آفتاب

ژاپنی‌ها همچنان محاکمه عاملان بحران فوکوشیما را خواستارند

ژاپنی‌ها همچنان محاکمه عاملان بحران فوکوشیما را خواستارند

صدها تن از مردم توکیو امروز (شنبه) برای اعتراض به تصمیم دادستان‌های ژاپنی برای لغو اتهامات در خصوص بحران اتمی فوکوشیما که با گذشت سه سال هنوز هیچ‌کس در مورد این بحران "ساختگی" محکوم نشده،‌ به خیابان‌ها آمده و دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از وقوع زمین‌ لرزه 9 ریشتری در مارس 2011 میلادی که نیروگاه اتمی فوکوشیما را به لرزه درآورد، سیستم‌های خنک‌کننده را تخریب کرد و باعث گداخت هسته مرکزی راکتور اتمی شد، هیچ گزارش رسمی‌ای مبنی بر اینکه فردی در پی نتایج مستقیم آزاد شدن پرتوهای رادیواکتیو این رویداد کشته شده، ثبت نشده است.

با این وجود تعدادی از ساکنین فوکوشیما به دلیل ترس از پرتوهای رادیواکتیو آزاد شده دست به خودکشی زدند و برخی دیگر در جریان روند تخلیه این استان کشته شدند. داده‌های رسمی منتشر شده در چند روز اخیر نشان داد، 1656 تن در این استان از استرس و دیگر بیماری‌های مربوط به فاجعه اتمی فوکوشیما کشته شده‌اند.

رویکو موتو 61 ساله، سازمان‌دهنده ارشد این راهپیمایی با نشان دادن تصویری از روستای کاوائوچی که در پی این حادثه اتمی تخریب شد، به معترضان گفت: قربانیان بسیاری در مورد این رویداد وجود دارد اما هیچ فرد متهمی در این مورد وجود ندارد. ما تصمیم گرفته‌ایم تا از تجارب خودمان به عنوان قربانیان این رویداد به شما بگوییم تا حقیقت این رویداد را دنبال کنید و می‌خواهیم تا از تکرار این رویداد در آینده اجتناب کنیم.

ده‌ها هزار تن از مردم همچنان قادر نیستند تا به خانه‌هایشان در اطراف نیروگاه اتمی فوکوشیما بازگردند چرا که دانشمندان هشدار می‌دهند که از نزدیک شدن به برخی از مناطق این استان باید اجتناب کرد.

کازو ناکامورا 45 ساله، یکی از کشاورزان شهر کورییاما در استان فوکوشیما گفت: من برنج ارگانیک می‌کاشتم. اما دیگر نمی‌توانم این کار را انجام دهم چرا که مشتریان نگران آلودگی رادیواکتیوی هستند. من از مقام‌های تپکو "TEPCO" و کارمندان دولت کنونی می‌خواهم تا از برنج مزارع فوکوشیما استفاده کنند.

در گزارشی رسمی ‌از سوی پارلمان ژاپن آمده است که فوکوشیما یک فاجعه ساخته دست بشر بوده و ارتباطی به سونامی که این نیروگاه را لرزاند، ندارد.

انتهای پیام

کد N155532

وبگردی