آفتاب
شجاعی:

در 2 سال اخیر، 9 مرکز آزمایشگاهی ژنتیک راه‌اندازی شد

در 2 سال اخیر، 9 مرکز آزمایشگاهی ژنتیک راه‌اندازی شد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: راه‌اندازی بانک ژنتیک در کشور در جهت تکلیفی است که در برنامه پنجم توسعه برای قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی تعریف شده است. بر اساس این برنامه راه‌اندازی 10 مرکز آزمایشگاهی ژنتیکی در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر احمد شجاعی اظهار کرد: اطلاعات از مراکز آزمایشگاهی دریافت و به بانک اطلاعات ژنتیکی پزشک قانونی کشور ارسال می‌شود. در دو سال گذشته شاهد راه‌اندازی 9 مرکز آزمایشگاهی ژنتیک در تهران، مشهد، ساری، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، زاهدان، و اهواز بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی دهمین مرکز دو شهر کرمان و رشت پیشنهاد شده که تا پایان سال راه‌اندازی این مرکز قطعی خواهد شد. همچنین افزایش این مراکز به 12 مورد در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص کاربردهای بانک اطلاعات ژنتیک پزشکی قانونی گفت: این بانک استفاده‌های متعددی دارد. تشخیص هویت یکی از موارد مهم کاربردهای این بانک است؛ به طور نمونه در حوادثی ممکن است افراد به گونه‌ای آسیب ببینند که امکان تشخیص هویت آنها وجود ندارد، به طور مثال در حوادث آتش‌سوزی، تشخیص هویت فرد آسیب‌دیده دشوار است که در بانک اطلاعات ژنتیک پزشکی قانونی این امکان فراهم شده است.

شجاعی افزود: تشخیص هویت مجرمان، کاربرد مهم دیگر این بانک است؛ در صحنه جرم بی‌شک مجرم آثاری از خود باقی می‌گذارد که از بررسی آثار جرم و به دست آوردن DNA فرد ناشناس و ارسال اطلاعات به بانک اطلاعات ژنتیک، تشخیص هویت فرد صورت می‌گیرد. یکی از مزیت‌های این کاربرد این است که وقتی مجرمان بدانند که در هر شرایطی تشخیص هویت آنها صورت می‌گیرد مبادرت به جرم کاهش می‌یابد. در دنیا نیز تجربه نشان داده که با وجود بانک اطلاعات ژنتیک پزشکی قانونی، مبادرت به جرم تا 30 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه به چالش‌ها و دغدغه‌های پیش روی سازمان پزشکی قانونی کشور اشاره کرد و گفت: کمبود پزشک در شهرهای کوچک یکی از دغدغه‌های مهم این سازمان است چرا که جذب پزشکان قانونی بسیار کم است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: آمار متوفیان مرگ‌های غیرطبیعی در دو بخش حوادث ناشی از وسایل نقلیه (حوادث ترافیکی) و مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشور از میزان بالایی نسبت به بخش‌هایی چون سوختگی، غرق‌شدگی، برق‌گرفتگی، مسمومیت و غیره است. در استان خوزستان مرگ‌های ناشی از برق گرفتگی، به دلیل مصرف بالای برق نسبت به مرگ‌های غیرطبیعی در بخش‌های دیگر در کشور رتبه اول را دارد.

شجاعی گفت: در 10 ماهه امسال میزان متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در 10 ماهه امسال 15 هزار و 538 نفر و در 10 ماهه سال گذشته 16 هزار و 520 نفر آمار متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی در کشور بود که در مقایسه با هم 5.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: استان خوزستان در آمار مرگ‌های غیرطبیعی در کشور رتبه 23 را دارد. در 10 ماهه امسال آمار متوفیان حوادث رانندگی 826 نفر بوده است. این در حالیست که در 10 ماهه سال گذشته این آمار 893 نفر به ثبت رسید که این دو رقم در مقایسه با هم 7.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در حوادث سوختگی استان خوزستان رتبه پنجم را دارد؛ در 10 ماهه امسال آمار متوفیان در این بخش 159 نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته 8.2 افزایش داشته است. آمار متوفیان حوادث رانندگی در استان خوزستان در 10 ماهه سال گذشته 147 نفر بوده است.

شجاعی اظهار کرد: خوزستان در برق گرفتگی رتبه اول را دارد، در 10 ماهه سال 92 آمار متوفیان 55 نفر بوده و در 10 ماهه سال 91، 77 نفر به ثبت رسیده است. همچنین در غرق شدگی استان خوزستان در 10 ماهه امسال 134 نفر و در 10 ماهه سال گذشته 138 نفر ثبت شد که مرگ های ناشی از غرق شدگی در سال 92، 3 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان در خوزستان در 10 ماهه امسال 96 مورد و در 10 ماهه سال گذشته 104 مورد بوده است که آمار امسال نسبت به سال گذشته 7.7 درصد کاهش داشته است. همچنین در بخش مسمومیت‌ها در 10 ماهه امسال 53 مورد و در 10 ماهه سال گذشته 51 مورد مرگ به ثبت رسید که در مقایسه این آمارها نشان می‌دهد مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌ها امسال 3.9 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

کد N155566

وبگردی