌المللی، بلوکه شدن دارایی‌ها، به مخاطره افتادن بانک‌های خصوصی، محدودیت مبادلات، افزایش هزینه و ریسک مبادلات به دلیل حضور واسطه ها و دلالان مالی، افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات تولیدی و کاهش قدرت رقابت ، افزایش هزینه های مالی، افزایش نرخ تورم و بالاخره بروز رکود و بیکاری از جمله این آسیب‌ها هستند که در درجه نخست حقوق اولیه مردم کشورهای تحریم شده را نقض می‌کند.

وی گفت: افراد جامعه از حقوق انسانی بنیادینی برخوردارند که دولت ها و سازمان های بین المللی آنها را به‌رسمیت شناخته و متعهد به رعایت آنان شده‌اند.

وی افزود: در حالی که برخی از این حقوق در وضعیت های خاصی از قبیل وضعیت های اضطراری قابل عدول هستند، اما برخی دیگر از این حقوق از نظر جهانی به عنوان حقوق غیر قابل تخطی و غیر قابل عدول پذیرفته شده‌اند و در تمام شرایط باید مورد احترام قرار گیرند.

وی بیان کرد: آثار تحریم‌های اقتصادی را می‌توان در پرتو حقوق انسانی فردی و ماهوی از جمله حق حیات، منع شکنجه و رفتارهای غیرانسانی، حق بر رفع نیازهای اولیه مثل خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت، خدمات اجتماعی مورد نیاز و تامین اجتماعی، حق بر زیست خانوادگی، حق بر کار، حق بر سلامتی، حق بر آموزش، حق مشارکت آزادانه در زیست فرهنگی جامعه و حق مشارکت آزادانه در تعیین سرنوشت سیاسی حکومت خود بررسی کرد.

انتهای پیام

کد N155572

وبگردی