آفتاب
شفیعی در تشریح سفر هیات پارلمانی به سوریه و لبنان

دیدار با سیدحسن نصر‌الله/تحولات روبه جلو در سوریه و لبنان

دیدار با سیدحسن نصر‌الله/تحولات روبه جلو در سوریه و لبنان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر پنج روزه هیات پارلمانی اعزامی ایران به سوریه و لبنان گفت: روند تحولات درسوریه و لبنان رو به جلوست و آثار میدانی و عملی این تحرکات دیپلماتیک در آینده مشخص خواهد شد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر پنج روزه هیات پارلمانی اعزامی ایران به سوریه و لبنان گفت: روند تحولات درسوریه و لبنان رو به جلوست و آثار میدانی و عملی این تحرکات دیپلماتیک در آینده مشخص خواهد شد.

نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه و لبنان گفت: در جریان سفر به سوریه دیدارهایی با بشار اسد، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر امور خارجه سوریه صورت گرفت.

وی در مورد گفت و گوهای مطرح شده بین مقامات سوریه با هیات پارلمانی ایرانی در این سفر، گفت: واقعیت آن است که نیروهای سوریه در وضعیت تدافعی قرار دارند. چیزی که مسلم است آن‌ها مناطق استراتژیک سوریه را تحت کنترل دارند و احتمالا در آینده بر مناطق دیگری مسلط خواهد شد.

شفیعی ادامه داد:‌در عرصه دیپلماتیک نیز قطعا تحرکات دیپلماتیکی در خارج صورت خواهد گرفت که این تحرکات عمدتا با محوریت ایران است و در آنجا نیز فضای سیاسی به نفع سوریه باز خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سفر هیات پارلمانی ایران به لبنان اشاره و اظهارکرد:‌ هیات پارلمانی بعد از سفر به سوریه به لبنان رفتند که در آنجا با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، وزیر خارجه، رئیس پارلمان و سیدحسن نصر‌الله دیدارهایی صورت گرفت.

به گفته وی محوریت‌های این دیدارها، مساله سوریه، انتقال قدرت در لبنان و تشکیل دولت و مسائل مربوط به مسائل اسرائیل بود.

شفیعی در جمع‌بندی گفت: آنچه از سفر به سوریه و لبنان به دست آمد این نتیجه‌گیری بود که پیشرفت‌های محسوسی در صحنه سوریه رخ داده است که قطعا آثار خود را بر عرصه‌های سیاسی به جای خواهد گذاشت. به طوری که پارلمان‌های ایران و چند کشور دیگر احتمالا تحرکات سیاسی را در سطح منطقه انجام خواهند داد تا به موازات موفقیت‌هایی که در عرصه میدانی رخ می‌دهد در عرصه سیاسی نیز متناسب با واقعیت میدانی سوریه، همکاری‌هایی بین پارلمان‌های مختلف صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که تحولات سوریه و لبنان در دیدار با مقامات مختلف این کشورها مرور شد، تاکید کرد که روند تحولات رو به جلوست به طوری که آثار میدانی و عملی این تحرکات دیپلماتیک در آینده مشخص خواهد شد. به گونه‌ای که این تحولات مثبت و تصمیمات اتخاذ شده آثاری را به جای خواهد گذاشت که در بحران سوریه تعیین کننده خواهد بود.

وی توضیح داد: در عرصه میدانی و دیپلماتیک تحرکاتی در جریان است که آثار آن بر صحنه میدانی سوریه در آینده مشخص می‌شود. به طور کلی این سفر بر ارزیابی‌های ما بر تحولات این دو کشور بسیار تاثیرگذار بود و نقش جمهوری اسلامی را به خوبی برجسته کرد.

شفیعی در پایان یادآور شد که سفر هیات پارلمانی اعزامی ایران به سوریه و لبنان از سه‌شنبه 6 اسفند آغاز شد که این سفر پنج روزه، امشب با بازگشت هیات پارلمانی به ایران به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام

کد N155495

وبگردی