آفتاب

فرانسه: روسیه از توسل به زور در اوکراین خودداری کند

فرانسه: روسیه از توسل به زور در اوکراین خودداری کند

رئیس‌جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست از توسل به زور در اوکراین خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه با ابراز نگرانی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از وی خواست در کنار جامعه بین‌المللی در جست‌وجوی راه حلی برای خروج از بحران در اوکراین باشد.

اولاند شامگاه شنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، هرمان فان رومپوی، رئیس شورای اروپا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز درباره اوضاع وخیم و نگران‌کننده اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به خطر وخیم‌تر شدن اوضاع در اوکراین در ارتباط با تصمیم شورای فدراسیون روسیه برای دادن مجوز اعزام نیروهای روسی به اوکراین، اولاند بر اهمیت اتخاذ موضع مشترکی بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین، پشتیبانی از دولت این کشور که هدایت روند انتخاباتی را به عهده دارد و به رسمیت شناختن حقوق جوامع مختلف اوکراینی مانند روابطی که روسیه را به این کشور مربوط می‌کند، تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه اقداماتی را برای جلوگیری از مداخله خارجی در اوکراین که به تنش بیشتر در این کشور دامن خواهد زد، خواستار شد.

اولاند گفت: باید هر اقدامی برای جلوگیری از مداخله خارجی و احتمال تشدید خطرناک خشونت ها در اوکراین انجام شود.

در همین حال، ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل به روسیه هشدار داد، به اقدامی روی نیاورد که طی قرن گذشته اروپا را با دو فاجعه بزرگ (جنگ جهانی اول و دوم) مواجه کرد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان درباره بحران اوکراین اعلام کرد: از زمانی که این بحران آغاز شده فرانسه تلاش کرده است تا ثبات در این کشور برقرار شود؛ ثبات در اوکراینی دموکراتیک، اوکراینی که به حقوق همه جوامع احترام گذارد و اوکراینی که عضو خانواده بزرگ اروپا باشد.

وی افزود: امروز صحبت از اختلاف‌های ژئوپلتیک دوران گذشته نیست. امروز صحبت از این نیست که از اوکراین بخواهیم بین غرب و شرق یکی را برگزیند. چنین کاری با همه ارزش هایی که اتحادیه اروپا بر آن استوار شده است مغایرت خواهد داشت. موجودیت اتحادیه اروپا دقیقا بر پرهیز از روی آوری به اقداماتی که متعلق به دوران دیگری است، استوار است؛ همان اقداماتی که ظرف تنها یک قرن، قاره ما را با دو فاجعه بزرگ مواجه کرد.

وی هشدار داد: موافقت شورای فدراسیون روسیه با استقرار نیروهای نظامی این کشور در اوکراین، اگر عملی شود تهدیدی برای تمامیت ارضی این کشور و اقدامی خطرناک برای صلح خواهد بود.

ژرار آرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فرانسه در بحران اوکراین تلاش می کند به راه حل دیپلماتیکی دست یابد که به موجب آن منافع اوکراینی‌ها و تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور بر امور خویش تامین و تضمین شده باشد. از همین رو، ما از همه طرف‌ها می خواهیم خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و حس مسئولیت‌پذیری‌شان را نشان دهند.

انتهای پیام

کد N155527

وبگردی